El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Fibracat TV, el cas d’èxit d’una televisió tres voltes rebel
  • CA

“Seràs aquella que vas voler ser / seràs la tres voltes rebel / seràs un puny alçat al vent”, canten els Diluvi. Quan Maria Mercè Marçal va escriure Divisa –”A l’atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona,/de classe baixa i nació oprimida./I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel”– no va imaginar que dècades després inspiraria una cançó tan popular com aquest I tu, sols tu de la banda del País Valencià. Però el que encara hauria trobat més difícil d’imaginar-se hauria estat un canal de televisió que respongués de dalt a baix a l’esperit de Divisa. I el fet és que existeix, des de fa un any: es diu Fibracat TV i és feminista, absolutament tecnològica i íntegrament en català, tres voltes rebel. Una televisió del segle XXI que mira cap al XXII.

Impulsada per Fibracat, el primer operador global de telecomunicacions de Catalunya, la cadena va néixer l’1 de juny del 2020, i ja té prop de 225.000 espectadors diaris de mitjana. Es pot veure a través de la TDT, competint amb els canals generalistes clàssics, però aquí s’acaben totes les semblances, perquè els seus objectius no són comercials, sinó incidir en la societat per ajudar-la a avançar, partint de l’empoderament femení, utilitzant la revolució tecnològica i produint continguts amb formats inèdits. I amb més del 95% dels continguts en català, una fita que, segons els càlculs del CAC, no supera cap canal: en tota la resta, encara que tinguin el català com a llengua vehicular, hi ha moltes més intervencions en altres llengües, bàsicament en castellà.

Malgrat la seva presència a la TDT –no volen deixar cap flanc descobert–, l’aposta de la cadena passa per una intensa activitat a internet, en streaming, a la carta i a la plataforma Fibracat Plus. Els seus responsables també posen l’accent en la interactivitat, a través de les xarxes socials, un element que es considera imprescindible en una televisió nascuda en ple segle XXI.

Un aspecte que impacta de Fibracat TV és el dels formats, diferents de la resta de canals: no hi ha ni sèries ni pel·lícules, sinó formats breus i innovadors, adaptats al tenim pressa permanent en què vivim al segle XXI. De fet, aquesta és la manera de consumir audiovisual de les noves generacions, el públic del futur, que trien què miren en cada moment –per això és clau la televisió a la carta– i que no volen que els allarguin els continguts amb les inèrcies comercials dels canals clàssics, que al capdavall cada dia perden espectadors.

Què és troba a Fibracat TV? Doncs es tracta d’espais divulgatius i entrevistes d’entre 5 i 30 minuts i, en alguns casos, amb formats que recorden els que hi ha a les xarxes socials. I la meitat de la programació aborda directament la qüestió de l’empoderament de les dones i la revolució tecnològica, que pot ser una eina per assolir aquesta societat “on la igualtat sigui real, efectiva i definitiva”, diuen els responsables del canal. També és important la marca de la proximitat, per això, els de Fibracat TV subratllen que “el 94% dels continguts són fets a Catalunya” i el 80% són de producció pròpia del canal.

Audiència: objectius superats

L’audiència de Fibracat TV s’acosta als 225.000 tespectadors diaris de mitjana després de només 12 mesos en antena. Segons un estudi de l’empresa Konodrac, que mesura l’audiència de forma digital i en temps real, més de 45.000 smartTV es connecten al canal cada dia en algun moment. Si s’extrapola aquesta xifra, tenint en compte que només el 57% de les llars tenen smartTV (segons l’Associació de la publicitat i la comunicació digital a Espanya), i comptant que hi ha 2,5 persones de mitjana per llar, la conclusió és que 225.000 persones veuen Fibracat TV. Els dies laborables, la mitjana és de 46.000 smart TV diàries, i el cap de setmana la xifra arriba a les 65.000. Aquests resultats, segons la presidenta de Fibracat TV i cofundadora de Fibracat, Meritxell Bautista, indiquen s’ha desmentit els que deien que crear un canal de televisió com aquest fa un any era “una bogeria”. “Ens estem fent el nostre espai en el panorama mediàtic, amb una proposta radicalment diferent. Som capdavanters creant una nova tendència en la televisió catalana que altres repliquen. Vam néixer per revolucionar la TDT a Catalunya i ho estem aconseguint”, afegeix.

Per a la directora del canal, Maria Darnell, “complir una any ja és un gran triomf per a un projecte televisiu sense famosos, ni sèries, ni pel·lícules ni programes convencionals. A poc a poc estem consolidant un model que no s’assembla a cap altre canal ni vol competir amb ningú”.

Els programes més vistos

Entre els programes de Fibracat TV més vistos, destaca Feministic, espai presentat per Ana Polo, periodista, humorista, reportera i guionista. Amb els seus monòlegs de 5 minuts, sempre en clau d’humor, despulla la societat parlant de la falta de dones en les TIC, els haters i el masclisme o l’assetjament a les xarxes socials.

L’altre hit del canal és Connectades. És un programa d’entrevistes, però les entrevistades són dones que destaquen com a científiques, emprenedores o artistes. I l’entrevistador, un factor també disruptiu, és un assistent de veu. Han passat per les seves preguntes dones que no deixen indiferent ningú i que exerceixen la seva carrera de manera inconformista, que no és la que s’esperava d’elles. Per exemple: la model Judit Mascó, l’estilista inclassificable Marta Pontnou, la periodista Bea Talegón, la productora i directora de cinema Isona Passola i la directiva d’HP Guayente Sanmartín.

També podem veure a Fibracat TV, i ho fan una gran majoria dels espectadors i espectadores, L’enginy (in) VISIBLE. Allà mana la professora de la UPC Núria Salan, presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia. Hi descobreix dones que han fet progressar la humanitat però que són autèntiques desconegudes per a la majoria. I en una línia similar, però per tot el món, hi ha Stem arreu, que viatja per visibilitzar dones que han fet estudis #STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) en universitats catalanes i que desenvolupen la seva carrera en empreses i institucions dels 5 continents.

El canal també prepara noves estrenes com Lab06, amb la col·laboració de la Universitat de Manresa i amb l’objectiu d’acostar la ciència als més petits i La mare del Tano, on Alba Carreras i Àngela Monge parlaran de les maternitats amb un toc d’humor. Una altra novetat serà Xarxa de dones, que presentarà dones del sector de la moda a través de les seva presència a xarxes.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Flix a juny 30, 2021 | 09:05
    Flix juny 30, 2021 | 09:05
    Una bona alternativa a la cadena pública tradicional. Felicitats
  2. Icona del comentari de: pregunta a juny 30, 2021 | 10:56
    pregunta juny 30, 2021 | 10:56
    Una pregunta: El canal, és visible només per als abonats a Fibracat o també es pot veure en obert? Doncs en el meu TV l'he trobat, sí, però quan hi intento entrar em diu que no hi ha connexió... gràcies anticipades a qui em pugui respondre.
    • Icona del comentari de: J a juliol 02, 2021 | 10:04
      J juliol 02, 2021 | 10:04
      L'has de poder veure a una tv normal. Potser l'has de resintonitzar.
  3. Icona del comentari de: Mar a juliol 07, 2021 | 21:58
    Mar juliol 07, 2021 | 21:58
    Dirigi vos a tots els publics, no només a les dones. La vostra viabilitat a llarg termini en depen. Als nens també. Necesitem programes de calitat que no adoctrinin.
  4. Icona del comentari de: tanaclara a juliol 08, 2021 | 11:26
    tanaclara juliol 08, 2021 | 11:26
    Aquesta tele es pot veure en obert.
  5. Icona del comentari de: Pol Centollo a juliol 08, 2021 | 11:28
    Pol Centollo juliol 08, 2021 | 11:28
    Felicitat Fibracat per la feina feta i ben feta després d'un any de la seva inauguració!

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa