Un test Covid abans de volar podria salvar les campanyes turístiques dels propers mesos

“La vacuna és clau per reprendre la mobilitat aèria i l’activitat turística”, assegura Pere Suau-Sanchez, que defensa un test internacional mentre no arriba la vacuna

Quan el març passat molts països començaven a tancar les seves fronteres i ordenaven el tancament de tota mena d’establiments turístics, així com altres mesures per frenar l’expansió d’un incipient coronavirus, els experts ja alertaven que la restricció de la mobilitat tindria un impacte demolidor en el sector turístic, generador del 12% del PIB mundial. 50 milions de llocs de treball directes quedaven compromesos i es calculava aleshores que el sector perdria el 25% dels ingressos anuals. Uns càlculs catastròfics, que el pas dels mesos i l’avenç de la pandèmia han agreujat encara més amb la ja oficial segona onada de Covid-19 en molts països. Però l’anunci aquest dilluns de les farmacèutiques Pfizer i Biontech que la seva vacuna contra la covid-19 té una eficàcia de més del 90% en els assajos clínics a gran escala, i que podrà començar a produir-se el 2021, ha desencadenat un efecte eufòria a totes les borses del món, especialment, entre les cotitzades del sector turístic, que han vist com el seu valor es disparava. En el cas de l’indicador espanyol, l’IBEX-35, el grup IAG –on hi ha Iberia-, Meliá Hoteles, AENA i Amadeus, proveïdor de solucions tecnològiques del sector turístic, han augmentat el seu valor en borsa entre un 20% i un 37%, creixements han fet que l’IBEX registrés el major creixement en una dècada.

[r:1]

Per què l’anunci d’una vacuna que encara no està en producció, i que podria trigar entre un i dos anys a generalitzar-se entre la població, dispara les expectatives futures de les companyies vinculades a la mobilitat i el turisme? “El fet que el 2021 la vacuna pugui ser una realitat i comenci a administrar-se és veure la llum al final del túnel en el sector més castigat per la restricció de la mobilitat, i si bé no impactarà de manera immediata ni homogènia, l’anunci de la farmacèutica ofereix eines per tenir una visió clara de quins poden ser els calendaris de recuperació del sector. I això és molt”, explica en declaracions a EL MÓN Pere Suau-Sanchez, professor de la UOC i Cranfield University i assessor en transport aeri.

Un test ràpid per detectar el coronavirus

Un test ràpid per detectar el coronavirus

Dins del sector turístic, el transport aeri té clau de volta de la recuperació de la normalitat. En el cas de Catalunya i l’Estat, per exemple, més del 80% dels turistes arriben per avió. Si les aerolínies superen la crisi de demanda –molt limitada per la restricció de mobilitat–, el sector del turisme a tot el món tornarà a alçar el vol. En aquest sentit, Pere Suau-Sanchez constata que qualsevol porta oberta que hagin tingut les areolínies des de la pandèmia s’ha sabut aprofitar: “Hem vist que en el moment en què han aparegut corredors aeris o la situació ha millorat, les companyies aèries han multiplicat les reserves de manera significativa, perquè no és que la gent no vulgui volar, sinó que no se li permet volar”, relata aquest expert, que afegeix que “la vacuna és una des les possibles solucions a mig i llarg termini, un pas absolutament clau per reprendre la mobilitat aèria i, en conseqüència, l’activitat turística”.

[r:2]

Any 2024, el pronòstic més optimista

I quan es recuperarà el tràfic aeri pre-pandèmia? Segons Eurocontrol, l’organització que gestiona el tràfic aeri europeu, l’anunci de Pfizer i Biontech situa les previsions en la franja més optimista, a l’any 2024, si la vacuna comença a administrar-se de forma general el 2021. La calendarització d’Eurocontrol, difosa només un parell de dies abans que es fes l’anunci de la vacuna, preveu també un escenari intermedi en què si la vacuna arriba el 2022, les aerolínies no es recuperaran de la crisi fins el 2026, i en cas que la vacuna no fos eficient, la crisi del sector s’allargaria fins el 2029.

Previsions d'Eurocontrol sobre la recuperació del sector aeri

Previsions d’Eurocontrol sobre la recuperació del sector aeri

Però mentre no arriba la vacuna i no hi ha un percentatge de població vacunada suficient –l’OMS estima que com a mínim ha de ser el 60%, tenint en compte que no està previst que sigui obligatòria–, el sector aeri reclama una mesura pal·liativa que permetria començar a recuperar el pols del sector: establir tests de Covid-19 certificats internacionalment per als passatgers. “Aquests tests, que haurien de ser reconeguts pels països en què operin les aerolínies, servirien com a pont per Nadal, Setmana Santa i potser l’estiu vinent, perquè certament l’anunci de la vacuna farà recuperar la confiança però no tindrà efectes immediats. Si hi ha aquests testos es podrien fer abans de volar i/o en el punt de destinació”, explica Pere Suau-Sanchez. Amb aquesta mesura, que caldria debatre si hauria de córrer a càrrec del passatger o de la companyia, i si es fa en l’aeroport de sortida o el d’arribada, “es podria garantir la mobilitat o millorar l’existent, a l’espera de la vacuna. Cal pensar-hi, perquè el sector aeri té una gran importància com a proveïdor de benestar econòmic d’un país”, conclou aquest expert.

Dos viatgers amb mascareta a l'Aeroport de Madrid

Dos viatgers amb mascareta a l’Aeroport de Madrid

França ja està treballant en aquesta solució, d’aplicació des del 3 de novembre als aeroports de París Charles de Gaulle i Orly, com també ho fa el Regne Unit a l’aeroport Heathrow de Londres, on ofereix proves ràpides de Covid-19 als passatgers abans d’embarcar. Així mateix, des d’Itàlia estan provant la política de test entre l’aeroport Fiumicino de Roma i Milà Linate. Però el fet que no hi hagi un criteri internacional validat per totes les companyies i els estats fa que no es pugui generalitzar com a mesura pont fins a l’arribada de la vacuna. 

De fet, el Consell Internacional d’Aeroports i l’Associació de Transport Aeri Internacional han fet una crida urgent als governs perquè utilitzin les proves com un mitjà per reobrir les fronteres de manera segura i restablir la connectivitat global, amb suport financer públic per no endeutar encara més les aerolínies. Si es fessin aquests tests de forma generalitzada, el Consell Mundial de Viatges i Turisme (WTTC) estima que es podrien salvar gairebé 20 milions de llocs de treball a tot Europa. Caldria un sistema de control estàndard validat internacionalment. També discutir qui ho paga. I si el control es fa en origen o en arribar a destinació. I què diu Espanya? Està en fora de joc i no aplica cap mesura als seus aeroports. Només el govern de les Canàries ha mogut fitxa i demana als clients d’hotels una prova PCR negativa feta com a màxim 72 hores abans del viatge. 

Comentaris

    Lleida 15/11/2020 8:40 am
    Les PCR tb per anar a diferents pobles d'aquest estat. Catalans ni sigueu tan rucs!!!! Les portes madrid- Barcelona sempre estan obertes. Aquí a controlar ,allí a espandir!!!!! Pq com va dir k'ayuso : Madrid es Espanya!!!
    Teix 15/11/2020 8:46 am
    De què serveixen? Bé servirien si els transports públics en general no fossin l’olla perfecta per cuinar i servir el ditxós coronavirus. Pel que fa als vols, fins que no arribes a la cua de l’embarcament, perfecte: avisos gràfics i sonors per a la distància social cada minut. Un cop traspasses la porta, et fan arribar a l’avió en busos a mig pam un de l’altre; has de competir en la cursa cap al seient (tots o gairebé ocupats) ...

Nou comentari