Òmnium Cultural ha plantejat aquest dimarts la necessitat d’incrementar els recursos necessaris per duplicar l’oferta de classes de català per a nous parlants, fins a arribar a les 200.000 places. Així ho ha traslladat el president de l’entitat Xavier Antich a representants dels grups parlamentaris del PSC, Junts, ERC, els Comuns i la CUP amb qui s’ha reunit. Antich els ha demanat que incloguin aquesta petició en les negociacions per als comptes. Segons ha explicat, l’objectiu és universalitzar el coneixement de català en 10 anys com a màxim. Durant aquesta reunió, en què Antich assegura que el diagnòstic ha estat “unànime”, Òmnium també ha reclamat als partits una estratègia unitària per protegir el model d’escola catalana.

La demanda d’Òmnium arriba unes dues setmanes després que la segona Enquesta Sociopolítica de 2024 del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) sobre la situació actual del català posés sobre la taula una situació preocupant de la llengua. Una mica més de la meitat de les persones enquestades creu que en els darrers anys la situació del català a Catalunya ha empitjorat, el 46% creu que empitjorarà en el futur i quatre de cada deu catalans pensen que el català és una llengua amenaçada que podria desaparèixer.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, encaixant mans amb el president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich, abans de reunir-se / Arnau Carbonell / Govern

2,3 milions de persones volen aprendre català i no poden

Antich ha plantejat diversos reptes que considera que cal afrontar en defensa del català. Per una banda, ha assenyalat la falta d’oferta de classes per a nous parlants i ha subratllat que hi ha unes 2.300.000 de persones que volen aprendre o millorar el seu català, però que no poden perquè no hi ha suficients places als cursos. En aquesta línia, ha reclamat als grups parlamentaris que incloguin els recursos necessaris per duplicar l’oferta de classes fins a les 200.000 places per “universalitzar el coneixement de la llengua en 10 anys com a màxim”.

Fa uns dies, el grup municipal d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona ja va exposar la necessitat d’augmentar els cursos de català a la capital catalana i en el conjunt del país. Segons els republicans, l’oferta formativa que hi ha a la ciutat és insuficient, ja que les llistes d’espera per aprendre aquesta llengua han arribat a més de 9.000 persones aquest 2024 en el conjunt del país i a més de 3.600 a Barcelona. El regidor Jordi Castellana va recordar que hi ha un problema greu amb l’ús social del català a tot el país i especialment a Barcelona. Segons el CEO, un terç els catalans diu que no pot fer servir la seva llengua materna en tots els àmbits de la seva vida, un percentatge que baixa al 7% entre els castellanoparlants.

Comparteix

Icona de pantalla completa