Eurovisió escalfa motors. El pròxim dimarts 13 de maig arrenca la setmana eurovisiva amb la primera semifinal, que decidirà els primers països que podran participar en la gran final del 17 de maig. Melody ja es troba a Basilea, la ciutat suïssa que acull enguany la 69a edició del festival europeu de la cançó. L’artista andalusa ja ha trepitjat l’escenari en el primer assaig -a porta tancada- per familiaritzar-se i posar a prova el nou vestuari i l’escenografia.

Durant la història d’Eurovisió, Espanya només ha aconseguit la victòria en dues ocasions, ara fa més de cinquanta anys. Però en aquesta pugna pel micròfon de vidre, els artistes catalans tenen una menció especial. A més a més de ser una de les comunitats que més artistes ha portat al festival, l’última victòria de l’any 1969 va ser gràcies a una barcelonina. Aquests són 10 artistes catalans que han participat a Eurovisió.

Quins famosos catalans han estat a ‘Eurovisió’?: de Salomé a Chanel passant per Nina

1. Salomé (1969) ha estat l’última victòria espanyola a Eurovisió, però l’artista, María Rosa Marco Poquet, sota el nom Salomé, va néixer a Barcelona l’any 1939. La seva cançó Vivo cantando va aconseguir la victòria després que Massiel també guanyés el festival l’any 68. Un dels trets destacables de la seva actuació va ser el vestuari, un conjunt dissenyat per Manuel Pertegaz que pesava 14 quilos.

El vestit de Salomé a 'Eurovisió' pesava 14 quilos | RTVE
El vestit de Salomé a ‘Eurovisió’ pesava 14 quilos | RTVE

2. Peret (1974) va portar la rumba catalana al festival amb el tema Canta y sé feliz, tot i que la victòria va endur-se-la la mítica banda sueca ABBA amb Waterloo. Anys més tard, programes de televisió com Lazos de Sangre han recollit les parts fosques de la seva candidatura, marcada per un seguit de pressions per obligar-lo a participar, davant la seva negativa.

3. Nina (1989) va triomfar amb el tema Nacida para amar l’any 1989 en el seu debut com a cantant. El seu nom sonava en aquell moment per ser actriu i hostessa del programa Un, dos, tres… De fet, la balada que va presentar l’exdirectora de l’acadèmia d’Operación Triunfo va permetre celebrar una sisena posició en la gran final a Suïssa.

4. Sergio Dalma (1991). L’artista nascut a Sabadell va participar amb una balada que avui dia encara perdura entre els clàssics seguidors de Sergio Dalma. El seu Bailar pegados va estar a punt d’entrar en el podi l’any 91, obtenint la quarta posició i mantenint els bons resultats dels anys anteriors.

Sergio Dalma és un dels artistes catalans que ha participat a 'Eurovisió' l'any 1991 | YouTube
Sergio Dalma és un dels artistes catalans que ha participat a ‘Eurovisió’ l’any 1991 | YouTube

5. Beth (2003). La carrera musical de l’Elisabeth Rodergas Cols, artísticament coneguda com a Beth, va donar el tret de sortida gràcies a la segona edició d’OT, sent la segona finalista. L’any 2003, després de la projecció aconseguida en el reality, va participar amb el tema Dime, obtenint una vuitena posició quan encara s’enviaven propostes molt ben rebudes a Eurovisió.

6. David Fernández el Chikilicuatre (2008) va ser un dels canvis substancials pel que fa a les candidatures espanyoles i un intent de mostrar una cara totalment inèdita fins ara. David Fernández, emmascarat sota el personatge de Rodolfo Chikilicuatre va participar l’any 2008 amb Baila El Chiki Chiki. Un espectacle esperpèntic d’aquest humorista igualadí que va quedar en setzena posició. Entre “l’equip de ballarins” es trobava un altre nom català, la còmica Sílvia Abril.

7. Manel Navarro (2017) va ser el protagonista d’una situació molt incòmoda. La seva actuació, pensada per ser divertida, amb un estil surfer i de bon rotllo, va convertir-se en un malson pel gall que va fer durant la tornada de la seva cançó, Do it for your lover, l’any 2017. Després de la seva participació, que va quedar en última posició, va optar per mantenir un perfil més baix tot i que aquest 2024 els espectadors de TV3 el van poder veure participant en el programa musical Zenit.

8. Alfred García (2018) va inaugurar la ronda de concursants actuals d’Operación Triunfo que aconseguien el seu bitllet a Eurovisió gràcies al programa. Va participar al costat d’Amaia Romero amb Tu Canción, una balada nyonya que van defensar quan encara eren parella l’any 2018 i que va quedar en la posició número 23 de 26.

9. Miki Núñez (2019) triomfa en la seva etapa televisiva com a presentador de TV3, però el salt a la fama el va fer gràcies a OT. Tal com ho va fer l’Alfred, l’artista terrassenc va participar a Eurovisió l’any 2019 amb la cançó La Venda, una proposta divertida i festiva que tampoc va obtenir els resultats esperats.

Miki Núñez, en un assaig previ a la final d'Eurovisió | Europa Press
Miki Núñez, en un assaig previ a la final d’Eurovisió | Europa Press

10. Chanel (2022) ha estat l’última catalana que ha participat a Eurovisió amb una proposta que, després de molts anys de decepció, gairebé s’endú la victòria. Tot i les crítiques inicials després de la seva victòria en la primera edició del Benidorm Fest, el tema Slomo va aconseguir la tercera posició l’any 2022 a Liverpool, per darrere d’Ucraïna i el Regne Unit.

Fins ara, cap proposta s’ha acostat al resultat de l’artista d’Olesa de Montserrat. Blanca Paloma i el duet Nebulossa tampoc van poder delectar el públic europeu. Sigui com sigui, Melody haurà d’intentar defensar la seva proposta el pròxim 17 de maig a Basilea.

Comparteix

Icona de pantalla completa