L’Oficina de Diplomàcia Pública Catalana, el Diplocat, ja té pla de treball per a l’any vinent. Un projecte que contempla, entre altres inversions, 53.361 euros per “escoltar el públic internacional”. Una tasca que implica el “monitoratge” de tot allò “què diu l’opinió pública internacional sobre Catalunya”. És a dir, articular tota una operativa per saber què informen els mitjans internacionals sobre Catalunya, què s’hi diu a les xarxes socials i el “posicionament de Catalunya en un índex internacional de marca territorial”. La paradiplomàcia catalana pararà l’orella al que s’explica de Catalunya al món.
El pla de treball que ha difós aquest consorci públic i privat entre Generalitat i societat civil creat el 2012, incorpora un pressupost d’1.016.441,30 euros. Un import on se sumen campanyes específiques, viatges, beques, cursos de formació, trobades amb periodistes internacionals, visites al campionat de colles castelleres o per Sant Jordi, organització de fòrums i qualsevol acte que “fomenti la formació per tal de sensibilitzar i millorar la capacitat d’internacionalització de la societat catalana”. És a dir, totes aquelles actuacions dirigides a fomentar la “internacionalització de Catalunya” i a estar al cas de les tendències mundials per tal que Catalunya hi pugui participar. Enguany, el Diplocat també preveu la creació i difusió d’una nova imatge corporativa.

Parar l’orella sobre què diuen de Catalunya
En el pla de treball s’estableix com a primer objectiu estratègic “escoltar el públic internacional”. Un apartat que la direcció del Diplocat distribueix en diverses funcions i amb un pressupost tancat per a cadascuna. En primer terme, destinarà 15.367 euros a “monitorar com els mitjans de comunicació internacionals perceben Catalunya en els seus diferents vessants” i el “monitoratge de les notícies que apareixen sobre Catalunya en mitjans de comunicació internacionals”.
En segon terme, calcula que gastarà 37.994 euros per “conèixer la percepció de Catalunya entre l’opinió pública estrangera”. Una feina pensada per saber com es valora Catalunya, com a eina per poder dissenyar tant polítiques específiques com la comunicació exterior com una futura estratègia de reforç de la marca país”. Un altre dels punts consisteix a “establir un seguiment de converses a les xarxes socials (social listening) en obert i en diferents idiomes”. Tot plegat “amb la finalitat de conèixer en temps real les temàtiques de conversa sobre Catalunya i els membres del consorci en l’àmbit internacional”.
Per altra banda, l’import dels 53.361 euros també inclou el “monitoratge continu de les mencions de Catalunya a xarxes socials”. Però, el Diplocat va una mica més enllà i destinarà part dels recursos a “estudiar la viabilitat de posicionar Catalunya en un índex internacional de marca territorial”, una acció que es coneix en l’argot comunicatiu com a place branding. Per portar a terme tots aquests objectius, el Diplocat assegura que “col·laborarà amb les entitats catalanes responsables de desplegar la marca territorial”. “Cal escoltar el món per identificar on es pot exportar el coneixement i l’experiència, en els àmbits en què Catalunya és o vol ser capdavantera, o per aprendre d’altres models d’èxit per fer-la més competitiva en aquells en què no ho és”, argumenta el pla de treball del Diplocat pel 2024.