La consellera d’Educació, Anna Simó, ha anunciat que la publicació de l’informe sobre les millores urgents que s’aplicaran al sistema educatiu català per fer front al baix nivell de matemàtiques i comprensió lectora es retardarà com a mínim un mes. En un principi, el grup de 18 experts nomenat pel departament havia de presentar les seves conclusions al febrer, però ara la previsió és que ho facin al llarg del mes de març. “Els centres i el departament les han de saber abans de Setmana Santa”, ha Simó després de ser interpel·lada per Vox al Parlament.
Simó ha insistit que l’objectiu d’Educació és aplicar les primeres mesures el pròxim curs, malgrat que el treball dels experts s’encamina més a un canvi de fons del sistema educatiu. Per això, la consellera també ha insistit que l’informe dels experts “s’elevarà” als grups parlamentaris, amb qui es va consensuar la creació de l’equip de treball, i al Consell Escolar de Catalunya “per acabar d’enriquir el treball”. Educació volia un debat accelerat per aplacar les crítiques pels mals resultats a les proves PISA i, al mateix temps, un treball compartit i de consens que blindi la reforma del sistema educatiu dels canvis de govern.
Els sindicats desconfien del grup d’experts
La designació d’un grup d’experts per proposar canvis al sistema educatiu ha posat en peu de guerra els sindicats de docents, que acusen el Departament d’Educació de voler “esquivar les seves responsabilitats” i critiquen que se’ls hagi deixat de banda. “El que més sorprèn és que no hi som”, explicava a aquest diari un representant de la UGT. El grup d’experts està format per representants de tots els sectors educatius —direccions, professors, famílies i pedagogs— amb un clar enfocament pedagògic. La conselleria fa temps que té un enfrontament obert amb els sindicats, a qui acusa d’extralimitar-se en les seves funcions, que limita a la negociació de les condicions laborals del professorat.
La portaveu de la USTEC, Iolanda Segura, va denunciar fa uns dies que sospiten que les conclusions dels experts estan “precuinades” i “viciades d’inici”. Segura considera que una reforma del sistema educatiu exigeix un debat “ampli” i considera que el Consell Escolar de Catalunya era el lloc “idoni” per fer-ho. “Han de ser els agents que prenguin la iniciativa de participar-hi, això seria més democràtic i menys vinculat políticament”, alertava la portaveu de la USTEC. “No entrem a qüestionar la professionalitat del grup d’experts, el que qüestionem és l’existència del grup. Aquesta no hauria d’haver estat la primera mesura d’Educació, s’hauria d’haver obert un debat ampli a tota la comunitat educativa”.