Els alumnes catalans han millorat en comprensió lectora, matemàtiques i ciències respecte del 2006, segons indica l’últim informe Pisa, que avalua estudiants de 15 anys de tots els països membres de l’OCDE. D’aquesta manera, Catalunya se situa en aquestes tres matèries per sobre de la mitjana de l’estat espanyol i els països de la OCDE.
Respecte la lectura, Catalunya ha passat dels 477 punts del 2006 als 498 en la prova del 2009, 21 punts més. Són els millors resultats de Catalunya des que participa amb una mostra pròpia en aquesta avaluació internacional.
En aquesta mateixa prova, les noies superen en 29 punts els nois. La puntuació obtinguda pels centres privats i concertats en aquesta matèria és 16,5 punts superior a la dels centres públics. I, cal remarcar que els alumnes d’origen estranger han aconseguit gairebé 87 punts menys que els estudiants nadius.
Respecte les matemàtiques. Dels 488 punts de l’any 2006, s’ha passat a 496 punts. I en ciències també es millora i s’obtenen 497 punts, 6 més que al 2006.
El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha atribuït la millora als esforços dels professors i dels centres durant els últims anys, i a les mesures de política educativa implantades pel seu departament.
Espanya millora, però es manté per sota la mitjana
A nivell espanyol el nivell de comprensió lectora dels alumnes es situa en 481 punts, 12 més que en l’última edició (2006). Tot i això, se segueix situant per sota de la mitjana de l’OCDE (493 punts). Així, Espanya torna a recuperar el nivell del 2003, però no el de 2000, que ha estat l’any de millors resultats, amb 493 punts.
Una altre de les dades rellevants d’aquest informe és que Espanya té un percentatge de repetidors “molt superior” a la mitjana dels països del nostre entorn, ja que supera el 36%, i que aquests alumnes tenen baix nivell tot i haver repetit curs. Als països amb menys repetidors, com Finlàndia, que només arriba al 5%.