Un de cada cinc joves espanyols passen més de dues hores al dia a TikTok, un temps que supera el llindar recomanat en l’ús de les xarxes socials i que augmenta el risc de patir problemes de salut mental. Aquesta és la conclusió a la qual arriba un estudi liderat per la Universitat Pompeu Fabra (UPF), en col·laboració amb la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), i que recentment s’ha publicat en obert a la revista Nature. Per elaborar-lo s’han tingut en compte tres variables en relació amb el benestar digital: l’autocapacitat dels joves d’establir límits en el temps de connexió; la de generar connexions socials i comunitat; i la mateixa capacitat de resiliència emocional.

Aquest estudi també indica que hi ha més noies (24,37%) que nois (15,45%) que tenen un consum de risc de la xarxa social xinesa. Mònika Jiménez, professora del departament de Comunicació de la UPF adverteix que “com més estona passen els joves a Tiktok, menys capacitat tenen per establir límits en els seus temps de connexió a l’APP”, i, a més, alerta que hi ha una correlació entre les dades sobre el consum de xarxes i els trastorns de la salut mental. 

També conclou que es mantenen els rols tradicionals de gènere en els continguts consumits a TikTok entre els nois i noies adolescents. Els primers consumeixen continguts relacionats amb els videojocs i esports professionals, mentre que elles miren més continguts de moda i bellesa. En aquest sentit, Mireia Montaña, professora del departament de Ciències de la Informació i Comunicació de la UOC, remarca que els continguts que consumeixen els adolescents mostra “una persistència dels rols tradicionals de gènere en les preferències de consum digital”.

Tik Tok / EP
Imatge d’arxiu de l’aplicació xinesa TikTok / EP

Mesures per fomentar hàbits digitals saludables

Davant aquestes xifres, i més enllà de les mesures de control parental o els programes educatius per fomentar hàbits digitals saludables, l’estudi proposa realitzar auditories regulars de l’algoritme de TikTok per “evitar els seus potencials efectes addictius”. Així mateix, subratlla que calen programes educatius per promoure hàbits digitals saludables entre els joves i per dotar les seves famílies de més estratègies d’acompanyament per fer-ho possible, amb perspectiva de gènere. D’altra banda, l’estudi alerta que les mesures restrictives indiscriminades no funcionen, sinó que cal fomentar que cada jove mantingui un nivell de consum moderat de les xarxes socials, que s’adeqüi als seus interessos i necessitats.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter