El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Guerra oberta entre Aena i el Congrés pels lloguers dels locals dels aeroports
  • CA

Les restriccions derivades de la pandèmia han afectat dràsticament el sector turístic, però hi ha un actor desconegut que també ha vist com els seus ingressos han caigut sense poder fer-hi res. Es tracta dels negocis dels aeroports. A causa de les restriccions de viatge el nombre de passatgers als aeroports s’ha reduït gairebé a zero, i els locals comercials que hi ha en aquestes instal·lacions han hagut d’abaixar la persiana durant mesos. Sense ingressos els lloguers dels locals es fan gairebé impossibles de pagar, i per això el Congrés ha aprovat una esmena que obliga Aena a abaixar el lloguer dels locals comercials dels aeroports, informa l’ACN.

El president d’Aena, Maurici Lucena / ACN

El text presentat proposa eximir els locals comercials del pagament de la renda mínima anual garantida a Aena durant els mesos del primer estat d’alarma. També fixa que la renda quedi reduïda proporcionalment en funció del volum de passatgers. No serà exigible el pagament íntegre de la renda fins que el volum anual de passatgers sigui igual al que va existir el 2019. Aquesta esmena procedia del Senat on ja havia rebut llum verda amb els vots de PP, ERC, EH Bildu, PDeCAT i Coalició Canària. En la votació del Congrés, la iniciativa ha rebut el suport de partits com ERC, el PDeCAT o el PNB, mentre que el PSOE i Unides Podem s’han abstingut.

1.500 milions, les pèrdues d’Aena

Aena ha respost a l’aprovació de l’esmena al congrés i ha xifrat en 1.500 milions d’euros l’impacte en els seus comptes d’abaixar els lloguers dels locals comercials dels aeroports. El gestor aeroportuari ha avisat que analitza les “implicacions jurídiques” de la normativa i que prendrà “totes les accions” que calguin per defensar el seu interès.

Els comerciants que ocupen els locals han explicat a TV3 que aquesta mesura els ajudarà a poder sobreviure durant aquests mesos, ja que els darrers han estat “molt durs”. Tot i apuntar que l’evolució actual situa en el 2026 l’any de recuperació del tràfic aeri del 2019, Aena assegura que “l’impacte final de la mesura en les quantitats a cobrar en concepte de renda mínima anual garantida dependrà de l’evolució del tràfic de passatgers en els pròxims anys”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Tom a setembre 24, 2021 | 00:13
    Tom setembre 24, 2021 | 00:13
    i tot lo que ha guanyat aena ? on son aquests diners?
  2. Icona del comentari de: ciutadà a setembre 25, 2021 | 06:10
    ciutadà setembre 25, 2021 | 06:10
    Doncs, on vols que siguin?. A la butxaca dels dirigents i els polítics.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa