A la dècada de 1990, a l’hora de valorar la xacra del fracàs escolar, molts mestres mostraven les seves preocupacions per la gran quantitat d’estudiants que a casa seva no disposaven de cap llibre. Trenta anys després, en els claustres molts docents resten aclaparats per la gran quantitat d’infants i adolescents, que simplement, no tenen casa seva. Qualsevol amb una mínima perspectiva històrica pot constatar com al llarg d’aquestes darreres tres dècades s’han caracteritzat per un terrible retrocés social que contrasta amb un creixement (si més no, estadístic) de les xifres macroeconòmiques

Ara bé, si un centre educatiu es pot considerar com a una falla tectònica on es registren els terratrèmols socials, una aula actua sovint a la manera dels canaris de les mines que anticipen les explosions de grisú. I la trista realitat és que avui, a Catalunya, segons l’Enquesta de Condicions de Vida de 2021, la Taxa de Risc de Pobresa Infantil (TRPI) se situa en un 28,6% (tot i que la Taxa d’exclusió social assenyala un 31,8%). Això contrasta amb la mitjana UE, on es registra un 19,2%. El cas és que, amb les dades de l’any 2004, i segons un informe del Síndic de Greuges, la TRPI es trobava en un alarmant 20,2%. En altres paraules, que si entre 2000 i 2021 la renda per càpita va créixer un 50,9% (un 10% si descomptem la inflació), mentre que la TRPI ha crescut més de 8 punts, és que hi ha alguna cosa que grinyola.

En els discursos públics, els responsables polítics fan servir constantment la qüestió de la pobresa infantil, sota l’eufemisme dels infants vulnerables. Cada vegada que volen expandir el calendari escolar o regalar cabassos de diners a l’escola concertada (en els nous pressupostos n’hi ha destinats uns 49M€), sempre fan servir el comodí dels infants vulnerables, com a una mena de mantra per propiciar polítiques neoliberals. Hi ha un component de justificació moral, com quan durant el franquisme es feia servir el dia del Domund, tanmateix, el que es practica és un exercici d’hipocresia balzaquiana, mentre es practiquen polítiques dickensianes. Així, mentre les polítiques econòmiques privilegien l’especulació immobiliària o els grans projectes especulatius, en educació, en nom dels infants vulnerables es contracten serveis privats (darrerament, vam veure el tema del lleure educatiu, les externalitzacions de serveis, o la subcontractació d’entitats privades perquè analitzin la pobresa infantil), mentre, ras i curt, es passa olímpicament de l’única política vàlida per combatre la pobresa general que representa la redistribució de recursos. Mentre s’aposta per omplir de ciment el Prat, el Hard Rock o la B-40, s’abandonen els plans pilot de la Renda Bàsica Universal (probablement un dels pocs tallafocs efectius). 

Que es vol avançar el curs per aconseguir vots a partir de la màxima del populisme pedagògic? Es fa en nom d’uns infants vulnerables (que potser són pobres, encara que no són enzes, i per tant no volen patir a quaranta graus a dins d’un barracot escolar els primers dies de setembre). La darrera d’aquestes mostres d’hipocresia còsmica va ser una d’aquestes iniciatives que tenien bona música, malgrat que posseeixen una lletra més reaccionària que les habituals del reguetón. Aprofitant la (suposada) caiguda demogràfica (a la pràctica continua arribant una allau de famílies immigrants), el Departament proposava una baixada de ràtios. Res a discutir, tenint en compte que és l’única mesura contrastada on es demostra millores pel que fa a rendiment i convivència educatives. La lletra petita va venir poc després, on una nova normativa establia la reducció a 14 alumnes a primària i a 20 a secundària per mantenir o estendre els concerts educatius. En altres termes, que el Departament, amb l’excusa de la reducció de ràtios el que fa és donar respiració assistida a una escola privada que en els darrers anys ha anat perdent clients en una mesura similar a l’empobriment generalitzat de les classes mitjanes, paral·lelament a la progressiva dissolució de prejudicis de moltes famílies respecte a la qualitat innegable dels centres públics. 

Aquesta darrera qüestió és molt significativa sobre la naturalesa classista d’una societat catalana que, en les seves decisions conscients o inconscients, explica perquè el sistema educatiu del nostre país juga a la Champions europea de la segregació escolar (anem quarts en la taula classificatòria europea, frec a frec amb el Madrid d’Ayuso). L’existència d’una proporció elevadíssima de centres concertats (a Europa, només Bèlgica, i degut a qüestions religioses, i el País Basc, a causa de les ikastoles) tenen tanta proporció d’escoles privades sostingudes amb fons públics. I això acaba distorsionant negativament la sociologia del país. La rebaixa de ràtios per permetre la supervivència de la concertada acaba tenint uns efectes nacionals i locals actua de manera perversa. A ciutats petites i mitjanes, en el moment en què toca discutir el mapa escolar del curs vinent, sovint les forces vives pressionen perquè siguin les escoles públiques les que perdin línies o acaben tancant, i així poder disposar d’un espai per als seus fills protegits dels infants pobres de la localitat. És per això que aquesta darrera reforma que ha passat pràcticament desapercebuda als mitjans atorga arguments jurídics per assegurar la continuïtat d’aquelles escoles que tenen la funció primordial de fer que el sistema educatiu actuï com a un reproductor de desigualtats. I és per això que un altre retoc normatiu veta la presència dels representants sindicals a les taules de participació (on es decideix quin centre tanca, i quin es manté).

Ben segur, hi haurà qui justifiqui amb els més variats arguments, aquesta dualitat de xarxes educatives, que com no resulta difícil d’imaginar, és la principal responsable de la dualitat social que fa del nostre país una societat vulnerable, marcada per l’estancament o aprofundiment de les desigualtats. Tanmateix, aquest sistema legal de segregació té les seves raons perverses. A grans empreses, bufets d’advocats, espais laborals de privilegi, es fixen en el currículum dels aspirants la seva història escolar. I qui ha anat a escoles d’elit té infinitament més possibilitats de ser contractat en condicions favorables que si ha estat escolaritzat en alguns centres determinats. I no ho pas per la seva suposada qualitat o excel·lència, sinó pel capital social que implica. No és el mateix venir de l’escola de barri, on has tingut companys de tots els sectors socials, com aquells centres exclusius on disposes d’una agenda al mòbil amb els fills dels remenadors de cireres locals i nacionals. És per això que el sistema educatiu català té un problema greu de guetos. De guetos per baix (on el 28,8% de vulnerables es poden convertir fàcilment en el 80-90%) i de guetos per dalt, on l’estatus de remenador de cireres s’hereta de manera natural, al marge del talent individual. 

Perquè, efectivament, la catalana és una societat econòmicament dinàmica que tendeix a ser socialment estamental, amb molta innovació i escasses oportunitats d’ascens social, amb massa endogàmia i escassa meritocràcia. Un país on les xifres d’activitat s’expandeixen en qualitat i quantitat, mentre que la vulnerabilitat s’estanca o creix. La vulnerabilitat (eufemisme de pobresa i precarietat) acaba essent un argument de xantatge emocional que oculta una realitat sòrdida i precària.

Servidor de vostès, que ha passat bona part de la seva trajectòria com a historiador, molt centrat en la història social i de les idees del darrer terç del segle XIX i la primera meitat del XX, detecta idèntics vicis i culs-de-sac. I com que avui fa cent anys que la patronal catalana va encarregar l’assassinat de Salvador Seguí, voldria reproduir una frase seva que convindria recordar perquè ens remet allà on érem i on som: “No es pot tolerar que no existint cap raó que ho justifiqui, s’apugin desproporcionadament els preus dels lloguers. Contra això organitzarem una resistència al pagament, i estem segurs que a aquesta vaga assistiran molts dels que rebutgen la nostra obra”.  Ho va dir el 1919. Avui, el lloguer mitjà a Barcelona és de 1.005 € (el 2014 era de 667, és a dir, s’ha registrat una pujada del 51%) en una ciutat on el salari més freqüent amb prou feines ultrapassa els 1.200 €. Hi ha gent que es fa rica pel fet d’haver heretat coses, i sense cap esforç personal. Hi ha gent cada vegada més pobra que treballa cada vegada més i en pitjors condicions. Hi ha gent vulnerable, perquè els invulnerables continuen remenant injustificadament les cireres, malgrat que aquests facin servir el comodí dels infants vulnerables per funcionar amb paràmetres molt similars als de fa cent anys.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Narcís ( quina manera de barrejar . . per no ser clar i català ! ) a març 10, 2023 | 20:37
    Narcís ( quina manera de barrejar . . per no ser clar i català ! ) març 10, 2023 | 20:37
    Ras i curt : què nassos hi té a veure l' economia amb violacions i apunyalaments a qui sigui quan sigui ? què nassos hi té a veure ser menor de 18 anys perquè no hagin de tenir cap por a cap mena de represàlia ? PD : tot plegat, és senzill de resoldre : hi entri més misèria tot rebent Creus St. Jordi qui els dugui !
  2. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a març 10, 2023 | 21:37
    Doctor Strangelove març 10, 2023 | 21:37
    A veure comunistot, si un mira les notes d'excel.lència dels últims 10 anys a la selectivitat, una veu clarament que l'excel.lència és al concertat i privat, on més del 96% de les millors notes a selectivitat són d'alumnes que han cursat el batxillerat en centres concertats o privats. Això demostra el deteriorament del sector públic amb mestres com tu, per això la gent que pot, i sobretot els polítics del parlament, porten els seus fills a la privada o concertada, però tenen la barra de decidir com ha de ser la pública. I què fan? Molt senzill, baixar el nivell i crear un "gap" amb els que no hi van, els quals poden accedir a graus universitaris de qualitat on tenen assegurat un millor futur. Això funciona així, i t'ho diu una persona, no com tu, que està per a d'alt de la piràmide! Doc.
  3. Icona del comentari de: Més roig que la bandera soviètica a març 10, 2023 | 22:56
    Més roig que la bandera soviètica març 10, 2023 | 22:56
    Sí senyor, tothom que hereta ho fa sense més esforç personal que el d'haver de pagar una bona quantitat d'impostos injustos, i després, això sí, de tota una vida d'esforços dels progenitors, sovint humils però estalviadors, que han volgut procurar una vida millor i sense tants patiments als fills. I això aquest autoret ho deslegitima amb la seva dosi habitual de demagògia d'esquerreta dogmàtica. El personatge gaudiria castigant l'estalvi fent que no es pugui traspassar als fills, de manera que el sacrifici de tota una vida només pugui anar a parar a l'administració. I d'aquest igualitarisme en el rebre, que no en el l'esforç per generar, en deu dir dret universal. Tampoc bada boca que vulnerable, en la nostra societat, no ha esdevingut tant un eufemisme de pobresa com de famílies principalment immigrants i sovint desestructurades. I no, senyor meu, les escoles privades no són cap anomalia, són el darrer reducte d'una bona formació, mal que li pesi, però també de poder evitar els guetos de col·lectius no integrats i sovint problemàtics que el bonisme de portes obertes ha escampat per les escoles públiques, com també per la sanitat i la resta de serveis públics del país. I clar, desqualificar que qui pugui miri que els seus fills puguin escapar a tanta misèria i condemna educativa com ha esdevingut gran part de l'escola pública, inclosa la pèrdua de la llengua, doncs miri, com que no. Sort n'hi ha que encara hi hagi concertades que formen, perquè d'alguna manera s'ha de compensar el desastre sociològic i formatiu de tanta irresponsabilitat política i electoralista. Mirar de salvar els fills del naufragi no és cap delicte, el delicte és dels governs d'esquerra que porten anys enfonsant el vaixell i de tots els que els voten.
  4. Icona del comentari de: Proselitisme de vividors a març 11, 2023 | 09:38
    Proselitisme de vividors març 11, 2023 | 09:38
    I a NY el preu mig d'un apartament de dues habitacions és de més de 6.000$ al mes. I? Com li pesa a aquest home que no tothom vagi necessitat i que no tothom begui a galet del llegat de la immigració, del malbaratament dels nostres impostos, i de l'ínfim nivell de l'educació pública. Estigmatitzador de la classe mitjana que manté els serveis públic, ressentit envejós, no és capaç de veure que no és el neoliberalisme el que ha dut aquest desastre, sinó les polítiques tèbies i garantistes de les esquerres que premien el nul esforç i els drets lliures de deures ni compromís.
  5. Icona del comentari de: No ho suporten a març 11, 2023 | 10:35
    No ho suporten març 11, 2023 | 10:35
    Les esquerres odien lo privat. És per això que tampoc els agrada que la gent pensi per ella mateixa i trobi formes d'educar-se al marge de la cosa pública i intervinguda. No hi ha res més privat que el pensament propi. Per això les esquerres es passen el dia adoctrinant i intentant imposar una única manera de veure el món. Un igualitarisme on qualsevol que gosi sobresortir o tenir èxit ha de ser retornat a la cleda d'immediat i reduït a la mediocritat i a la submissió anivellant. Si per ells fos la societat seria un gran pou de vasos comunicants on allí on uns s'esforcen per abocar-hi aigua aquesta vagi immediatament a parar al conjunt dels que només hi són per a consumir-la pel boc gros.
  6. Icona del comentari de: No és tan igual al que tu dius a març 11, 2023 | 14:10
    No és tan igual al que tu dius març 11, 2023 | 14:10
    Mira et posaré un exemple. Al meu poble hi ha una escola concertada i una de pública. En temps de la covid, els nens de la concertada rebien les classes per Internet amb el mateix horari i presència per ordinador del mestre corresponent, deures, proves... A la pública en un curs paral.lel els van deixar 15 dies per fer un treball sobre les formigues sense mestre. Tot va ser cortar i pegar. Potser que també es reflexioni sobre com es treballa. Ja veieu que ningú vigila res, ni s'havien adonat de la castallanització de l'escola, sobretot la pública. Ah la pública del meu poble fa anys que vols tots els alumnes que pot per ensorrar l'altra.
  7. Icona del comentari de: És evident, Diez, que no saps què dius a març 11, 2023 | 15:04
    És evident, Diez, que no saps què dius març 11, 2023 | 15:04
    Massa "taxes" i tants per cent per a un paio de lletres. Et parlo per experiència: no ets capaç d'entendre ni d'interpretar els números que esmentes.
  8. Icona del comentari de: Anònim a març 11, 2023 | 19:45
    Anònim març 11, 2023 | 19:45
    Generalment estic d'acord en tot el que vostè diu, Sr. Díez. És dels pocs que coneix la situació i "hi toca" Ara bé, la concertada no té la culpa de les erràtiques polítiques educatives de la conselleria i el ministerio. No tenen la culpa de que un nano pugui aprovar i tenir l'ESO amb vuit assignatures suspeses. No tenen la culpa de que no hi hagi mesures efectives i els assetjadors, fins i tot els violents i perillosos, se'n surtin sense conseqüències i siguin les víctimes les que han de fugir del centre després de patir una angoixa que cap nen hauria de patir. No tenen la culpa de que Catalunya hagi crescut en més d'un milió i mig de persones a base d'immigrants pobres, sense tenir els mitjans necessaris per acollir-los sense que la qualitat dels serveis baixi. És malbaraten milers de milions d'euros en inutilitats, corrupcions, trens on no fan falta, càrrecs a dit i estupideses de tota mena. Dubto que els milions que s'emporta la concertada sigui el problema. Sinó, escolti, per cobrir totes les places necessàries, que construeixin de zero un munt d'escoles i instituts, amb tot l'equipament, a veure si surt més barat. Es podria haver fet, si els polítics fossin previsors i governessin per les pròximes generacions i no per les pròximes eleccions, però això, de moment, sembla impossible amb la colla d'il.luminats que ens governen. Per la resta, n'estic tan fart com vostè d'eufemismes: són pobres i s'ha de dir ben clar.
  9. Icona del comentari de: ernst a març 11, 2023 | 23:42
    ernst març 11, 2023 | 23:42
    encara no ens heu explicat de manera convincent com va ser la mort de Durruti
  10. Icona del comentari de: 2023 a març 12, 2023 | 14:06
    2023 març 12, 2023 | 14:06
    Quan era petit vaig començar a una "escuela nacional" on ens feien cantar el "cara al sol" fent la salutació feixista, cada matí, abans d'entrar a classe. Ens feien repetir la salutació a l'entrar del pati. Els meus pares, fills de represaliats de la guerra civil, van decidir portar-me a un col.legi religiós, pagant. Eren treballadors normals, de manera que havien de fer molts sacrificis per pagar, però no suportaven allò de la salutació falangista. Al col.legi religiós resavem més, però estava més dedicat a parlar de solidaritat amb els pobres, fèiem col.lectes, el dia del domund i tot allò, cosa que els va semblar millor. A cada època, l'escola és reflex de la societat i de qui governa. L'escola pública actual és una autèntica merda, i s'ha de dir així. Algunes mancances són qüestió de diners, però la majoria són a causa del desprestigi que els mateixos governants han buscat: s'han carregat tant la figura del professor i la necessitat d'aprendre res acadèmic, que molta gent no veu quina necessitat hi ha d'anar a classe i fer cas a professors que, segons les autoritats mateixes, són un zero a l'esquerra. Segur que hi ha de tot a tot arreu, però la gent que decideix gastar diners en l'aprenentatge dels fills, probablement té una preocupació per l'educació, que falta en moltes famílies d'alumnes de la pública. És així de dur. El fill de la meva neboda va patir assetjament a segon d'ESO. L'únic que va fer el centre va ser intentar una mena de mediació, on ell i els pocavergonyes que el perseguien havien de parlar dels seus problemes. Un desastre. Els pares havien d'anar a buscar-lo a la sortida perquè tenia por del que li podien fer per haver-se "xivat". El curs següent el van apuntar a una concertada, i, de tenir més diners, l'haguessin portat a una privada. Provi vostè a tenir un fill que pateix el que va patir aquell nen, que de cop no volia ni sortir al carrer, i després critiqui els que porten els fills a la concertada.

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa