El Penedès Marítim ha decidit mobilitzar-se aquest diumenge a les 17 hores per reclamar la gratuïtat de la C-32 sud, una de les autopistes més cares de l’estat i fins i tot d’Europa. Serà una marxa lenta de vehicles i començarà davant del Leroy Merlin de Vilanova i la Geltrú. La gratuïtat de l’autopista Pau Casals ha estat una de les reivindicacions del Penedès des que es va acabar de construir, l’any 1998. Des d’aleshores, el peatge més car de l’autopista –el de Sitges– ha augmentat en més d’un 250%, ja que el preu sempre va relacionat amb l’IPC. Per als conductors sense bonificacions, passar només un cop per la barrera té un preu de 7,79 euros.
El territori penedesenc considera insuficients les noves bonificacions per a usuaris habituals de la conselleria de Territori, fins al punt que el manifest de convocatòria de mobilització el signen alcaldes de diferents colors, la patronal de la vegueria, la Universitat Politècnica i els diferent sindicats. Tots ells consideren que els peatges actuals són un greuge a l’hora d’atraure talent respecte a les altres vegueries i encara més en un context en el qual es van suprimir tots els peatges de les vies de titularitat estatal a Catalunya. La presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Mònica Gallardo (Junts), posa d’exemple el sistema de salut. “Si a Catalunya tenim debilitat el sistema de salut, al Penedès encara més, ja que els professionals no residents han de comptabilitzar el cost del viatge a final de cada mes, perquè malgrat les bonificacions continuen tenint un peatge”, assegura en declaracions a El Món.

Noves bonificacions com a resposta
Precisament el dia que la Taula de Mobilitat del Penedès-Marítim anunciava noves mobilitzacions, la conselleria de Territori els responia, sense previ avís, amb l’anunci de noves bonificacions. En el cas del peatge de Vallcarca (Sitges), les bonificacions passen del 40% al 50% per als conductors amb mobilitat obligada –desplaçaments d’anada i tornada en un marge de 24 hores–. Un dels altres anuncis va ser que la gratuïtat de la mobilitat interna entre Calafell i Cubelles. L’objectiu, segons defensava el departament aquesta mateixa setmana, és convertir aquest tram de l’autopista en una ronda gratuïta alternativa a la C-31, que travessa els municipis de Calafell, Segur de Calafell, Cunit i Cubelles i que registra una mitjana d’uns 22.000 vehicles diaris.
Per a la resta de vehicles que entrin o surtin de Cubelles o Calafell, però que no facin desplaçaments interns a l’anomenada Ronda Penedès, els preus dels peatges d’accés a aquests municipis s’encareix també un 7,3%. A Cubelles el preu serà de 2,49 euros i a Calafell de 0,73 euros.
Malestar amb el Departament de Territori
La resposta sense previ avís del Departament de Territori causava un cert malestar als integrants de la Taula Penedès-Garraf. “Les formes no han estat les desitjables. Arriba l’1 de gener i no s’ens comunica l’augment del preu per l’IPC. Va ser la gota que va fer vessar el got“, explica la presidenta del Consell Comarcal del Garraf. Amb les bonificacions del 50%, l’usuari pagarà 3,90 euros. Es tracta d’un preu similar al del 2022, quan la bonificació era del 40%, i que acaba tenint efectes poc pràctics a la butxaca de l’usuari tenint en compte l’augment de l’IPC. El Món s’ha posat en contacte amb la conselleria de Juli Fenández però s’ha limitat a remetre’s al comunicat on anunciava les noves tarifes de bonificacions.
Per la seva banda, l’alcalde de Cunit, Jaume Casañas, també denuncia el greuge històric de la vegueria del Penedès. “La gent del territori ha dit prou. Som l’únic territori que ha de pagar peatge per moure’s”, assegura Casañas, qui afirma que el Baix Penedès és “el territori on més gent ve a viure”. De fet, Casañas es queixa que la Generalitat no doni resposta a l’augment de la població amb més inversions i que l’única via alternativa per moure’s sigui la C-31, que considera que està “col·lapsada“. L’alternativa al peatge de Sitges són les problemàtiques costes del Garraf, mentre que l”única via per evitar els peatges de Cubelles és passar per la costa i pel nucli urbà de Cubelles, Cunit o Calafell.
Peatges a l’ombra i el Túnel del Cadí
Casañas també es queixa que hi hagi altres territoris que “gaudeixin de peatges a l’ombra” i que els ciutadans de l’Alt Urgell, Cerdanya i del Berguedà puguin accedir de forma gratuïta al petge del Túnel del Cadí pel fet de ser-hi residents. De fet, Casañas també subratlla que la gratuïtat de la C-32 sud ajudaria a “descongestionar” l’AP-7. De fet, es tracta d’una fórmula que el conseller d’Interior i exalcalde de Vilanova, Joan Ignasi Elena, va posar sobre la taula el passat estiu com a resposta a l’increment de vehicles per l’inici de la gratuïtat de l’autopista. Això va provocar fins i tot un xoc amb l’aleshores titular de Territori, Jordi Puigneró.
Casañas i Mònica Gallardo anuncien que estudiaran portar al Parlament esmenes que puguin secundar tots els partits per augmentar la partida destinada a la C-32 sud. “Demanem el mateix tracte que reben arreu del país. No podem ser la Catalunya de Catalunya”, assegura Casañas, fent referència al fet que a la majoria de llocs de l’estat no hi ha peatges, mentre que a Catalunya sí, el mateix que passa al Penedès respecte de la resta del país.

Els partits es posicionen
El Món ha preguntat als grups polítics la seva posició davant la manifestació d’aquest diumenge. La gran majoria hi donen suport. Un exemple és el diputat del PSC i membre de la comissió de Territori Jordi Terrades, qui creu que “el Govern ha d’analitzar les peticions i donar solucions pressupostàries“, malgrat que vegi difícil incloure-ho en els comptes d’aquest any. De fet, el diputat del PSC al Parlament i regidor de Vilanova Juan Luís Ruiz també dona suport a la marxa lenta, malgrat que no hi podrà assistir perquè l’acaben d’operar un genoll.
Quant a Junts per Catalunya, la diputada Cristina Gasol -membre de la comissió de Territori del Parlament- aposta pel “pagament per ús en totes les autopistes i també amb imports més alts per a aquells vehicles més contaminants, com en el model europeu”. “Això sí, ha de ser sempre d’acord amb totes les autopistes. El que no pot ser es que hi hagi autopistes que en queden excloses perquè això el que fa és discriminar el ciutadà particular”, afegeix. Tot i això, membres de Junts de la vegueria del Penedès assistiran i donaran suport a la mobilització, així com l’executiva de la vegueria també hi anirà. Malgrat tot, el model pel qual aposta Junts, segons explica Gasol, encara no s’aplica a Catalunya perquè “encara hi ha autopistes de l’Estat” i “l’Estat no ho fa”.
Els comuns també donen suport a la convocatòria. L’alcaldable de Vilanova i “referent” dels comuns al Penedès, Iolanda Sánchez, assegura que estan a favor de “qualsevol normalització com a tracte just”. “El Garraf i el Baix Penedès són dues comarques històricament oblidades pel Govern“, assegura Sánchez, qui recorda que els últims consellers de Territori han estat de Junts i del PSC i no han donat solució. De fet, explica que un d’aquests consellers era Damià Calvet, originari de Vilanova i la Geltrú. Els comuns assistiran a la marxa lenta. Tot i això, consideren que “la mobilització potser respon a un motiu electoral, ja que està promoguda per alcaldes de Junts i el PSC”. En aquest sentit, Sánchez espera que la marxa lenta es converteixi en una reclamació generalitzada i que també es reclami una millora per al transport públic, amb l’objectiu que s’eliminin les zones. Alhora, els comuns esperen que també s’hi reclami una millora per al sistema sanitari i la reindustrialització de la vegueria. Amb tot, el grup de Jéssica Albiach aposta per un sistema de vinyeta que penalitzi la contaminació a la carretera, malgrat que optin majoritàriament per un transport públic de qualitat, “cosa que actualment no hi és”.
Pel que fa al PP, el seu secretari general, Santi Rodríguez, que també és de Vilanova i la Geltrú, defensa que històricament han defensat “l’homologació del peatge a d’altres, i el que van fer va ser homologar només les bonificacions”. “El Garraf continua tenint un dels peatges més cars d’Europa en preu per quilòmetre”, explica Rodríguez. Com a resposta, els populars consideren que “en l’actual escenari s’hauria d’anar cap a reduir el peatge fins a la seva desaparició, tot entenent que aviat s’haurà d’introduir un sistema que permeti el finançament d’aquestes vies d’alta capacitat”.
Peatge fins al 2039
En aquest context, l’Autopista Pau Casals està gestionada per la concessionària Aucat, que forma part de la corporació catalana Abertis, que a la vegada està controlada pel grup italià Atlantia i ACS, de Florentino Pérez. Aucat té contracte amb la Generalitat fins al 2039, malgrat que inicialment el tram entre Barcelona i Sitges havia d’acabar el 2022. Això es va canviar l’any 1994, a canvi que el mateix grup es fes càrrec de la concessió del tram entre Sitges i El Vendrell amb un peatge reduït, fet que va provocar una certa polèmica, ja que la Generalitat la va adjudicar sense un concurs públic.
La llista de signants indica la transversalitat del manifest:
- Olga Arnau (ERC), alcaldessa de Vilanova i la Geltrú. Aurora Carbonell, alcaldessa de Sitges.
- Aurora Carbonell (ERC), alcaldessa de Sitges.
- Abigail Garrido (PSC), alcaldessa de Sant Pere de Ribes. Rosa Fonoll, alcaldessa de Cubelles.
- Rosa Huguet (Junts), alcaldessa de Canyelles.
- Marta Verdejo (PSC), alcaldessa d’Olivella.
- Ramon Ferré (PSC), alcalde de Calafell.
- Jaume Casañas (Impulsem Penedès), alcalde de Cunit.
- Mònica Gallardo (Junts), presidenta del Consell Comarcal del Garraf.
- Joan Sans (PSC), alcalde de l’Arboç i president del Consell Comarcal del Baix Penedès.
- Neus Lloveras, presidenta de la Federació Empresarial del Garraf Penedès.
- Francesc Rica, secretari general d’UGT de l’Anoia, Alt Penedès i Garraf
- Albert Rodríguez, coordinador de CCOO al Garraf
- Marisa Zaragozà, directora de Escola Superior Politècnica Universitària de Vilanova i la Geltrú – UPC
- José Luis Ibáñez, gerent del Consorci Sanitari Alt Penedès – Garraf
- Sònia Mirambell, portaveu Xarxa Penedès Marítim i portaveu Coordinadora de Calafell