Si és per Europa, Catalunya tindrà Corredor Mediterrani. La Comissió Europea (CE) ha descartat finalment la travessia central dels Pirineus, segons ha revelat a alguns eurodiputats, i aposta per prioritzar l’eix ferroviari de mercaderies dels Països Catalans, ara bé, només fins a Cartagena.

L’eurocomissari de Transports, Siim Kallas, no ho farà públic fins al 19 d’octubre, però a l’Eurocambra ja han pogut veure el seu mapa de prioritats: i malgrat la pressió del govern espanyol, amb fins i tot el ministre Blanco fent campanya a París, Brussel•les ha esborrat definitivament la travessia que obligaria a foradar els Pirineus per connectar Madrid i Saragossa amb França esquivant Catalunya.

Això significa que abans del 2030 els ports catalans i valencians hauran d’estar connectats per tren de mercaderies amb el centre i el nord d’Europa. La Comissió Europea preveu subvencionar la construcció dels corredors mediterrani i atlàntic, al País Basc, amb prop de 32.000 milions d’euros, entre el 2014 i el 2020, i encara 10.000 milions extra en fons de cohesió (tot i que el govern espanyol s’hauria d’afanyar i fer les obres abans del 2015 si els vol cobrar).

Per altra banda, l’eix Madrid-Saragossa-Tolosa quedaria fora de la xarxa transeuropea bàsica i no rebria ni un euro dels fons comunitaris, segons el mapa que la direcció general de Transports de la CE aquests darrers dies ha mostrat a representants dels grups polítics de l’Eurocambra. Si Espanya i França el volen construir l’hauran de pagar íntegrament o buscar finançament privat.

Malgrat la insistència que el Corredor del Mediterrani hauria d’arribar fins al sud peninsular per garantir l’arribada de productes del nord d’Àfrica, la CE ha decidit que Andalusia també queda fora del corredor mediterrani: la connexió dels ports de Barcelona, Tarragona i València morirà a Cartagena, a Múrcia, i no arribarà més al sud, tot i que Ferrmed havia demanat estendre l’eix fins a Algesires, passant per Almeria i Màlaga.

Alguns diputats ja han confirmat la notícia a través del twitter: “Un diputat ha estat avui a la Comissió hi ha vist el mapa: cau la travessia central dels Pirineus i el corredor BCN-VAL és prioritari, ha confirmat l’eurodiputat de CiU, Ramon Tremosa. “Així la visita de Blanco a París, i el comunicat del govern espanyol, del passat dimecres buscava salvar la cara davant l’electorat aragonès”, ha piulat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa