Aquest diumenge al matí s’han aplegat institucions, partits i entitats davant la tomba de l’expresident de la Generalitat Lluís Companys per retre-li homenatge. Després de la tradicional ofrena floral de cada quinze d’octubre, l’ANC i el Consell de la República (CdRep) han aprofitat per defensar l’autodeterminació. La vicepresidenta de l’Assemblea, Núria Marín, ha reclamat que qualsevol pacte d’investidura inclogui un referèndum per Catalunya: “Qualsevol pacte estatal ens ha de portar simultàniament a l’autodeterminació”, sentencia. Marín també ha lamentat que, vuitanta anys després de l’afusellament de Companys perpetrat per l’Estat, la situació no ha canviat massa perquè encara hi ha polítics que han de marxar a l’exili per la repressió espanyola. “Vuit dècades després tenim davant al mateix Estat. L’Estat espanyol continua exercint la repressió contra la lluita per la llibertat de Catalunya, i ho fa com sempre: de manera fèrria i sense escrúpols”, conclou.
Per la seva banda, la consellera del govern del Consell de la República (CdRep) Teresa Vallverdú ha defensat aquest diumenge el reconeixement del dret a l’autodeterminació de Catalunya com la “solució definitiva al conflicte”: “El conflicte ens obliga, no a adaptar la realitat a les lleis, que és el que fa sempre l’Estat espanyol, sinó a adaptar les lleis a la voluntat d’un poble”, ha afegit Vallverdú des de davant la tomba de Companys al cementiri de Montjuïc. Així doncs, totes dues entitats han aprofitat l’acte d’homenatge d’aquest matí per tornar a collar l’independentisme polític perquè l’autodeterminació sigui un dels pilars d’un possible pacte.

Les paraules de Puigdemont
El president de la Generalitat a l’exili, Carles Puigdemont, ha volgut recordar a Companys com “una víctima de l’Estat espanyol” en el 83è aniversari de la seva mort. A través d’una piulada al seu compte de Twitter, Puigdemont ha volgut deixar molt clar que Companys és víctima de l’Estat i no “d’un escamot d’incontrolats”. És per això que el president exiliat reclama al govern espanyol que demani perdó a tot Catalunya: “No és una víctima d’un escamot d’incontrolats; és una víctima formal de l’Estat espanyol. I és aquest el qui ha de demanar perdó al poble de Catalunya, perquè el va executar per haver-ne estat president“.





