La distància entre el rendiment del servei de Rodalies i el dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) és insalvable. Així ho considera el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible del govern espanyol, Óscar Puente, que aquest divendres ha qualificat d’una “utopia” voler equiparar les dues xarxes i aconseguir que “tinguin la mateixa protecció i eficiència“.
Les declaracions de Puente s’han produït en el marc de la sessió extraordinària de la comissió de Transports i Mobilitat Sostenible del Senat, celebrada per abordar el caos ferroviari de les últimes setmanes arreu de l’Estat, després que tant ERC com Junts retraguessin al ministre espanyol en la manca d’execució pressupostària i el “caos endèmic” que pateix Rodalies. En aquest sentit, la senadora republicana Laura Castel ha denunciat que els percentatges d’execució dels darrers plans de Rodalies “no arriben ni al 50%”, com en el cas del pla 2008-2015, que es queda en 10%, o el del 2013-2021, que no va superar el 33% d’execució.
“Les xifres són fredes, però l’important és donar veu a aquells que ho pateixen, que és la classe treballadora […] Qui compensa els viatgers per cada minut tancats en un tren o enllaunats com anxoves? O a les empreses pels retards?”, ha qüestionat Castel, que ha instat l’executiu espanyol a sancionar Renfe com a operador del servei i a elaborar “protocols clars de rendiment de comptes”. Per la seva banda, el senador de Junts Eduard Pujol ha lamentat el “caos endèmic, secular i insostenible” de Rodalies, tot recordant que el servei ha patit fins a 370 incidències des del mes de gener i fins al maig. “No hi ha pitjor vandalisme que tenir les instal·lacions absolutament abandonades com les tenen vostès”, ha criticat, tot acusant el govern espanyol de “centralisme”.

Més inversió per fer front als anys d’abandonament
En el torn de rèpliques, Puente ha acusat els dos senadors de situar-se “en el discurs del greuge” i ha assegurat que Catalunya és la comunitat on més inverteix el ministeri de Transports. “Els resultats de l’esforç d’inversió requereixen anys i a Catalunya ara fa un temps que vam prémer l’accelerador després d’anys d’abandonament“, ha dit. En aquest sentit, el ministre també ha defensat que no és “just” comparar la xarxa de Rodalies amb la d’FGC perquè són de “magnituds incomparables”.