No és complicat, en les darreres setmanes, fer saltar espurnes entre ERC i Junts per Catalunya. La darrera instància de la picabaralla entre formacions ve a tomb del traspàs de la gestió de Rodalies a la Generalitat, un procés que s’ha trobat amb importants resistències des de la força de treball de l’empresa pública. La tensió és màxima, especialment després del caos ferroviari provocat el passat cap de setmana a causa de les obres d’Adif a l’estació de Sant Vicenç de Calders, a on finalitzen els recorreguts de les línies R2 Sud i R4. A parer de la secretària general d’Esquerra Republicana, Elisenda Alamany, les dificultats que han patit els usuaris en les darreres jornades “evidencien la necessitat del traspàs“. Junts, per la seva banda, ha tornat a marcar perfil contra un moviment que, a parer seu, no soluciona la mala salut de la infraestructura. “Renfe ha esdevingut un braç executor de la humiliació per part de l’Estat espanyol als catalans, i en absolut ho podem permetre”, ha reblat el diputat del partit independentista Salvador Vergés.

Alamany, val a dir, ha restat importància a les resistències de Junts, a qui convida a “sumar-se a uns avenços que sap que són ben reals”. “Són avenços històrics i estic convençuda que rectificaran, com hi ha hagut una rectificació sobre la cancel·lació del deute del FLA”, ha tret ferro la secretària general. Vergés, per la seva banda, rebaixa les expectatives marcades per ERC. “Continuarà manant l’Estat i continuarà manant Renfe”, ha alertat el diputat gironí, molt més pessimista pel que fa a les possibilitats d’acord amb la Moncloa.

Per la seva banda, el PSC manté la seva línia institucional, i defensa que els acords són “una passa estratègica” per al país. La viceprimera secretària i portaveu dels socialistes catalans, Lluïsa Moret, ha assegurat que la taula de negociació treballarà per evitar “impactes negatius sobre els drets laborals dels treballadors”, responent a les queixes acumulades per part dels empleats de Renfe i Adif. “El traspàs de Rodalies és un procés complex, que necessita els seus temps i molts processos de negociació”, ha assegurat; tot reconeixent les abundants “dificultats de tota mena” amb les quals es trobarà un projecte que “canvia l’statu quo

El diputat de Junts al Parlament, Salvador Vergés, en una atenció a mitjans / EP
El diputat de Junts al Parlament, Salvador Vergés, en una atenció a mitjans / EP

Set dies de vaga

El canvi de mans del prestador de serveis de transport públic es troba en un moment tens, assetjat per la vaga convocada pels sindicats de Renfe i Adif a tot l’Estat, que dificultarà els serveis durant set dies durant la segona meitat del març. Els sindicats majoritaris al sector ferroviari espanyol -CCOO, UGT, la CGT, la Confederació Intersindical-SF i el sindicat sectorial SCF- alerten que el canvi de governança és una “privatització encoberta” del servei ferroviari. “Per facilitar aquesta transició, es permet el deteriorament de l’empresa pública mitjançant accions com no concórrer en contractacions noves de càrrega de treball, obstaculitzar la tasca dels comercials a la captació de clients i bloquejar l’operativitat dels trens per inacció dels centres de gestió”, denuncien les agrupacions de treballadors. Els crits d’alerta treballadors, val a dir, venen de lluny: ja a finals del novembre del 2023 es va desconvocar una vaga similar arran d’un acord que garantia que Renfe i Adif continuarien prestant el servei de rodalies. El pacte per al traspàs, doncs, “suposa una ruptura total dels acords previs, atès que les solucions adoptades pel ministeri en coordinació amb la Generalitat són diametralment oposades al que s’ha pactat”.

Comparteix

Icona de pantalla completa