Cada cop hi ha més gent que utilitza les xarxes socials com una de les eines principals principal per informar-se de l’actualitat a Catalunya, ja que el 65% dels catalans admet que les utilitza amb aquest objectiu, i només són superades per la televisió en directe (71%) i els mitjans digitals (66%). Al país, segons l’enquesta Òmnibus del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) que es va realitzar entre el 12 de març i el 19 de maig, la primera xarxa social més utilitzada pels ciutadans per consultar l’actualitat és Instagram amb un 47% de mencions, seguida pel WhatsApp amb un 38%.
Al voltant del 30% de les persones enquestades s’informa d’actualitat per YouTube i Facebook, mentre que TikTok i Twitter, ara X, se situen en el 19 i el 17%, respectivament. Telegram i Twitch no superen el 10% i només el 21% afirma que no utilitza cap xarxa social per consultar l’actualitat. En termes generals, la televisió, els mitjans digitals i les xarxes són els més utilitzats per informar-se, amb percentatges entre el 71 i el 65%, i per sota hi trobem la ràdio i els webs de televisions, ràdios o diaris, amb percentatges al voltant del 50%. En canvi, la televisió en diferit, la premsa i YouTube/Twitch, així com el Pòdcast, són opcions més minoritàries en el consum quotidià de la informació. Aquestes opcions es mouen entre el 40% i el 20%.
El sondeig també pregunta sobre la percepció de la credibilitat dels diferents canals d’informació que hi ha actualment. Aquí trobem que la de les xarxes socials, que rep un 10%, és superior a la de la premsa (9) i els mitjans digitals (6%). Per contra, els mitjans de comunicació més creïbles són la televisió, amb un 22%, i la ràdio, que obté un 16%. D’altra banda, hi ha Un 22% dels consultats que creu que no hi ha cap mitjà que aporti informació creïble i un 15%, no ho sap.

Els continguts audiovisuals preferits pels catalans
Un altre aspecte que estudia el sondeig és el tipus de contingut audiovisual que miren els catalans, que avantposen l’oci a la informació. Així, les sèries i pel·lícules de ficció lideren el rànquing amb el 34%, seguides de la informació d’actualitat (20%). Per sota d’aquestes dues opcions, trobem programes d’entreteniment i humor (12%), documentals i programes de cultura (12%), esports i actualitat esportiva (9%) i continguts musicals (6%).
Entre els homes i les dones també hi ha diferències. Els primers fan un consum televisiu d’esports més intensiu que les dones, que prefereixen consumir sèries i pel·lícules de ficció en qualsevol de les franges d’edat. En canvi, per als homes de 16 a 24 anys, els esports són el tipus de contingut més vist, mentre que entre els homes majors de 64 anys es decanten per la informació d’actualitat.