L’avenç de les obres del túnel de Roda de Berà no ha servit per complir els objectius del servei del ferrocarril regional que connecta el sud del Principat amb Barcelona. El primer tren que ha recorregut les vies després de cinc mesos aturades per la intervenció ha arribat a l’estació de Sants amb 50 minuts de retard, un desenllaç que els usuaris troben previsible. En declaracions a l’ACN, els viatgers han lamentat el “col·lapse” que pateix la línia, amb millores al túnel de Roda o sense. De fet, una de les usuàries ha recordat a l’agència pública que el projecte servia per permetre la circulació dels trens de mercaderies. “Si ja hi havia un col·lapse de les vies de tren, a partir d’ara serà pitjor”, lamenta la Núria Sabaté, que ha fet el trajecte entre Salou i la capital del país.

El servei ha començat a les 14.40 a Salou, i havia d’arribar a les 16.06 hores a Barcelona Sants. No ho ha fet, però, fins a les 16.59, un retard causat, segons Renfe, per “problemes en la senyalització d’Adif”. S’hi ha unit, a més, una avaria entre Sant Vicenç de Calders i Cunit que ha provocat caigudes del corrent elèctric per la catenària entre ambdues poblacions. El primer recorregut ha deixat un regust amarg en els usuaris, que veuen “molt difícil” mantenir la confiança en l’operadora ferroviària. “Ha fotut molts dies a moltes persones, ha tirat enlaire molts dies a molta gent”, assegura a la mateixa agència la Berta Ruiz, que ha picat el seu bitllet a Torredembarra. El retard del regional, a més, s’ha afegit al caos a l’estació de Sant Vicenç de Calders direcció sud, provocat per l’aturada del corredor mediterrani per la manca de tensió a les catenàries.

Els viatgers del tren Tarragona-Barcelona / ACN
Els viatgers del tren Tarragona-Barcelona / ACN

Paneque demana “paciència”

Vistes les circumstàncies, la consellera de Territori de la Generalitat, Sílvia Paneque, ha demanat “comprensió” als viatgers. La posada en marxa del servei de les vies del sud, assegura Paneque, serà lenta. En un “horitzó de dos anys”, preveu, es podrà oferir “un servei de qualitat”. En aquest sentit, ha defensat la inversió en la millora del túnel de Roda, “la primera gran inversió per posar a punt Rodalies” al país. Les obres, fins i tot un cop finalitzades, poden “provocar algunes disfuncions a la xarxa” a les quals els usuaris s’hauran d’acostumar a curt termini. “L’absoluta prioritat del Govern és millorar el servei”, sentencia la titular de Territori; si bé avisa que “caldrà temps per pal·liar 10 o 12 anys de desinversió”.

“No tots tornaran”

La desconfiança en el servei, a parer de les associacions d’usuaris, pot significar un cop important per a l’afluència que registri el trajecte, fins i tot quan estigui plenament operatiu. La portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, Anna Gómez, s’ha mostrat crítica amb el sentit que han pres les obres encetades al sud, que “no són per a l’usuari”. A parer seu, la intervenció a l’estació de Sant Vicenç de Calders deixa l’operativa de la R2 en una “situació molt crítica”. “La paciència dels viatgers s’acaba -ha alertat la representant de l’entitat- i si ens hem de posar en peu de guerra, ens hi posarem”.

Comparteix

Icona de pantalla completa