El titular del jutjat d’instrucció número 41 de Madrid, Juan Carlos Pintado, ha xarbotat el tauler polític espanyol. Ha estat el magistrat que ha obert diligències penals contra Begoña Gómez, la dona de Pedro Sánchez, arran d’una denúncia del parasindicat d’ultradreta Manos Limpias. Una decisió que ha fet plantejar al president espanyol obrir un període de reflexió fins dilluns per sospesar si deixa la Moncloa. Pintado és un veterà de la judicatura i va arribar a la final per entrar a treballar a l’Audiència Nacional com a jutge de suport d’un vell conegut de l’independentisme, el magistrat Manuel García Castellón.
En concret, el febrer de l’any 2019, el Consell General del Poder Judicial (CGPJ), que aleshores presidia Carlos Lesmes, va convocar una plaça de suport per alleugerir la càrrega de treball que tenia García Castellón a l’Audiència Nacional. De fet, era el segon jutge de reforç que tindria García Castellón. Precisament, la plaça es convocava perquè el magistrat Diego de Egea havia deixat el reforç i havia renunciat a continuar quan es començava a investigar el que seria l’operació Judes, hi havia acumulades més de trenta peces separades del cas Tàndem i s’amagaven les diligències 104/2017, amb milers de folis d’investigació contra el Procés. Causes que també hauria de tocar, com així va ser, el jutge de reforç que sortís elegit.

Quatre noms
Es van presentar diversos candidats, però el comitè permanent del CGPJ va triar un reduït llistat final amb quatre noms. Així, a més de Peinado, van entrar en la tria final els magistrats Rosa María Freire, aleshores destinada al jutjat d’instrucció 32 de Madrid; José Alfonso Tello Abadía, del jutjat d’Iinstrucció 12 de Saragossa, i Alejandro Abascal Junquera, jutge d’adscripció territorial que llavors estava al jutjat d’Instrucció 4 de Fuenlabrada.
Tècnicament, tots tenien, si fa o no fa, els mateixos mèrits. Peinado era el tercer amb més antiguitat –ara amb més de 29 anys a la carrera judicial–, a més d’haver estat secretari municipal. Però finalment, el Consell General es va estimar el magistrat amb menys experiència judicial, Alejandro Abascal, que en aquell moment feia poc més de deu anys que formava part de la judicatura però que, a canvi, era l’únic de tots quatre que tenia experiència a l’Audiència Nacional, perquè havia fet de jutge reforç del magistrat Eloy Velasco l’any 2016. Abascal ha participat activament de la instrucció de l’eperació Judes i de Tsunami Democràtic i va autoritzar desenes d’intervencions de les comunicacions dels independentistes investigats.
Peinado es va quedar a les portes, però la seva relació amb l’Audiència Nacional va continuar quan, curiosament, va ser el jutge que va investigar una dotzena de periodistes per haver publicat fets recollits en el sumari de l’operació Judes, sobre els CDR detinguts en la ràtzia de la Guàrdia Civil contra activistes independentistes el 23 de setembre de 2019.