Seriosa advertència de la Sindicatura de Comptes al Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) per la seva comptabilitat, finances i maneres de fer amb els números i les contractacions. L’organisme de control fiscal i financer de les institucions catalanes ha emès un contundent informe on analitza els llibres de comptes de l’entitat que vigila la meteorologia de Catalunya pel desgavell en les contractacions i sobretot per una despesa de 352.606 euros sense contracte durant els exercicis que van des de 2017 al 2021. En concret, la Sindicatura avisa que el Servei Meteorològic va realitzar despeses efectuades sense contracte per import de 79.156 € l’exercici 2017; 79.708 € el 2018; 73.726 € el 2019; 54.907 € el 2020 i 65.109 € el 2021.
L’informe destaca que “s’han trobat diverses mancances i incorreccions en els plecs de clàusules dels expedients tramitats pel procediment obert o negociat”. En aquest sentit, destaquen la manca de claredat o concreció del pressupost base de licitació, la “possibilitat de modificar els contractes per prestacions addicionals que no constaven detallades de manera clara, precisa i inequívoca”, i “la inclusió de criteris d’adjudicació poc específics i amb barems poc clars”. També inclou i emfatitza que els expedients licitats pel procediment negociat que tenen com a criteri “l’exclusivitat del proveïdor” no estaven prou contrastats. “Aquesta exclusivitat no està prou acreditada i no es deixa constància de la negociació”, constata l’auditoria.

Abans la feina que el contracte
En el mateix sentit, els síndics alerten que en alguns expedients licitats per procediment obert o negociat, “el contracte es va adjudicar i/o formalitzar amb posterioritat a l’inici de la prestació dels serveis, iniciant la facturació abans de l’adjudicació i/o formalització del contracte”. Contractes on també “s’han detectat excessos de facturació respecte de l’import previst en el contracte i demores en l’execució dels terminis previstos”.
L’informe també subratlla l’ús del contracte menor per “contractar serveis entre una licitació i una altra o per contractar serveis i subministraments de forma recurrent any rere any”. “En aquests casos s’haurien d’haver utilitzat procediments de contractació que garantissin la concurrència competitiva i la publicitat”, afegeix. En la mateixa línia, també remarquen un “fraccionament indegut del contracte” amb la figura dels contractes menors que s’haurien d’haver integrat a una sola licitació així signar contractes menors un mateix proveïdor amb imports que superaven els límits legals.