Comença la batalla preelectoral de cara les municipals de 2027. Una preparació estratègica de les formacions polítiques davant la irrupció de l’extrema dreta que apunten les enquestes. Un dels partits que comença a prendre posicions és ERC. Una de les formacions amb més capil·laritat territorial arreu del país. Els republicans no s’estan per brocs i consideren que Sílvia Orriols, i Aliança Catalana, són una “amenaça per a Catalunya” en tant que la defineixen com la “representant de l’extrema dreta internacional a Catalunya”.
Així s’ha expressat avui, un dels membres del nucli dur d’Oriol Junqueras en la direcció d’ERC, Joan Plana, vicesecretari general d’estratègia de la formació, exalcalde de Roses i el conferenciant principal d’aquest dimecres de les jornades de la Fundació Irla -el think tank d’ERC- que s’organitzen en el marc de la Universitat Catalana d’Estiu (UCE) que aquesta setmana se celebra a Prada (el Conflent). Plana ha estat contundent en qualificar “d’internacional reaccionària” la formació xenòfoba i ha assegurat que no participarà de cap acord que doni poder institucional al partit de l’alcaldessa de Ripoll. “El partit ha demostrat de manera reiterada que en cap cas participarem de cap decisió ni de cap àmbit que pugui donar poder institucional a l’extrema dreta, enlloc, ni al Parlament de Catalunya, ni a l’Ajuntament de Ribera d’Ondara”, ha advertit.

“Gran amenaça”
“Nosaltres estem fermament convençuts, i jo personalment estic fermament convençut, que el que planteja Orriols, el que planteja Aliança Catalana i el que planteja la Internacional Reaccionària és una de les grans amenaces per al projecte nacional català d’avui en dia”, ha sentenciat Plana. Per això ha demanat als votants “tenir-ho present” perquè “si intentem donar Aliança Catalana com a resposta a una problemàtica que és, diguem-ne, una certa crisi del model de catalanitat, l’única cosa que farem és empitjorar aquest problema”.
D’aquí que esperoni als càrrecs de la formació “a treballar per tal que la gent entengui aquesta realitat”. Plana ha utilitzat l’exemple dels “pardals xinesos” per alertar del perill. En concret, l’exalcalde de Roses ha relatat que a finals dels anys 50 del segle passat a la Xina, hi va haver una època d’escassedat d’aliments i la propaganda del règim va culpar els pardals. “Un culpable extern”, ha remarcat. Una operació que va generar que la gent interioritzés que els pardals eren el problema i van generar una enorme cacera arreu de tot el país d’aquests ocells fins a exterminar-los. “Fruit d’això van tenir una plaga de llagostes que el que va fer va ser anorrear del tot els camps de blat i, per tant, el que era una escassedat d’aliments es va convertir en una fam que va provocar la mort de milions de persones”, ha relatat. “Orriols és la persona que assenyalava el pardal davant del problema”, ha retret. “Hem d’aconseguir que la gent entengui que considerar Orriols com a resposta al problema de la catalanitat acabarà de fer mal al projecte nacional de Catalunya”, ha conclòs.