Missing 'path' query parameter

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha condemnat el Departament de Territori a pagar 80,9 milions d’euros a Renfe per un deute pendent des del 2016, segons ha avançat SER Catalunya. És la quantitat que l’operador li reclama pels nous serveis de Rodalies que s’han posat en marxa a petició de la Generalitat des del 2010, any en què es va acordar el traspàs del servei.

La consellera de Territori, Ester Capella, ha avançat que recorreran contra la sentència. En una entrevista a la mateixa emissora, Capella ha explicat que el Govern es va “plantar” perquè els nous serveis “tampoc funcionen” i fa servir el deure com a mesura de pressió per reclamar millores. “Si no compleixes amb les obligacions, la Generalitat té dret a plantar-se”. La Generalitat considera que l’estat espanyol és el “principal incomplidor” perquè no ha complert els termes del traspàs pactat el 2010 i recordar que l’execució pressupostària en infraestructures és només del 19%.

La consellera de Territori, Ester Capella, en una visita d’obres / Generalitat

Pols entre Territori i Renfe pel deute pendent

Renfe ha reclamat els diners a la Generalitat en diverses ocasions, però Territori es nega a pagar-los perquè considera que hi ha una part —els cànons ferroviaris que cobra Adif per circular per les vies— que les ha d’assumir el Ministeri de Transports. La sentència del TSJC assegura que la Generalitat es va comprometre a abonar el cost de tots els nous serveis a partir del 2010 i que primer ha de satisfer el deute amb Renfe i després reclamar el que consideri necessari al govern espanyol.

Quan es va tancar el traspàs de Rodalies l’any 2010, el govern espanyol es va comprometre amb la Generalitat a assumir el cost dels serveis de Rodalies que operava Renfe en aquell moment i de qualsevol augment de les despeses relacionat amb aquests. Els nous serveis que s’afegissin a partir de llavors els hauria de pagar Territori. El departament els va abonar durant els primers sis anys, però a partir del 2016 va decidir deixar de fer-ho. La Generalitat reconeix una part del deute, però insisteix que el Ministeri de Transports ha de pagar la resta, com ja fa en altres comunitats.

Creixen les incidències greus a Rodalies

El 2022 el servei de Rodalies i de trens regionals va registrar 831 “incidències greus” –que superen els 100 minuts de retard acumulat–, segons ha denunciat el departament de Territori en un informe. La conselleria alerta que en els últims anys han augmentat les afectacions greus, que han passat de 631 el 2020, l’any de l’esclat de la pandèmia de la Covid-19, a 831 el 2022. “De mitjana, resulten més de dues incidències al dia i en total van afectar més de 22.500 trens”, apunten des de Territori.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter