El departament Drets Socials i Inclusió ha publicat aquest matí els resultats de l’informe definitiu de l’auditoria que va encarregar sobre el servei de seguiment i valoració de la prestació econòmica per a joves extutelats (SEVAP) d’anys anteriors. Uns serveis que van posar en alerta la Sindicatura de Comptes, el desgavell comptable del servei així com les denúncies a l’Oficina Antifrau sobre el control dels ajuts i subsidis de l’antiga Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA). Segons informa el mateix departament, els auditors confirmen les “deficiències en la gestió del seguiment de la prestació d’extutelats en els exercicis de 2023 i 2024”. “Deficiències” en el control i en la “revisió del compliment dels requisits” per cobrar la prestació. L’auditoria realitzada per Global&Local Audit, de 23 pàgines i a la que ha tingut accés El Món, s’ha centrat en una mostra d’expedients dels anys 2023 i 2024.
En aquesta línia, l’informe assegura que “la contractació de l’equip de seguiment intensiu no hauria estat suficient per evitar els pagaments indeguts i apunten a l’existència de deficiències en la gestió de la prestació d’extutelats i copagament dels serveis d’habitatge”. El document també apunta a la manca de personal, eines de gestió insuficients o dèficits en la interoperabilitat com a mancances en la gestió de la prestació. Així mateix, el Departament farà arribar aquest document a la Comissió d’investigació sobre l’activitat de l’antiga DGAIA que es va constituir al Parlament de Catalunya a mitjans d’octubre.

“Percentatge elevat de pagaments indeguts”
El mateix departament, en mans de Mònica Martínez Bravo, admet que l’auditoria “identifica un percentatge elevat de pagaments indeguts en els expedients revisats”. Tot plegat tindria la causa en “deficiències en el grau de diligència en la revisió del compliment dels requisits”. Segons informa la conselleria, s’ha iniciat una revisió exhaustiva de tots els expedients de “manera individualitzada per esclarir l’abast i les responsabilitats que se’n puguin derivar”. De fet, Martínez Bravo ha destinat un equip a treballar-hi que s’ampliarà en les pròximes setmanes.
En aquest sentit, la consellera va advertir en el plenari de la setmana passada al Parlament que a partir de l’1 de novembre, la gestió de les prestacions per a joves extutelats passarà a dependre de la Direcció General de Prestacions Socials del Departament. Un canvi que, en principi, permetrà verificar mensualment el compliment dels requisits mitjançant la comprovació automàtica de dades administratives —concretament, d’activitat laboral, empadronament i ingressos.
Tot i que caldrà un equip especialitzat que faci el seguiment del Pla de Treball Individualitzat (PTI), on es defineixen els objectius educatius i laborals de cada jove extutelat. Per aquest motiu, s’ha prorrogat de manera administrativa el servei del SEVAP, fins que es formalitzi una nova contractació adaptada a les necessitats del nou servei. El nou contracte estaria disponible el primer semestre de 2026 malgrat que es tramiti per la via d’urgència.


