Seriós avís de la Sindicatura de Comptes a la gestió de Ports de la Generalitat, l’ens públic que administra 19 ports del litoral català. Tot arran de la ingent quantitat de contractes menors, fruit del que l’informe considera “fraccionament indegut”. En l’informe 31/2022 de l’entitat pública, que ha fiscalitzat l’exercici del 2019, la Sindicatura ressalta que els contractes menors van suposar el 98,7% del nombre de contractes formalitzats i un 25,1% de l’import total de les contractacions. Així mateix, destaca que hi ha contractes on els criteris “subjectius” compten tant com els criteris “objectius” a l’hora adjudicar els contractes.
En el mateix informe, publicat el 8 de febrer, la Sindicatura també recull diverses incidències en aquesta mena de contractacions, com ara que es contracta un mateix adjudicatari, en les mateixes dates i que en moltes ocasions se supera el límit dels contractes menors en els còmputs anuals. Fins i tot, els síndics subratllen que hi ha expedients sense cap procediment de contractació. L’auditoria demana que Ports de la Generalitat “realitzi un control de les despeses contractades mitjançant contractes menors” i apliqui la normativa que correspon de contractació pública. Ports de la Generalitat estava dirigit el 2019 per Isidre Gavín com a president de l’organisme, que depèn del Departament de Territori i Sostenibilitat, aleshores encapçalat per Damià Calvet com a conseller.

Excés de contractes i “fraccionament indegut”
L’informe, al qual ha tingut accés El Món, destaca que “en diversos casos es van contractar un mateix adjudicatari per a determinades obres o serveis, en dates exactes o aproximades, i que en moltes ocasions superaven el límit dels contractes menors en el còmput anual”.
En aquest sentit, també recalca “incidències en la contractació separada de prestacions que haurien de ser objecte d’un únic contracte”. Unes incidències que, segons els auditors públics, “han donat com a resultat l’elusió dels requisits de publicitat o els relatius als procediments d’adjudicació que haurien correspost”. “Per aquest motiu, constitueixen un fraccionament indegut del contracte i, en conseqüència, un incompliment dels articles 99.2 i 118.3 de la llei de contractes del sector públic”, destaca. A més, relaciona diversos expedients amb “mancances de documentació”, “manca de certificat de la despesa” o “manca de l’informe justificatiu de la necessitat de la despesa”.
Contractes fraccionats per a informàtica, obres i serveis
En la mateixa tònica, la Sindicatura posa la lupa en 22 expedients que corresponen a diverses factures del proveïdor dels principals programes informàtics de Ports de la Generalitat, que en fa el manteniment. Precisament, aquest manteniment “grinyola” als auditors perquè es “realitza mitjançant un contracte anual d’una bossa d’hores de treball, adjudicat sense procediment de licitació“. En principi, aquestes hores estarien destinades a les feines dels informàtics, però l’anàlisi de l’expedient la Sindicatura ha detectat que l’import total és de 85.611 euros i que inclouen diversos conceptes, a banda del manteniment dels programes informàtics, com ara llicències, hostings, adaptacions de programari o consultoria. Curiosament, aquests serveis es contracten cada any amb el mateix proveïdor i import i constitueixen, a parer dels auditors, “un fraccionament indegut del contracte i, en conseqüència, un incompliment de la llei de contractació pública”.
Aquest “fraccionament indegut” també el descobreix en dotze expedients amb una “manca de control intern” amb “factures conformades que no coincideixen amb l’oferta feta pel proveïdor”. La Sindicatura alerta de quatre expedients d’obres que s’han donat a un mateix contractista en el mateix dia o amb un dia de diferència. Obres i serveis que haurien d’haver estat objecte d’un únic contracte i, en canvi, han suposat un “fraccionament indegut del contracte”. També passa el mateix amb el manteniment de les instal·lacions elèctriques, on hi ha “contractacions successives” i “contractes menors que es concatenen” i que constitueixen també “fraccionament indegut del contracte”.

23 expedients “sense cap procediment de contractació”
Els autors de l’informe es posa les mans al cap pels 23 expedients que corresponen a “diverses factures del proveïdor dels principals programes informàtics de Ports de la Generalitat” que han estat “adjudicats sense cap procediment de contractació”. “Aquests serveis es contracten cada any amb el mateix proveïdor i el seu import supera el límit per ser contractats mitjançant contractes menors“, emfatitza l’auditoria. Unes decisions que la Sindicatura recrimina i exigeix que es licitin segons preveu la normativa. Afegeix també diversos expedients en què “s’ha incomplert també la prohibició de subscriure contractes menors que individualment o conjuntament superessin els valors màxims autoritzats per a aquest tipus de contractes”.
Per altra banda, l’informe posa negre sobre blanc la quantitat de contractes formalitzats sense comunicar al Registre Públic de la Generalitat de Catalunya. És més, addueixen que en el “detall de contractes menors comunicats al Registre hi apareixen factures, tiquets de caixa i convenis que no s’hi haurien d’haver inclòs perquè no eren contractes menors”. També retreu que Ports de la Generalitat no ha publicat 21 dels contractes menors revisats en el perfil del contractant i, pel que fa a la comunicació al Registre, “142 dels 152 expedients de contractes menors revisats es van comunicar al llarg de l’exercici 2021, amb un retard de més d’un any“. Els altres 10 contractes menors analitzats encara no s’han comunicat al Registre.