El govern espanyol tanca la porta per ara a un traspàs de les vies de Renfe –que són propietat d’Adif- i a un acord imminent pel blindatge del català a la Llei Audiovisual, segons han explicat diverses fonts de La Moncloa a l’Agència Catalana de Notícies. Aquestes fonts veuen impossible assolir una entesa amb ERC pel blindatge del català abans del debat i votació de les esmenes a la totalitat dels pressupostos generals de l’Estat, que tindrà lloc els dies 3 i 4 de novembre i on l’executiu espanyol necessitarà els vots dels republicans per tirar-los endavant. Els 13 vots dels republicans són crucials i Gabriel Rufián va recordar aquesta setmana que un cop eliminat Cs de l’equació “agradi o no” l’acord passa per ERC.
El Ministeri d’Economia –que és qui pilota el projecte de la Llei Audiovisual- discrepa amb el concepte de blindatge del català que reclamen els grups independentistes. En canvi, Rufián evita posar terminis, però apunta que aspiren a tancar un acord sobre la presència del català a la Llei audiovisual que prepara el govern espanyol abans d’abordar a fons una eventual aprovació dels pressupostos generals de l’Estat per al 2021.
Aquest acord, segons el govern espanyol, no es produirà en cap cas abans de la votació de les esmenes a la totalitat dels comptes, els dies 3 i 4 de novembre, i existeixen “dificultats serioses” perquè es produeixi després, perquè el Ministeri d’Economia “té una altra concepció de la llei” i no vol parlar de cap “blindatge” del català.
Les mateixes fonts apunten que malgrat totes les dificultats ERC i PNB són socis prioritaris en aquests contactes de cara a l’aprovació dels pressupostos, i expliquen també que hi ha hagut contactes amb el conseller d’Economia, Jaume Giró, tot i que no veuen factible a hores d’ara que Junts acabi donant suport als comptes.
Altres fonts assenyalen també que malgrat les peticions de la Generalitat el traspàs de Rodalies no podrà incloure les vies i infraestructures d’Adif. És el que va apuntar la ministra Raquel Sánchez aquesta setmana a les Corts: una cosa és el servei i el finançament, que és el que es negocia ara, i una altra les infraestructures, que pertanyen a Adif. Segons aquestes fonts el fet que les vies siguin utilitzades per altres serveis de llarg distància i mercaderies impossibilita que es pugui fer la transferència en el marc legal vigent.