El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
L’extrema dreta posarà en escac l’agenda política catalana
  • CA

Si no s’esfuma el quart de milió de catalans que van votar Vox el 2019 a les eleccions espanyoles i totes les enquestes han errat el tret, l’extrema dreta s’institucionalitzarà a Catalunya per primera vegada a partir d’aquest diumenge. Es tancarà així un cicle electoral que va començar el 28 d’abril del 2019, quan el partit liderat per Santiago Abascal va aconseguir representació al Congrés, i que en la repetició electoral del 10 de novembre va materialitzar en 3,6 milions de vots i essent la tercera força política a l’Estat. A partir d’aquí, l’extrema dreta s’institucionalitzava també en la majoria de parlaments autonòmics que han celebrat eleccions, amb l’excepció de Galícia.

“Certament, la legislació espanyola permet l’existència de partits d’extrema dreta i que concorrin a les eleccions, però Espanya no és una excepció, hi és també a la UE i en altres parlaments. Una altra cosa és el tractament que fan altres països dels delictes d’odi i de persecució de la dissidència, o les polítiques de reparació que hagin fet. No ens podem mirar tant el melic, i hem de ser conscients de l’ascens de l’extrema dreta a arreu”, alerta en declaracions a El MÓN la politòloga Helena Castellà. Per la seva banda, Xavier Casals, doctor en Història Contemporània, professor de la Universitat Ramon Llull i expert en extrema dreta, afegeix que “Vox no apareixerà sobtadament a Catalunya si es confirmen els sondeigs, sinó que és una realitat constatable que ha anat en augment. No ens movem en el pla especulatiu quan sabem que el 28 d’abril del 2019, Vox va aconseguir 148.481 vots a Catalunya, i a les eleccions del 10 de novembre en va aconseguir 243.026”.

Reequilibri de blocs i guerra interna a la dreta espanyola

Casals vaticina que Catalunya s’abocarà a un Parlament encara més fragmentat per la irrupció de Vox –hi podria haver fins a nou grups parlamentaris-, “amb uns espais que són poc permeables, de manera que veurem un reequilibri entre els dos grans grups, el secessionisme i l’antisecessionisme, i també internament”. De fet, aquest expert assenyala que serà clau veure si de les urnes del 14F en surt un grup parlamentari propi per a Vox, fet que “donaria molta més projecció”, i si a més, “el PP no pot tenir grup propi”, com ha passat aquesta legislatura. En aquest sentit, Xavier Casals remarca que el vot de Vox a Catalunya tindrà també implicacions a Espanya: “Hem de recordar que a Espanya hi ha una pugna entre les dues grans marques de la dreta, PP i Vox, i aquesta pugna té un punt d’inflexió important que és la moció de censura d’Abascal. La lectura que es farà dels resultats a Catalunya serà si ratifica l’encert de la decisió de presentar la moció o no, si es manté la pugna amb un cert equilibri entre el PP i Vox, i a la vegada Cs queda relegat, o, i això obriria un altre escenari, si Vox igualés o superés el resultat del PP català”.

Un acte de Vox a Vic acaba amb aldarulls i corredisses | ACN
Un acte de Vox a Vic acaba amb aldarulls i corredisses | ACN

Però a més, la força que pugui tenir l’extrema dreta a Catalunya condicionarà en major o menor mesura l’agenda política social i nacional. “El debat polític estarà més polaritzat encara, pujarà un graó més. L’agenda política inclourà un tema, el de la immigració, que havia tingut una certa visibilitat en l’etapa de Plataforma per Catalunya, però ara es podria instal·lar de forma permanent”, avisa Casals en conversa amb El MÓN. 

Cordó sanitari i invisibilització

I en el pla institucional, la politòloga Helena Castellà recomana prendre exemple de com es gestiona la presència de l’extrema dreta en altres institucions. “Es pot fer un cordó sanitari perquè no entrin al govern, per descomptat, però també es poden no votar les seves resolucions, no permetre que siguin presidents de comissions al Parlament, no tenir un lloc a la Mesa, és a dir, invisibilitzar l’extrema dreta en tot allò que no estableixi la llei sinó que sigui fruit dels acords polítics”.  La politòloga també adverteix que l’agenda política es pot veure molt alterada si la resta de partits no fan aquest front comú: “Quan apareix l’extrema dreta, hem vist en altres llocs que l’imaginari i les propostes en tot el panorama polític es mouen cap a la dreta”. De fet, afegeix la politòloga, a la resta d’Espanya “l’aparició de Vox va radicalitzar Cs i PP”, una circumstància que, no obstant, sembla que no està passant a Catalunya, on “tinc la percepció que Cs i PP estan fent el contrari, moderar-se, si més no a nivell discursiu”. Una actitud que, de consolidar-se, Castellà considera positiva perquè “permetria amortir l’aparició de Vox al Parlament”.

S’està legitimant Vox com a actor polític català?

Hi ha un cert consens en la política catalana, fins i tot en el PP i Cs, que no es pot alimentar Vox. Però s’acaba fent? Xavier Casals creu que els partits s’equivoquen donant carta de legitimitat a l’extrema dreta abans fins i tot que hagi aconseguit entrar al Parlament: “Quan els partits polítics han posat en el debat si Salvador Illa (PSC) acceptaria els vots de Vox en una investidura, s’equivoquen, perquè ja donen per fet que poden ser decisius i els alimenten integrant-los en l’agenda política del país. Si ara ja estem així, què passarà quan hi hagi votacions de determinades lleis?”, es pregunta aquest historiador expert en l’extrema dreta.

El Parlament tindrà amb tota probabilitat diputats de Vox
El Parlament tindrà amb tota probabilitat diputats de Vox

En la mateixa línia, Helena Castellà es pregunta fins a quin punt no s’està “blanquejant “ l’extrema dreta quan se la posa en el bloc constitucionalista, i es pregunta si un candidat no hauria de dimitir si és investit amb els vots de Vox malgrat no haver signat cap pacte. “Pots no acceptar els vots de l’extrema dreta, pots dimitir si ens voten a favor per perjudicar un altre partit democràtic”. I posa l’exemple del Parlament regional de Turíngia (Alemanya), on ara fa un any, els vots d’Alternativa per a Alemanya (AfD) van servir per investir president el candidat liberal, malgrat que hi havia un cordó sanitari contra aquest partit i el candidat no acceptava els vots. El conflicte es va resoldre amb la dimissió del president investit.

Sigui com sigui, la irrupció de Vox sembla inevitable a Catalunya. Està presenta la meitat de capitals de província, al Parlament Europeu, és tercera força a Espanya amb 3,6 milions de vots i té escons en tots els parlaments autonòmics. Però, conclou Casals, “no és tant si està present o no, sinó amb la rellevància de la seva presència”. I això està en mans dels partits democràtics de l’ecosistema català.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Visca Catalunya Lliure a febrer 13, 2021 | 12:13
    Visca Catalunya Lliure febrer 13, 2021 | 12:13
    Extrema dreta és utilitzar la violència contra un grup de gent que esta votant a un referendum i en cabat abolir un Parlament i empresonar els parlamentaris democraticament escollits. El cordo sanitari hauria d´haver sigut al PSC/PP/Cs, ja fa molt de temps que sel´s esta blanquejant.
    52
    Icona de dislike al comentari de: Visca Catalunya Lliure a febrer 13, 2021 | 12:13 455
    Respon
    • Icona del comentari de: Ramon a febrer 13, 2021 | 21:47
      Ramon febrer 13, 2021 | 21:47
      No, no, la negació i la repressió de l'autodeterminació no és "extrema dreta". En realitat és quelcom no hi té res a veure, amb dretes o esquerres. Admetre l'autodeterminació no és esquerranista, ni reprimir-la dretanisme. Admetre l'autodeterminació si de cas és un capteniment de-mò-cra-ta. Així no digué David Cameron. De dretes, per cert tot i que ja he dit que això és irrellevant.
  2. Icona del comentari de: Ramon a febrer 13, 2021 | 12:20
    Ramon febrer 13, 2021 | 12:20
    Catalunya o un estrany racó de món on la dreta sempre sol ser "extrema", mentre que l'esquerra, mai.
    26
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a febrer 13, 2021 | 12:20 23
    Respon
  3. Icona del comentari de: Similitudes a febrer 13, 2021 | 12:34
    Similitudes febrer 13, 2021 | 12:34
    VOX: “No es justo que le den dinero a los “Menas” cuando un español Pasa Hambre” INDEPENDENTISMO: “ Queremos salir de España para tener los recursos solo para Nosotros VOX: “No permitiremos la Islamización de Catalunya” INDEPENTISMO: “Tenemos que ir en contra de todo colono, Ñ” TRUMP: “ no se es americano solo por nacer en América, se tiene que tener arraigo en nuestro país” INDEPENDENTISMO: “si naces en Catalunya y hablas castellano y no quieres la independencia, eres un Colono, Ñ”
    394
    Icona de dislike al comentari de: Similitudes a febrer 13, 2021 | 12:34 54
    Respon
  4. Icona del comentari de: Francesc Pougault a febrer 13, 2021 | 12:35
    Francesc Pougault febrer 13, 2021 | 12:35
    cordo sanitari? quan de democràtics, no ho son PP, Ciutadans, epígons;, PSC. o es a dir que el 155 és democràcia?,
    • Icona del comentari de: La mare superiora a febrer 13, 2021 | 20:04
      La mare superiora febrer 13, 2021 | 20:04
      Si, el 155 es democràcia. Esta a la constitució que els els col·legues del 1O coneixen perfectament. Les lleis estan per complir-les i si no t'agraden, treballar democraticament per canviar-les, no a la força i sense tenir en compte a totes les persones a les que li afecten.
      266
      Icona de dislike al comentari de: La mare superiora a febrer 13, 2021 | 20:04 17
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a febrer 13, 2021 | 23:44
        Ramon febrer 13, 2021 | 23:44
        No, no, la constitució del 78 no és democràcia. Al contrari. És antidemocràcia. Ens fou imposada amb xantatge. I ara tenen la santa barra d'escudar-se en aquella llei imposada amb xantatge per negar una reclamació que, aquesta, sí, és del tot democràtica tant pel fons com per la forma.
        7
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a febrer 13, 2021 | 23:44 266
        Respon
  5. Icona del comentari de: Pajaritu a febrer 13, 2021 | 12:42
    Pajaritu febrer 13, 2021 | 12:42
    Lazis sorprendidos por la permisividad del Estado a la existencia de partidos de ultraderecha. Cuando lo sorprendente es que se permita la existencia de partidos independentistas. Francia nos lleva mucha delantera. ¡¡¡ JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA !!!
    445
    Icona de dislike al comentari de: Pajaritu a febrer 13, 2021 | 12:42 38
    Respon
  6. Icona del comentari de: Ramon a febrer 13, 2021 | 13:18
    Ramon febrer 13, 2021 | 13:18
    Vox és una oportunitat. Però ja ho veureu -prou que ja s'ha vist en aquesta campanya-, com la desaprofitarem.
  7. Icona del comentari de: Ricard a febrer 13, 2021 | 13:27
    Ricard febrer 13, 2021 | 13:27
    Gracies al nostre moviment d'alliberament nacional ha sortit a la superfície El racisme anticatalà majoritari dels castellans. Vox? Més del mateix.
  8. Icona del comentari de: Els feixistes espanyols no descansen a febrer 13, 2021 | 14:32
    Els feixistes espanyols no descansen febrer 13, 2021 | 14:32
    Colono's, Vox, Pp, P$O€, Vulgars... Tots ells competiran contra els seus odiats catalans, persegueixen el nostre extermini cultural i lingüístic, són feixisme pur i dur, per no dir-ne una de més grossa.
    387
    Icona de dislike al comentari de: Els feixistes espanyols no descansen a febrer 13, 2021 | 14:32 361
    Respon
  9. Icona del comentari de: FRAN BCN a febrer 13, 2021 | 15:04
    FRAN BCN febrer 13, 2021 | 15:04
    Quina pena. Res de nou, els garrulos i els semianalfabets ja saben a qui votar, pena de país. Vox no té ni programa, però els votants no ho saben..
    44
    Icona de dislike al comentari de: FRAN BCN a febrer 13, 2021 | 15:04 160
    Respon
    • Icona del comentari de: David. a febrer 14, 2021 | 12:10
      David. febrer 14, 2021 | 12:10
      Primer cal tenir present que el Parlament català de poca cosa o res serveix. Per desgràcia i per falta de valor. En segon lloc, en l'essencial tots els partits espanyols són iguals des de Vox, PSOE-psc, passant per podemos i pp. Tots tenen mentalitat colonitzadora i xenòfoba vers la nostra cultura.
  10. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a febrer 13, 2021 | 15:12
    Doctor Strangelove febrer 13, 2021 | 15:12
    No els votaré però, "força VOX". Doc
    • Icona del comentari de: Doctor cataplasma a febrer 13, 2021 | 15:23
      Doctor cataplasma febrer 13, 2021 | 15:23
      Ets mes tonto que fet per encàrrec. Veig que t’agrada molt pixar de cara vent. Ja t’ho trobaràs, temps al temps.
    • Icona del comentari de: uffff a febrer 13, 2021 | 18:24
      uffff febrer 13, 2021 | 18:24
      Sac de merda
  11. Icona del comentari de: Vilatà a febrer 13, 2021 | 15:17
    Vilatà febrer 13, 2021 | 15:17
    Algú pot explicar quina diferència hi ha amb PP i el seu fill VOX ? O potser no era una anomalia que España fos l'únic país europeu sense extrema dreta? Quan si que es l'únic on va guanyar el feixisme, i tenim una constitució feta sota el seu vistiplau.
    • Icona del comentari de: Me podrías decir tú la diferencia entre la Xenofobia del Independentismo y de la de VOX y Trump? a febrer 13, 2021 | 16:33
      Me podrías decir tú la diferencia entre la Xenofobia del Independentismo y de la de VOX y Trump? febrer 13, 2021 | 16:33
      VOX: “No es justo que le den dinero a los “Menas” cuando un español Pasa Hambre” INDEPENDENTISMO: “ Queremos salir de España para tener los recursos solo para Nosotros VOX: “No permitiremos la Islamización de Catalunya” INDEPENTISMO: “Tenemos que ir en contra de todo colono, Ñ” TRUMP: “ no se es americano solo por nacer en América, se tiene que tener arraigo en nuestro país” INDEPENDENTISMO: “si naces en Catalunya y hablas castellano y no quieres la independencia, eres un Colono, Ñ”
      1614
      Icona de dislike al comentari de: Me podrías decir tú la diferencia entre la Xenofobia del Independentismo y de la de VOX y Trump? a febrer 13, 2021 | 16:33 1115
      Respon
      • Icona del comentari de: sro284 a febrer 13, 2021 | 16:56
        sro284 febrer 13, 2021 | 16:56
        Completamente de acuerdo con tu comentario. No me gustan nada los extremos, ni de izquierda ni de derecha, pero desde luego los pensamientos independentistas hacia los que no pensamos como ellos en Catalunya,tratarnos de colonos, rechazarnos etc... te empuja a pensar en partidos como VOX aunque no sea mi perfil, es una realidad!
        1283
        Icona de dislike al comentari de: sro284 a febrer 13, 2021 | 16:56 124
        Respon
      • Icona del comentari de: Paper3 a febrer 13, 2021 | 18:10
        Paper3 febrer 13, 2021 | 18:10
        Bocs surt de la baixa cultura. Nivell educatiu baix, intolerants escandalosos . Per això diuen que la incultura es atrevida. Tots aquests, com son miserables, a la llarga es fotran un moc. Tots els països avançats, ho son perquè van invertir molt en educació. A Is pain s’ho han gastat en toros, militars etc. I tot lo que van robar a les Amèriques, treballar poc, aixo si, es el país amb mes bars. Si busques algú, a la barra el trobaràs
        32
        Icona de dislike al comentari de: Paper3 a febrer 13, 2021 | 18:10 414
        Respon
      • Icona del comentari de: uffff a febrer 13, 2021 | 18:23
        uffff febrer 13, 2021 | 18:23
        Deja el perico que tesienta fatal.
      • Icona del comentari de: Ich verstehe nur Bahnhof a febrer 13, 2021 | 21:07
        Ich verstehe nur Bahnhof febrer 13, 2021 | 21:07
        Какие ?
      • Icona del comentari de: Arnau a febrer 13, 2021 | 21:34
        Arnau febrer 13, 2021 | 21:34
        Что скажешь, мешок дерьма?
    • Icona del comentari de: La mare superiora a febrer 13, 2021 | 20:07
      La mare superiora febrer 13, 2021 | 20:07
      Anomalia es el teu raonament simplista i sense cap base, fruit de la menjada de cocu que has tingut a l'escola.
      52
      Icona de dislike al comentari de: La mare superiora a febrer 13, 2021 | 20:07 106
      Respon
  12. Icona del comentari de: fat boy a febrer 13, 2021 | 18:29
    fat boy febrer 13, 2021 | 18:29
    Discrepo. Ara no es el moment de combatre el feixisme de Vox. L'ocupacio principal dels catalans hauria de ser la implementacio de la independencia i aixo no es una questio de lluita de classes. Ens hem d'oposar a Vox pero perque seran diputats contra la independencia, exactament igual que els Comuns o qualsevol altre dels partits imperialistes. Un cop assolida la recuperacio de la independencia, llavors si, s'ha d'exterminar el feixisme.
    162
    Icona de dislike al comentari de: fat boy a febrer 13, 2021 | 18:29 134
    Respon
    • Icona del comentari de: La mare superiora a febrer 13, 2021 | 19:58
      La mare superiora febrer 13, 2021 | 19:58
      Efectivament Noi Gros, ara es el moment de combatre el feixisme indepentista: fas una mica de por amb lo de "exterminar el feixisme", aixó es el que fan els feixistes, exterminar al que no pensa com ells. Fes-t'ho mirar noi, sembla que estas bastant malament. Una recomanació, hi ha medicament que es diu tranquimazin que va de fabula per el teu tipus de trastorn, nomès una patilleta al dia i uns mesos, com nou.
      456
      Icona de dislike al comentari de: La mare superiora a febrer 13, 2021 | 19:58 236
      Respon
      • Icona del comentari de: fat boy a febrer 13, 2021 | 23:53
        fat boy febrer 13, 2021 | 23:53
        Tranquil, amb tu es fara una excepcio.
  13. Icona del comentari de: Tripartit no, gràcies a febrer 13, 2021 | 20:36
    Tripartit no, gràcies febrer 13, 2021 | 20:36
    No veig per cap banda que la entrada de VOX al parlament català representi la cap novetat ni que " l’extrema dreta s’institucionalitzarà a Catalunya per primera vegada a partir d’aquest diumenge", al menys no serà per primera vegada, De PePeros fa temps que en corren pel nostre parlament i de falangistes d'en Rivera, n'hi ha un bon grapat. A banda d'això: considerant que el PSC defensa essencialment les mateixes coses que defensen ells (el genocidi cultural i la nostra desaparició com a poble), que VOX estigui representat al Parlament o no, és més una qüestió d'estètica i del "joc del policia bo i el policia dolent" que practica la oligarquia colonial espanyola amb nosaltres i que cada dia enganya menys catalans.
  14. Icona del comentari de: Ramon a febrer 13, 2021 | 22:20
    Ramon febrer 13, 2021 | 22:20
    Si el que ens neguiteja i capfica és que una part significativa del vot sucursalista es dretanitzi ens mereixem anar-nos-en a la merda.
  15. Icona del comentari de: Anònim a febrer 13, 2021 | 23:41
    Anònim febrer 13, 2021 | 23:41
    Sí, cal repetir-ho: VOX, C'S I PP NO són catalans perquè són espanyols i espanyolistes anticatalans. La majoria es comporta com un COLON que intenta reduir-nos a una reserva índia. Sou espanyols que viviu a Catalunya. Una colla de fatxes, falangistes, supremacistes i gentussa neknazi. Espanya és una gàbia i tard o d'hora segarem cadenes.
    830
    Icona de dislike al comentari de: Anònim a febrer 13, 2021 | 23:41 1235
    Respon
    • Icona del comentari de: Pajaritu a febrer 14, 2021 | 11:36
      Pajaritu febrer 14, 2021 | 11:36
      ¡¡¡ JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA !!!
    • Icona del comentari de: David. a febrer 14, 2021 | 12:06
      David. febrer 14, 2021 | 12:06
      T 'oblides del PSOE-PSC i Podemos(comuns). I ens falten collons per segar cadenes....
  16. Icona del comentari de: Bot a febrer 14, 2021 | 09:33
    Bot febrer 14, 2021 | 09:33
    L’extrema esquerra ha empudegat la nació catalana i la feta submissa colonialment a Espanya, encara més.
  17. Icona del comentari de: Anònim a febrer 14, 2021 | 09:33
    Anònim febrer 14, 2021 | 09:33
    Recordem els processistes treballen per a VOX.
  18. Icona del comentari de: Bot a febrer 14, 2021 | 09:40
    Bot febrer 14, 2021 | 09:40
    Front nacional de catalunya

Respon a Bot Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa