Patacada de mencions sobre Catalunya el passat 2021. Així ho apunta un estudi del Diplocat sobre la presència i el protagonisme de Catalunya a les xarxes, i en concret de 15 països analitzats. Segons l’informe, que ha estat difós aquest dilluns per l’oficina paradiplomàtica catalana, durant els primers onze mesos de 2021, la conversa internacional sobre Catalunya i la resta de conceptes analitzats s’ha reduit d’un 40% respecte el 2020. El món ens mira, però no tant.
Segons informa l’estudi, Catalunya ha assolit una xifra de 477.155 mencions, amb audiència potencial de 201 milions de persones arreu del món. Tenint present que el 2020 en van ser 793.605, el descens és de gairebé el 40%. En aquest estudi s’hi inclouen les mencions a Twitter (93%), mitjans digitals, blocs i fòrums a tot el món, exceptuant Catalunya i Espanya. La mitjana mensual se situa en 43 mil mencions i destaca al podi dels mesos el Febrer, arran de la detenció del raper Pablo Hasèl -que supera el president Carles Puigdemont en mencions- i les eleccions.
Diplocat subratlla que la gran majoria de les mencions, un 57%, són neutres. En segon lloc, s’hi compten les negatives (26%) i les positives (17%). La majoria de mencions negatives es refereixen a la covid-19 i la gestió de la pandèmia, els aldarulls per la detenció de Pablo Hasel i l’entrada de Vox al Parlament de Catalunya. De fet, el mes que l’estudi constata amb més negativitat va ser el juliol per l’augment de casos de COVID.
Per territoris, i en global, els països de més volum absolut a la conversa són: Estats Units d’Amèrica (22%), França (14%), Regne Unit (11%), Mèxic (9%) i Argentina (7%). Ara bé, si es pondera aquesta xifra per població, els cinc països amb més percentatge respecte dels 15 països analitzats són: França (17%), Argentina (14%), Regne Unit (13%), Suïssa (10%) i Països Baixos (7%). La majoria de mencions són en naglès, un 55%, i com a segon idioma, el francès amb un 25%. Twitter se’n du la palma, amb un 93% de les mencions.
Bàsicament les temàtiques sobre Catalunya que ocupen a l’estranger són la política (59%), els esports (19%) i la pandèmia amb un 9%. La resta s’ho reparteixen ciències, cultura, ensenyament, successos, turisme o gastronomia. En aquest marc, l’estudi raona que en política allò que interessa a la xarxa és sobre el Procés i el referèdum, i a més les eleccions. Curiosament, el Diplocat “detecta” el que qualifica com un major grau de crítica als temes polítics a Catalunya des dels països de parla hispana (EUA, Mèxic, Argentina). Hi ha més
presència a la conversa concreta en aquests tres països d’autors que s’alien amb partits conversadors, de dreta i en general en contra del procés d’autodeterminació de Catalunya.