Missing 'path' query parameter

Possiblement, no hi ha societat més pesada que la catalana. Li encanta donar voltes a les coses, fins i tot si aquestes coses estan més que inventades. L’Acord de Claredat és el darrer exemple d’aquesta angoixa vital que suposa pensar i no fer. En els darrers anys, tant la societat política com la institucional s’ha entretingut a posar negre sobre blanc, amb densos i llargs estudis, dictàmens, informes, tesis, tesines i assajos la possibilitat democràtica de consultar la ciutadania catalana sobre el seu futur polític. Som tan ben parits que vam inventar una franquícia pròpia del dret a l’autodeterminació amb el concepte “dret a decidir”, que alguns van descafeïnar amb el dret a decidir-ho tot.

Hi ha hagut dues comissions al Parlament que han estudiat en profunditat aquesta qüestió. Alguns s’endurien alguna sorpresa si escoltessin ara alguns dels ponents més abrandats de l’antiindependentisme quan van comparèixer al Parlament l’any 2013. El govern d’Artur Mas va posar en marxa el Consell Assessor per a la Transició Nacional que va esbossar amb certa traça en un dels seus informes les possibilitats electorals per consultar sobre la independència. Les ponències polítiques dels partits van atipar-se durant anys d’una pàtina de tècnica jurídica per validar un virtual referèndum i les entitats civils, des de l’ANC al Col·lectiu Praga, també van fer el mateix però en versió privada. I, en la legislatura del president Puigdemont, tot eren estudis i conclusions per terra, mar i aire.

Tot plegat era una justificació acadèmica i jurídica d’una decisió política. Una mica el món a l’inrevés, com si el dret servís per fer política –pas previ i necessari a la judicialització de la política– i no com pertoca en les societats sanes i desacomplexades, que la política serveix per a fer el dret, canviar-lo, reformar-lo i adaptar-lo a les noves premisses de comportament social. Però, clar, a Catalunya els debats són sempre diferents de la resta del món i som potser l’única nació sense estat que sempre demana perdó per tot. Ara s’enceta un nou lliurament d’aquesta fase primària del Procés. La sensació és que és un remake de sèrie B. Processisme de Netflix o, per als boomers, de prestatgeries de videoclub. La diferència és que ja fa anys que la perdiu ha decidit jeure i que no li toquin el voraviu. Per tant, ara quan li obren la gàbia només badalla. El consol és que l’anunci arriba per Sant Jordi, una diada extraordinària, on el seu protagonista –per molt que els revisionistes de la ximpleria ho amaguin– no va fer cap debat previ per matar el Drac. Sant Jordi tenia les idees clares.

Més notícies
Notícia: Junqueras envia un dard al PSOE i treu pit de l’acord de claredat
Comparteix
El líder d'ERC s'ha mostrat convençut que hi haurà un pacte perquè els ciutadans votin
Notícia: La Moncloa creu que l’Acord de Claredat és una “trampa” i rebutja la taula de partits
Comparteix
El ministre de Presidència, Félix Bolaños, creu que la proposta d'ERC és "electoralista i unilateral" i n'augura el fracàs
Notícia: La JEC acusa Aragonès de parcialitat en l’anunci de l’acord de claredat
Comparteix
L'ens, però, no sanciona el president del Govern
Notícia: Tensió i retrets creuats entre ERC i Junts per l’Acord de Claredat
Comparteix
La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, retreu a Junts que només parli als "convençuts"

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a abril 22, 2023 | 13:57
    Pere Llimonera i Citronell abril 22, 2023 | 13:57
    Sou patètics... Quina falta d'imaginació... Catalunya N0 "es una nació sense estat que sempre demana perdó per tot"... Catalunya N0 es una nació... Catalunya és una regió amb estat que és el que és la Generalitat del Règim... I els separates supremates inventa pàtries del Règim del Nacional Catalanisme mai demanen perdó per res; per cap de les barbaritats il·legals que han comès... Ho sento molt, però algú ho havia de dir, Apa, Adeu!
  2. Icona del comentari de: Narcís a abril 22, 2023 | 17:47
    Narcís abril 22, 2023 | 17:47
    Sent dessota aquest estat, normal és cerqués allò ' acadèmic i jurídic ', però, sí, a l' uníson, això no desfà ser absurd, tractant-se d' estat que deixa massa a desitjar com moral, honest i íntegre ( almenys serví perquè països civilitzats se n' adonessin del que és/ són realment .. si encara algú hi dubtava ! ) ! PD : llàstima hom no arribés a l' última part .. perquè estats així només es fan valdre davant la por de ses víctimes ( com mostren/ demostren judicialment dia rere dia contra qui no fa mal ! ) !

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter