MónEconomia
Regular els lloguers perquè baixin
  • CA

Les dades recents del preu dels habitatges de lloguer a Barcelona assenyalen un augment del 20,3% respecte el setembre de 2021.1 Si ho comparem respecte el mes de febrer de 2020, tot just abans de l’inici de la pandèmia, els increments de preus han estat de pràcticament el 6%. Per tant, no només s’han recuperat els lloguers pre-confinament sinó que ja són més alts. Igualment, val la pena recordar que els preus d’abans de la pandèmia ja eren exorbitants i que havien augmentat, en el cas de la capital catalana un 50% des de 2014.2 Per descomptat, no conec a ningú que li hagin augmentat massa el sou aquests últims anys i ni molt menys un 50%.

Les conseqüències de tot això ja són, desgraciadament, ben conegudes: milers de desnonaments per impagament del lloguer, persones que marxen a viure lluny de les seves xarxes familiars i d’amics, barris que es gentrifiquen i perden tant els seus habitants com el seu caràcter, nens i nenes que han de canviar d’escola al marxar del barri, problemes de salut mental, dones que no poden sortir d’una relació abusiva al no poder permetre’s viure soles o amb els seus fills, etc. L’altra cara de la moneda d’aquest patiment són els beneficis dels rendistes: fons d’inversió com Blackstone i Cerberus, entre molts altres; multitud de socimis, les APIs, i en general qualsevol particular o empresa que posi els seus habitatges de lloguer a uns preus de “mercat” desorbitats.

Un dels projectes legislatius del govern espanyol que hauria de servir per garantir l’accés a l’habitatge com un dret social i regular a la baixa els marges de benefici que es poden fer en aquest sector és la Llei Estatal pel Dret a l’Habitatge. Entre altres coses, aquesta llei hauria de servir per introduir la regulació del preu del lloguer a nivell estatal. Dit d’una altra manera, una generalització a tot l’estat de la llei catalana de lloguers que va estar vigent durant uns mesos fins que el Tribunal Constitucional la va tombar. De fet, el passat mes de febrer es va publicar el seu avantprojecte, però de moment no se n’ha aprovat una versió definitiva al Congrés dels Diputats.

Per què no tira endavant?

Un dels motius pels quals la llei segueix paralitzada és el desacord entre PSOE i Unidas Podemos pel que fa a la regulació del preu del lloguer. En el seu redactat actual, l’avantprojecte permet posar un topall a l’augment de preus en aquelles ciutats i pobles on els lloguers compleixin almenys una de les següents dues característiques: de mitjana representar un 30% o més dels ingressos de la llar i/o que en els últims 5 anys els augments dels lloguers hagin estat almenys 5 punts percentuals superiors als augments de l’IPC. En aquests llocs els lloguers no podrien ser més alts que els dels preus de l’últim contracte o el que marqui l’índex de referència oficial.

L’explicació tècnica del desacord radica en el fet que el PSOE vol que el topall només sigui d’aplicació per a persones jurídiques que siguin grans tenidors. En canvi, Unidas Podemos defensa que el topall estigui vigent per tots els propietaris de les zones amb preus tensionats, independentment de si es tracta d’un petit o un gran tenidor o si és una persona física o una persona jurídica.

El primer secretari del PSC, Salvador Illa / EP
El primer secretari del PSC, Salvador Illa / EP

Però, en realitat, el que està en joc darrera d’aquest desacord que pot semblar tècnic és fins a quin punt la regulació del lloguer serviria per pressionar a la baixa els preus. Per exemple, en el cas de Barcelona, segons dades de l’informe “Estructura i concentració de la propietat d’habitatge a la ciutat de Barcelona. 2019-2020.”, de l’Observatori Metropolità de l’Habitatge de Barcelona, només un 24,6% dels habitatges de lloguer de Barcelona estan en mans de persones jurídiques que són alhora grans tenidors. En altres paraules, si la regulació s’aprova tal i com vol el PSOE només serviria per limitar els preus d’1 de cada 4 habitatges de lloguer de la capital catalana, el que ben segur en limitaria el seu impacte. És més, la diferenciació entre gran i petit tenidor estableix una manera d’evitar legalment les conseqüències de la llei. Els grans tenidors poden fragmentar les seves propietats per tal de no complir la definició legal de gran tenidor -tenir més de 10 habitatges o una superfície construïda de més de 1500 metres quadrats- i així eludir també la regulació del lloguer.

Tenint en compte els efectes tan negatius que l’encariment de l’habitatge ha provocat i provoca a tantíssima gent, per què el PSOE es nega a eliminar la diferenciació entre gran i petit tenidor? Salvador Illa, cap de files del PSC a Catalunya, considerava fa uns dies en el programa Cafè d’idees de RTVE que el topall als preus del lloguer no funciona i citava a Joan Clos com un expert en habitatge.

La regulació funciona

En primer lloc, hi ha dos estudis recents que analitzen els efectes de la llei de regulació del lloguer catalana que ens serveixen per saber si Illa té raó quan diu que aquestes polítiques no funcionen. En un dels articles, els autors Jordi Jofre, Rodrigo Martínez i Mariona Segú calculen que la llei catalana va baixar els lloguers de mitjana un 6%. En un altre estudi, en aquest cas de Joan Monràs i José García-Montalvo, els autors estimen reduccions de preus d’aproximadament el 5%. Per tant, queda desmentit que posar un topall al preu dels lloguers no aconsegueixi rebaixar-ne el preu.

En segon lloc, el primer dels articles que cito no troba que la política hagi reduït l’oferta de pisos en lloguer. En canvi, el segon sí que troba un efecte negatiu en aquesta variable. Normalment, els detractors de la regulació dels lloguers diuen que disminuiria el número disponible d’habitatges en arrendament perquè els propietaris ja no trobarien rendible llogar-los. De moment, l’evidència empírica no és clara. I en cas que es confirmessin els efectes negatius, això no vol dir que els habitatges que deixin de llogar-se s’esvaeixin. Segurament alguns es posarien a la venda, una oportunitat que es podria aprofitar perquè el sector públic els comprés i els convertís en pisos de lloguer social. En altres paraules, la llei de regulació dels lloguers es pot acompanyar d’altres polítiques que garanteixin el manteniment de l’oferta d’habitatges en arrendament i el creixement del parc públic de pisos de lloguer.

En tercer lloc, Joan Clos és des de fa un temps president d’ASVAL, la Asociación de Propietarios de Vivienda en Alquiler, un grup de pressió immobiliari que s’ha pronunciat moltes vegades en contra de la llei estatal d’habitatge. Que Salvador Illa citi Joan Clos com a expert en habitatge ens indica que tant el PSC com el PSOE estan plegats als interessos dels fons d’inversió i de les socimis que no volen sentir ni a parlar de la regulació del lloguer.

La llei estatal d’habitatge tiri endavant. I no ha d’incorporar distincions entre gran i petit tenidor. Les vides de molts de nosaltres se’n beneficiarien moltíssim. I espero que la llei també prohibeixi els desnonaments sense alternativa habitacional, recuperi els pisos de la SAREB com a habitatge públic i de lloguer assequible, entre moltes altres mesures que poden ajudar a millorar l’accés a l’habitatge del jovent i de molts altres col·lectius que avui pateixen l’excessiu poder dels propietaris dels pisos on viuen.

Més notícies
La química pot ser el principal motor exportador català cap al Brasil / ACN
El Brasil, de 800 empreses catalanes a mercat prioritari
Notícia: El Brasil, de 800 empreses catalanes a mercat prioritari
Comparteix
Les ràpides reaccions internacionals al nou govern del gegant sud-americà revelen l'elevat pes del seu mercat per a les exportadores del país
La ministra d'Indústria, Reyes Maroto / EP
Inflació i política industrial
Notícia: Inflació i política industrial
Comparteix
"La solució a la crisi s’ha de trobar en l’àmbit de la política dels Estats i no tant dels bancs centrals"
AIReF es mostra optimista a llarg termini amb el dèficit català / EP
L’Autoritat Fiscal eleva el dèficit català fins a l’1,3% del PIB
Notícia: L’Autoritat Fiscal eleva el dèficit català fins a l’1,3% del PIB
Comparteix
Els analistes de l'AIReF situen el desequilibri negatiu dels comptes públics del país set dècimes per sobre de les estimacions de la Generalitat
Credit Suisse cau per sota de l'esperat abans de la seva esperada reestructuració / EP
Credit Suisse no apaga l’incendi
Notícia: Credit Suisse no apaga l’incendi
Comparteix
Les pèrdues de 5.946 milions d'euros anunciades pel gegant helvètic sorprenen negativament un mercat que no confia en les mesures anunciades pel CEO Ulrich Körner

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Quim a novembre 03, 2022 | 17:27
    Quim novembre 03, 2022 | 17:27
    Hi ha un problema de fons, el que mancarà és l'oferta només cal veure la proporció que hi ha entre pisos en venda i pisos de lloguer en algunes ciutats és tremenda ( ciutats de més de 100.00 habitants en que hi ha 900 pisos en venda per 58 de lloguer) . Pel propietari que no vol tenir problemes (okupacions, queixes, impagaments, plets....) ni despeses ( IBI, quotes comunitat de propietaris, administrador de finques, assegurances de la llar i d'impagament, reparacions..) el millor és vendre, recuperar uns diners i estar tranquil. Al propietari individual no li surt a compte el maldecap i la inseguretat a que s'ha d'enfrontar . Aquest és el gran problema que l'oferta és va estrenyent ràpidament, ningú compra avui en dia per llogar i dels propietaris que lloguen molts quan poden surten del mercat i posen el pis en venda, no el volen llogar.
    • Icona del comentari de: fat boy a novembre 03, 2022 | 22:06
      fat boy novembre 03, 2022 | 22:06
      I si no se'l volen vendre fan lloguers ficticis. Als fills, per exemple.
  2. Icona del comentari de: Sangonera a novembre 04, 2022 | 09:20
    Sangonera novembre 04, 2022 | 09:20
    "Excessiu poder dels propietaris" sobre les seves propietats? "Alguns ens en beneficiariem"? Sí, a costa dels drets del propietari que ha pagat el pis, els impostos per adquirir-lo, els impostos per tenir-lo, i totes les despeses municipals, veïnals, assegurances i de manteniment. Quina barra aquests comuneros ocupes i vividors dels altres. Doncs mira, brètol, jo espero que governi el PP, que derogui aquestes lleis, que permeti desnonar de forma immediata qui no pagui i pretengui viure de robar als propietaris i que faci prevaldre el dret a la propietat, que és el dret a l'estalvi i a gaudir del sacrifici d'anys de treballar, per sobre del "dret" a l'expoli dels demés per viure sense fotre ni brot.
  3. Icona del comentari de: escarmentat a novembre 04, 2022 | 10:54
    escarmentat novembre 04, 2022 | 10:54
    En aquest país sembla que només es publiquin articles que defensen els llogaters, però resulta que els propietaris també existeixen. Si algú llogar és perquè un altre ha decidit llogar. Us explicaré un cas real (res d'extraordinari que com aquest n'hi deuen haver milers) poses a llogar el pis (comprat amb tota una vida de treball ) el primer any van pagant justet i a partir del segon ( esperonat perquè a tot arreu diuen que s'han de suspendre els desnonaments si no es paga) doncs no paga ni un rebut, res de res . El propietari a pagar comunitat , impost béns immobles, taxa de brosses, assegurança de la llar, despeses d'advocat avançaments al procurador... etc. i així 2 anys i mig ( més de 6.800 € pel forat de l'aigüera sense veure ni un sol euro) i mal de caps amunt i avall , el llogater marxa un dia abans de sentència Quan entres el pis fet un autèntic nyap, espelmes pel terra per tot arreu ( l'hi durien haver tallat la llum) , la cuina ( armaris mig trencats) i el quarto de bany lamentable .. etc. Per arreglar el desori el pressupost són 7.000 € i a més per rematar el tema en tot el procés ha sortit la llei catalana del lloguer i ha de ser un preu inferior al que hi havia (no és un pis de Barcelona i el preu ja era molt justet) única solució: a la venda i s'ha acabat el tema. Ah! i a les properes eleccions em miraré els programes electorals votaré només a qui defensi també una posició justa pels propietaris que de fer el canelu hi ha n'hi hagut prou.
  4. Icona del comentari de: Robert Surroca Tallaferro a gener 02, 2023 | 09:44
    Robert Surroca Tallaferro gener 02, 2023 | 09:44
    Es vol carregar sobre els propietaris particulars la solució d'un problema -que ho és- el de la vivenda que qui té la responsabilitat són les administracions publiques (TOTES) Si es van rescatar els bancs amb els diners dels ciutadans perquè no se'ls expropien els pisos que ells s'han quedat,d'hipoteques impagades, i es posen a lloguer? A totes les grans capitals europees els lloguers son cars, es la llei de la oferta i la demanda. Aquí els bancs amb el beneplàcit dels governs van potencià la compra provocant el desastre que la crisi va portar amb els que no van poder pagar les hipoteques. Cal una política de construcció de pisos de lloguer per part d'ajuntaments, comunitats autònomes i govern de l'estat es la única manera de regularitzar els preus i, sobretot, de garantir continuïtat, en el mateix pis, al llogater que la necessita a efectes de feines, escoles i arrelament al barri. I per descomptat si volen que surtin al mercat pisos de particulars cal donar-los-hi garanties pels impagats i abusos de tot ordre d'alguns aprofitats.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa