Catalunya s’ha convertit en un forn en la segona onada de calor de l’estiu. Aquest cap de setmana la situació està sent especialment complicada, amb màximes altíssimes que en diverses zones del país han arribat als 40 graus. Aquesta calor extrema és perillosa per la salut, ja que pot provocar cops de calor que poden arribar a ser fins i tot mortals. De fet, el 061 adverteix que els incidents relacionats amb la calor han incrementat des de l’any passat -de fet a Catalunya ja hi ha hagut quatre morts i a l’estat espanyol n’hi ha hagut 237- i només estem al començament de l’estiu, el que fa que la situació sigui preocupant per als professionals sanitaris. 

Dos vianants es passen un refresc en plena onada de calor / Jordi Borràs
Dos vianants es passen un refresc en plena onada de calor. Hidratar-se és un dels consells principals per combatre la calor / Jordi Borràs

Per això el departament de Salut ha activat un pla d’actuació per prevenir els efectes d’aquestes onades de calor sobre la salut. La onada de calor que estem vivint actualment és especialment perillosa a les comarques de ponent, al Segrià, la Noguera, el Pla d’Urgell, Urgell i Garrigues. En aquestes zones el perill es considera alt, mentre que a la resta de les comarques el risc és moderat. Tot i així, els següents consells són per a tota Catalunya, ja que les temperatures són altíssimes a tot el territori. 

Guia per sobreviure a aquesta calor extrema

El Sistema d’Emergències Mèdiques ha reforçat el seu equip per afrontar aquesta onada de calor i els perills que pot comportar. De fet, la situació de contingència ho ha fet necessari perquè s’ha d’enfrontar alhora l’onada de calor, el risc d’incendi i la pandèmia de la Covid. El SEM estarà especialment pendent de les persones vulnerables a aquest període de calor, és a dir, la gent gran i la que pateix malalties cròniques. Per ells i per a la resta, els consells a seguir per evitar els perills de les onades de calor són els següents: 

  1. Tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol per evitar que la calor entri a casa.
  2. Obriu les finestres de casa durant la nit i les hores de menys sol per refrescar-la. 
  3. Refresqueu-vos sovint amb dutxes i tovalloles mullades amb aigua. 
  4. Eviteu el sol directe amb una gorra o barret i no sortiu a les hores de més calor (12-16h)
  5. Busqueu les estances més fresques de la casa i descanseu allà.
  6. Utilitzeu algun tipus de climatització (ventiladors, aire condicionat, ventalls) i si no teniu aire condicionat mireu de passar les hores de més calor a llocs climatitzats com centres comercials, cinemes o biblioteques…
  7. Porteu aigua sempre a sobre i beveu-ne sovint encara que no tingueu la sensació de set.
  8. Utilitzeu roba lleugera i de cotó, amb colors clars i que no sigui ajustada per poder transpirar.
  9. Vigileu amb els trajectes amb cotxe durant les hores de més sol i no hi deixeu els nens o les persones grans amb les finestres tancades.
  10. Eviteu sortir a les hores del migdia, que és quan fa més calor. 
  11. Reduïu les activitats intenses i no feu esport a l’exterior.
  12. Procureu caminar per l’ombra i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais climatitzats.
  13. No prengueu begudes alcohòliques, provoquen deshidratació. 
  14. Eviteu els menjars calents i els que aporten moltes calories per evitar problemes de digestió. 
  15. Visiteu la gent gran cada dia per assegurar-vos que no estan patint la calor. 
  16. Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa