Alguns dels que llegeixen articles com el que vaig escriure sobre Xavier Trias em pregunten qui han de votar, els independentistes, a Barcelona. Més enllà que jo no soc ningú per dir a la gent què ha de votar –perquè jo intento explicar la realitat tal com la veig perquè la gent a qui li interessa el que dic prengui decisions amb un punt de vista més–, no tinc una resposta. Bàsicament perquè, en el context en què estem, penso que la pregunta no és correcta.

Com deia en aquell article, jo entenc perfectament els barcelonins que votarien un pingüí si només hi hagués l’opció de triar entre aquest pingüí i Ada Colau. Però precisament la gestió de l’actual alcaldessa, ineptitud a banda, és un escenari buscat per posar-nos aquest dilema al davant: el de tornar a les coses que interessen a la gent, com si el conflicte nacional no impregnés tot allò que està en debat a la ciutat, com el turisme, el transport, l’ecologia, l’urbanisme o l’accés a l’habitatge. És la mateixa lògica que votar Salvador Illa essent independentista per acabar amb les polítiques de Pere Aragonès, sobretot tenint en compte que, de la mateixa manera que el PSC és soci de govern d’Esquerra a l’ombra, també Junts i Esquerra ho han estat d’Ada Colau, votant favorablement (fins i tot més en el cas de Junts) la gran majoria d’iniciatives del govern municipal.

Sense posar aquest conflicte en el centre del debat –sigui a l’hora forjar aliances (que Trias, com a Esquerra, ja ha decidit que poden ser amb els partits que garanteixen la persecució dels independentistes) o sigui per boicotejar l’Estat en el seu ús del port, per exemple– tots els candidats són el mateix candidat. És igual qui votem: pel que faran servir el nostre vot és per consolidar les estructures locals de partit mitjançant subvencions per representació i milers i milers càrrecs i sous a ajuntaments, consells comarcals, diputacions, etc., que són les mateixes que després tenen tots els incentius del món per perpetuar lideratges sotmesos a Espanya. De fet, els partits són els que ens posen la persona més adient perquè saben que a les municipals “es vota la persona”.

I com que tots els candidats a les municipals estan sota la tutela d’Espanya –com era evident que passaria des del mateix moment en què es va decidir obeir les raons de les porres i no dels vots, del jutge Llarena i no del Parlament,– jo no em sento cridada a les eleccions: ni per votar en blanc, ni per votar nul amb la papereta de l’1-O, ni molt menys per votar el mal menor. No pas perquè no votar tingui una gran rellevància política (que potser la tindrà més del que ens pensem, perquè els partits independentistes han sortit desesperats a intentar treure’ns l’abstenció del cap), sinó perquè l’exercici més gran de llibertat que puc imaginar en un país ocupat és rebutjar aquest simulacre de democràcia que ofereix l’ocupant per després poder dir que som els que més participem de la farsa. Tot plegat, amb l’ajut inestimable dels que diuen ser dels nostres. 

La lectura que en facin després uns o altres m’és exactament igual, perquè alliberar la ment de l’argumentari colonial és precisament això. I una abstenció massiva seria una bona notícia. No perquè deixar sense càrrecs molta gent que fa de tap perquè aquí no es mogui ni una mosca forci una reflexió a l’independentisme institucional, que ho dubto molt, sinó perquè voldria dir que comencem a pensar al marge de la premsa, al marge dels partits, al marge de les elits, i que quan sorgeixi alternativa real, que escapi al control de tots ells, no ens empassarem tan fàcilment allò de la divisió del vot independentista, ni triarem entre els que surten al debat de Jordi Basté, sinó que tornarem a estar atents a Twitter, a Telegram i al món lliure per decidir. Voldrà dir que tornem a la mentalitat de la tardor de 2017, en què vam creure’ns (i vam demostrar) que el país és més fort que les seves institucions.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Què pot fer una simplista sinó simplificar? a maig 11, 2023 | 07:54
    Què pot fer una simplista sinó simplificar? maig 11, 2023 | 07:54
    I tots els articulistes sou el mateix articulista i tots els teus articles són el mateix article.
    17
    Icona de dislike al comentari de: Què pot fer una simplista sinó simplificar? a maig 11, 2023 | 07:54 25
    Respon
    • Icona del comentari de: Somatent a maig 11, 2023 | 09:43
      Somatent maig 11, 2023 | 09:43
      Estas alineat!
      • Icona del comentari de: Aquí tots escrivim en línia a maig 13, 2023 | 13:21
        Aquí tots escrivim en línia maig 13, 2023 | 13:21
        Potser pretenies dir alienat?
  2. Icona del comentari de: Abstencionista convençut. a maig 11, 2023 | 08:04
    Abstencionista convençut. maig 11, 2023 | 08:04
    La alternativa real no existeix, perquè els que ho podrien ser o s'integren al sistema, els fan fora o pleguen ells mateixos. Per aixó jo no voto; és inútil.
    • Icona del comentari de: sd a maig 11, 2023 | 09:44
      sd maig 11, 2023 | 09:44
      T'entenc, però el no votar és possa'ls-hi més fàcil als de sempre. Ni que sigui pots votar als "pirates" de torn...és igual el nom, però votar. Els hi hem de fer l'ascó car.
  3. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 11, 2023 | 09:26
    Doctor Strangelove maig 11, 2023 | 09:26
    La Cagarelas se'ns ha tornat una acràta pro-indepre! En fi, quan un no veu el problema real de BCN, doncs això, es dedica a escriure ximpleries. A la nostra ciutat tenim un govern comunista, i d'aquí venen tots els mals, per això són importants iniciatives com Valents, per intentar acabar amb aquesta xacra que ens omple BCN d'okupes, deixalla i carrers tallats. Si hi hagués dos dits de front, es faria una línia vermella amb tota aquesta colla, i ni CUP ni Comuns ni coses similars tipus PACMA, estarien al consistori. Doc.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 12, 2023 | 14:55
      Anònim maig 12, 2023 | 14:55
      Quan un diu mentides hauria de tenir memòria ????…
  4. Icona del comentari de: girigall a maig 11, 2023 | 09:42
    girigall maig 11, 2023 | 09:42
    Si tens raó, però votar en blanc no serveix de res. Això faria que cada regidor els sigui més barat als qui més vots tinguin, i ja sabem que tots els partits ténen els seus irreductibles, per tant el què s'hauria de fer és castigar als teus, però votar.... ni que sigui els "pirates" de torn.
  5. Icona del comentari de: Des de quin sofà vas copsar tu la tardor de 2017? a maig 11, 2023 | 09:48
    Des de quin sofà vas copsar tu la tardor de 2017? maig 11, 2023 | 09:48
    La tardor de 2017 es va demostrar exactament el contrari. Que si la institució fa figa el país es desmobilitza. Urquinaona va ser el darrer petard d'un moviment que no va arribar mai a la traca per culpa precisament de la principal institució del país.
    • Icona del comentari de: Abstencionista convençut. a maig 11, 2023 | 14:23
      Abstencionista convençut. maig 11, 2023 | 14:23
      Doncs la tardor del 2017 la vaig copçar guardant una urna a casa i passant-la, fent guardia al col·legi electoral que em pertocava, votant i vigilant que no vingués la Guardia Civil. Me la vaig jugar com molts d'altres. I la resposta per part dels polítics ha fet que ara sigui un abstencionista convençut
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 12, 2023 | 06:25
        Doctor Strangelove maig 12, 2023 | 06:25
        I un ruc, no ho oblidis! Doc.
        • Icona del comentari de: Anònim a maig 12, 2023 | 14:57
          Anònim maig 12, 2023 | 14:57
          I tu no oblidis que vius a Matadepera…???i que tens un doctorat…????
  6. Icona del comentari de: Jomateix a maig 11, 2023 | 09:51
    Jomateix maig 11, 2023 | 09:51
    Mes enlla que no no soc ningu…als periodistes tambe els succeeix…tots son el mateix. En tot cas el culpable ANC per no fer llista independent a barcelona i Donat alternativa.
    • Icona del comentari de: Jordi a maig 12, 2023 | 22:31
      Jordi maig 12, 2023 | 22:31
      A Barcelona l´ANC si que té una llista, informat una miqueta noi, és la mateixa llista que és va presentar a les últimes eleccions municipals amb una celebritat del Tuiter com a cap de llista però no varen treure res així que aquesta celebritat ja no en volen saber res més però és presenten igual amb altre gent no tant coneguda. No penso ferlis propaganda dient el seu nom perquè no penso votarlos, jo votare un altre partit, però qualsevol que busqui a Google les candidatures de Barcelona segur que els troba ràpid, però res tu continua queixante que l´ANC no ha creat un partit politic per aquestes municipals quan si l´han creat, ho varen fer fa quatre anys in encara hi són. A les eleccions autonomiques l´ANC en creara un altre de partit politic amb un nom nou, Llista Civica sera el partit nou. Pero a les municipals hi ha el partit creat per ells fa quatre anys amb nom antic, el busques una miqueta per Google si t´interessa, i si no doncs continua queixant que l´ANC no ha creat cap partit en aquests municipals. Igualment si saps qui són segur trobes algun altra raó per queixarte.
  7. Icona del comentari de: DUI a maig 11, 2023 | 10:42
    DUI maig 11, 2023 | 10:42
    Jo faré vot nul amb papereta de l'1-O per que al recompte, que sempre hi han tots els representants dels partits atents com voltors. Cal fotrels l'1-O a la cara cada dia.
  8. Icona del comentari de: Kiss a maig 11, 2023 | 10:48
    Kiss maig 11, 2023 | 10:48
    L’articulista es l’artista de la pista, noia un article es per donar un punt de vists, no per lluir-se amb rimel i pintallavis, per fer això Vsl mes anar a fer una passejada i lluir-se a una terrassa. No cal que ho provis.
  9. Icona del comentari de: Guaita a maig 11, 2023 | 12:33
    Guaita maig 11, 2023 | 12:33
    Encara existeix la candidatura "Escons en blanc" ? Podria ser una opció?
    • Icona del comentari de: Emilio López a maig 11, 2023 | 15:01
      Emilio López maig 11, 2023 | 15:01
      Bon dia Guaita, A Barcelona si. Si vols consulta les candidatures d'un municipi primer has de cercar la província del butlletí oficial. Un cop a dins has de cercar del municipi en qüestió. A banda a Betevé per exemple tens totes les 24 candidatures que es presenten per la ciutat de Barcelona. La decisió de vot és seva. Si vol o no vol a votar. I si escull votar pot votar al partit que vostè pensa que es mereix el seu vot, independentment que aquests sigui molt gran o molt petit. Salut Emilio
  10. Icona del comentari de: albert a maig 11, 2023 | 13:14
    albert maig 11, 2023 | 13:14
    Ja tinc la papereta de l'1-O preparada...i els he afegit una "dedicatòria"..
    • Icona del comentari de: Gonzalo a maig 11, 2023 | 15:16
      Gonzalo maig 11, 2023 | 15:16
      Temblando están ya.... Jajaja!
  11. Icona del comentari de: Gonzalo a maig 11, 2023 | 13:35
    Gonzalo maig 11, 2023 | 13:35
    Tractorianos de Cabralunya! Apoyo esta gran propuesta de no votar a nadie! O que metáis, esta vez legalmente, la papeleta de la butifarrada del 1 de octubre. Igualmente, recordad, queridos Cabralunyenses, que en estas votaciones legales y vinculantes, SÓLO se puede votar una vez.
    • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 12, 2023 | 06:26
      Doctor Strangelove maig 12, 2023 | 06:26
      Ha ha ha. Doc.
      • Icona del comentari de: Anònim a maig 12, 2023 | 15:00
        Anònim maig 12, 2023 | 15:00
        “Si dues persones sempre estan d’acord amb tot, puc assegurar-te que un dels dos pensa per l’altre”????
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 12, 2023 | 11:07
      Pere Llimonera i Citronell maig 12, 2023 | 11:07
      Coño Gonzalo! pero si fué una butifarrada porque mandasteis toda la policia?
      • Icona del comentari de: Donec pelcul a maig 12, 2023 | 13:36
        Donec pelcul maig 12, 2023 | 13:36
        Para hacer prácticas, merluzo.
      • Icona del comentari de: Gonzalo a maig 12, 2023 | 15:08
        Gonzalo maig 12, 2023 | 15:08
        Pues para daros de ostias. Jajaja!
        • Icona del comentari de: turutur a maig 13, 2023 | 11:29
          turutur maig 13, 2023 | 11:29
          Pués entonces no fué una butifarrada, o una cosa o la otra. Yo creo que fué el movimiento de desobediencia civil mas grande echo en Europa des de la segunda guerra mundial. Castellà!
          • Icona del comentari de: Gonzalo a maig 13, 2023 | 14:09
            Gonzalo maig 13, 2023 | 14:09
            Os utilizaron para calentar porras. Jajaja! Menuda banda de "losers" . Jajaja! No os sirvió de mucho. Ningún país os reconoció. Jajaja! Jajaja! Eso sí, vais de victoria en victoria hasta la derrota final. Jajaja!
        • Icona del comentari de: obol a maig 13, 2023 | 18:19
          obol maig 13, 2023 | 18:19
          Salisteis a la desesperada ya que la operación Cataluña fué un fracaso y solo os quedó mandar a la policia a apalear a los ciudadanos cosa que os saldrá muy cara.
      • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 12, 2023 | 22:14
        Pere Llimonera i Citronell maig 12, 2023 | 22:14
        ... Porque se sabía que había TRoLLs separatas suprematas Usurpa Nombres que iban a estar allí impostando, fantaseando y falseando, como siempre, de esos que se merecen una buena somanta d'h0stias en el L0mo... Deja de suplantarme a mi y a otros, pobret TroLL__ete amargado, sectario, represor y totalitario... Apa, TroLL, Adeu!
        • Icona del comentari de: El Cit Campejador a maig 13, 2023 | 18:20
          El Cit Campejador maig 13, 2023 | 18:20
          has pensado Pere que igual no és un troll, que somos más. Vete a llorar a Madriz maldito nacionalista español.
  12. Icona del comentari de: No cola a maig 12, 2023 | 11:00
    No cola maig 12, 2023 | 11:00
    Tots són iguals, però els dels partits ñols seran votats pels espanyolopitecus, mentre el vot indepe s'abstindrà o farà el ruc. Que contents heu fet al ppzo€ i a mox a mes de les comunes. Felicitats per ser tant rucs, després plorareu per haver cardat la independència al cubell de les escombraries per 30 generacions perquè us feia sentir revolucionaris no fotre res. En fi, a cardar al hard rock.
  13. Icona del comentari de: Enterate. a maig 12, 2023 | 13:17
    Enterate. maig 12, 2023 | 13:17
    Tu te lees cuando escribes Carracelas, yo creo que no, en que bando estás, ni tu lo sabes, para esto no escribas y vete as descansar si tu economía te lo permite que creo que no, te quieren pocos.
  14. Icona del comentari de: Gombau (Vinaròs) a maig 12, 2023 | 13:40
    Gombau (Vinaròs) maig 12, 2023 | 13:40
    És complicat. Perquè, mitjançant unes eleccions espanyoles, no podem fer res per la independència nacional. Ni votant, ni no votant. Si votem cap candidatura, reproduïm el sistema actual. Si no votem o votem en blanc, nul, escons buits, etc, governaran molt còmodament els espanyols i, en quatre anys, poden fer molt de mal. No solament a l'indenpendentisme polític, sinó a la llengua, la cultura, la nació i la gent. No serà pas per unes eleccions que arribarà la independència de la nostra nació. No tenim cap més sortida que la desobediència pacífica, tenaç i massiva, a l'estil de Gandhi. Però, per fer això, cal que moltíssima gent estiguem disposats a patir, i a patir molt; bastonades, problemes administratius, laborals i complicació de la vida, multes grosses, processos judicials sense fi, presó... patir i patir i patir en silenci durant molts anys, abans que no veiem cap fruit. Estem disposats a fer això? Està la societat catalana actual preparada per a viure així durant anys?
    • Icona del comentari de: Gonzalo a maig 12, 2023 | 23:44
      Gonzalo maig 12, 2023 | 23:44
      Y ahora es cuando te entra (de nuevo) la frustración, y te echas a llorar. Jajaja!
  15. Icona del comentari de: Gombau (Vinaròs) a maig 12, 2023 | 15:44
    Gombau (Vinaròs) maig 12, 2023 | 15:44
    És un assumpte complicat. Perquè, mitjançant unes eleccions espanyoles, no podem fer res per la independència nacional. Ni votant, ni no votant. Si votem cap candidatura, reproduïm el sistema actual. Si no votem o votem en blanc, nul, escons buits, etc, governaran molt còmodament els espanyols i, en quatre anys, poden fer molt de mal. No solament a l'indenpendentisme polític, sinó a la llengua, la cultura, la nació i la gent. No serà pas per unes eleccions que arribarà la independència de la nostra nació. No tenim cap més sortida que la desobediència pacífica, tenaç i massiva, a l'estil de Gandhi. Però, per fer això, cal que moltíssima gent estiguem disposats a patir, i a patir molt; bastonades, problemes administratius, laborals i complicació de la vida, multes grosses, processos judicials sense fi, presó... patir i patir i patir en silenci durant molts anys, abans que no veiem cap fruit. Estem disposats a fer això? Està la societat catalana actual preparada per a viure així durant anys?
  16. Icona del comentari de: jg a maig 12, 2023 | 17:54
    jg maig 12, 2023 | 17:54
    esta chica despierta ternura...
  17. Icona del comentari de: Jordi a maig 12, 2023 | 22:54
    Jordi maig 12, 2023 | 22:54
    Tal i com diu l´articulista "una abstenció massiva seria una bona notícia", però s´ha oblidat d´afegir-hi, una bona noticia per als UNIONISTES. L´articulista és un altra de les que li agrada queixarse de tots els partits polítics però no s´ha molestat en anomenar cap dels partits minoritaris ni ella segurament vol implicarse amb cap, té raó en quasi tot del que és queixa però després aconsella com a remei deixar de votar, abandonar vaja, deu n´hi do. Doncs jo aconsello a la gent que surti al carrer i s´impliqui com a soci dels partits minoritaris i si no us n´agrada cap us ajunteu tots els queixaires i feu el vostre partit, i respecto totalment la gent que ja sigui per salut, temps o el que sigui no poden implicarse enlloc però que despres surtin dient que no votaran a ningu perque no troben cap opció per a ells, com a mínim si no t´has implicat tu en res,no se, potser emetre un vot cada quatre anys al que s´assembla més a les teves idees? O potser us creieu que és facil començar una cosa de zero amb una dotzena de persones, un pressupost de campanya de 200 euros, cap menció a cap mitja, i a sobre quan els anomenen és per a dir no tenen cap possibilitat, igual que Podemos o les CUP o VOX, clar, no fa pas tant eren quatre gats sense cap possibilitat però per sort per a ells els votant no varen fer cas dels articulistes ni ells varen abandonar mai per ser quatre gats amb quatre vots durant molts anys.
  18. Icona del comentari de: Ricard a maig 13, 2023 | 07:26
    Ricard maig 13, 2023 | 07:26
    Votaran. Tornaran a votar. Com sempre. I ho tornaran a fer pels inútils vividors autonomistes de sempre. Diran que a contracor. Diran que més val això que no pas que vinguin "els altres". Votaran pels "Nostres". Tenen el que volen. Tenen el que voten. No t'hi escarrassis, Carracelas. És del tot inútil. Els xais sempre, sempre, van on els xiula el seu pastor. No falla mai. Tenim un poble ruc de solemnitat. Res a fer. Catalunya està en caiguda lliure fins a la total desaparició com a tal.
  19. Icona del comentari de: Emilio López a maig 14, 2023 | 13:23
    Emilio López maig 14, 2023 | 13:23
    Bon dia, Pilar, Espero que aquest cop publiqui aquest comentari meu ^^. Entenc el pessimisme i estic d'acord. Volia només sé una mica més positiu. Volia informar que a banda dels partir que tothom coneix o els trending topic: CUP, VOX, PP, Ciutadans, PSC, ERC, JuntsxCat o En comú podem. Hi ha molts més l'únic que s'han de cercar en els butlletins corresponents. En alguns diaris també es pot trobar la informació. Per exemple en butlletí de Barcelona tenim que són 24 candidatures. En el butlletí i Betevé n'informent de totes elles. Al municipi de Castelldefels, informació extreta del mateix butlletí provincial en són 11 candidatures: - ARA CASTELLDEFELS - ARA PACTE LOCAL (ARA PL) - CIUTADANS-PARTIDO DE LA CIUDADANÍA (CS) - ESQUERRA REPUBLICANA DE CATALUNYA- ACORD MUNICIPAL (ERC-AM) - JUNTS PER CASTELLDEFELS - COMPROMÍS MUNICIPAL (CM) - MOVEM EN COMÚ PODEM - CONFLUÈNCIA (MOVEM ECP - C) - PARTICIPA CASTELLDEFELS (PARTICIPA CASTELLDEFELS) - PARTIDO POPULAR/PARTIT POPULAR (PP) - PARTIT DELS SOCIALISTES DE CATALUNYA -CANDIDATURA DE PROGRES (PSC-CP) - SOM CASTELLDEFELS (SFELS) - VALENTS (VALENTS) - VOX (VOX) Entenc i comparteixo el pessimisme que els independentistes tenim 0 opcions perquè l'àrbitre de decisions sempre serà l'estat espanyol. Només volia donar una oportunitat i donar a conèixer espais menys coneguts a les persones electores. Salut Emilio

Respon a Gonzalo Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa