El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
El Govern combat la pressió estètica obligant les marques de moda a oferir més talles

El Govern posa en marxa el Pla d’Acció per a Combatre la Pressió Estètica, una problemàtica en augment que afecta la salut mental i física, sobretot de noies i dones joves. Una de les mesures més destacades és l’aprovació en uns mesos del nou Codi de Consum que obligarà les marques de roba a ampliar l’oferta de talles i informar sobre la seva equivalència amb les mides corporals. El Pla, que inclou 60 propostes i disposa d’un pressupost de 12,5 milions d’euros, també preveu acords amb el sector de la publicitat per informar sobre les imatges que hagin estat retocades, elaborar un codi de bones pràctiques per promoure la diversitat corporal, fer recomanacions sobre uniformes o una prova pilot per promoure els processos de selecció de personal amb currículums cecs, és a dir sense foto.

Acabar amb una forma de violència simbòlica

Es tracta d’una iniciativa impulsada des de la conselleria d’Igualtat i Feminismes i l’Institut Català de les dones. Tal com ha remarcat la consellera Tània Verge, l’objectiu és donar una “resposta coordinada i transversal a aquesta forma de violència simbòlica contra les dones”.

“El que impulsem és un Pla pioner a escala internacional que vol atacar les causes, però també les conseqüències de la pressió estètica”, ha apuntat la titular d’Igualtat i Feminismes. En total, són una seixantena d’accions que es desenvolupen en àmbits com la moda, l’audiovisual, l’esport o el món laboral i que s’aplicaran de manera coordinada des de diferents àmbits del Govern. Verge també ha destacat que es contemplen propostes de sensibilització i d’acompanyament a persones que denunciïn una situació de discriminació per aparença física, “ja sigui a través de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No Discriminació o mitjançant d’altres mecanismes”. El Pla s’aprovarà a l’abril.

Tània Verge, consellera d'Igualtat i Feminismes, en la roda de premsa de presentació del Pla d'Acció Contra la Pressió Estètica | ACN
Tània Verge, consellera d’Igualtat i Feminismes, en la roda de premsa de presentació del Pla d’Acció Contra la Pressió Estètica | ACN

Sancions per a les marques de roba

La reforma del Codi de Consum afectarà les principals marques de moda que operen a Catalunya. La presidenta de l’Institut Català de les Dones, Meritxell Benedí, ha concretat que la modificació contemplarà dues obligacions. D’una banda, que “les grans multinacionals hagi de tenir una oferta de talles més àmplia” i, de l’altra, que “totes les botigues hagin d’informar de l’equivalència del seu sistema d’organització de talles amb les mides corporals”.

L’objectiu de la iniciativa “no és sancionar”, tal com ha apuntat Verge, però sí que permetrà establir “obligacions concretes a les empreses i que eventualment podrien traduir-se en sancions”. En aquesta línia, la Generalitat tindrà la capacitat de sancionar els incompliments. El Pla també aposta per fomentar la neutralitat corporal i mesures de sensibilització amb els principals esdeveniments del sector de Catalunya. “En el marc de la 080 Barcelona Fashion es durà a terme una acció de sobre la neutralitat corporal i sobre la discapacitat i també es promourà la diversitat de cossos en la Barcelona Bridal Fashion Week”, ha apuntat Benedí.

Publicitat igualitària i diversitat corporal a la televisió

La iniciativa també planteja impulsar un acord amb els mitjans de comunicació, anunciants i altres agents qie treballin la publicitat per adoptar criteris per una publicitat igualitària i identificar l’ús d’imatges o parts del cos que hagin estat manipulades o retocades. Paral·lelament, s’incorporarà la diversitat corporal en la programació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i altres operadors públics i privats i es promourà la difusió de continguts digitals fets per joves creadors i creadores contra la pressió estètica. El canal SX3 inclourà referents amb diversitat corporal i de continguts sensibilitzadors sobre la pressió estètica i els seus impactes en la infància i l’adolescència.

Regulació d’uniformes i currículums cecs

El Pla contra la Pressió Estètica també vol acabar amb la feminització de determinades professions i la imposició de determinades indumentàries sexualitzades. Per això, Benedí ha detallat que l’executiu català planteja fer recomanacions de regulació d’uniformes que evitin la pressió estètica i respectin la diversitat de cossos adreçades al teixit empresarial i al Consell de Relacions Laborals.

A més, es proposa impulsar una prova pilot per promoure els processos de selecció de personal amb currículums cecs, és a dir, que no incloguin fotografia. La voluntat d’aquesta mesura és evitar la discriminació per aparença física, i la interacció d’aquesta amb altres eixos de discriminació com el gènere, l’edatisme, el racisme o el capacitisme.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Insofrible a març 27, 2023 | 16:41
    Insofrible març 27, 2023 | 16:41
    Està sonada aquesta dona. Ara volen obligar les marques a fer el negoci en base a la seva ideologia barata. Després es queixen que el TC els tombi la dictadura de gènere.
  2. Icona del comentari de: 1 d'octubre: Diada Nacional de Catalunya a març 27, 2023 | 21:16
    1 d'octubre: Diada Nacional de Catalunya març 27, 2023 | 21:16
    De passada podrien inspeccionar l'etiquetatge i el domini de la llengua del personal que atén el públic. .P.S. Les webs de merda que comencen amb un “Su privacidad es importante...” etc. en la llengua dels castellans, menyspreen la nostra llengua i no s’hi ha d’entrar

Respon a Insofrible Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa