Missing 'path' query parameter

La xarxa de Rodalies i Regionals de Catalunya va patir una incidència greu cada 2,5 dies. En total va haver-hi 553 incidències en el període entre principis del 2021 i l’agost del 2024, un mes abans que comencessin les obres de Roda de Berà. A causa d’aquest acumulat d’incidències, retards i dies d’afectacions que tenen lloc al conjunt de la xarxa ferroviària catalana, aquest dimarts té lloc el primer ple monogràfic de la història de Rodalies al Parlament de Catalunya. La meitat d’aquestes incidències greus van ser per avaria a les infraestructures o dels mateixos trens, sent la línia R15 la més afectada.

Més concretament, aquesta línia va patir un total de 369 incidències, segons les dades analitzades per l’Agència Catalana de Notícies que es desprenen d’una resposta del Departament de Territori a una pregunta parlamentària de Junts que inclou aquelles incidències que van afectar més de 10.000 viatgers de Rodalies o més de 1.000 de Regionals. Aquestes incidències inclouen avaries, imprevistos —com atropellaments, obstacles a la via, robatoris de cable de coure o falta de maquinistes— i limitacions temporals de velocitat.

D’entre les 553 incidències que s’han vist en aquest període, s’hi troben les interrupcions provocades per l’incendi a les instal·lacions d’Adif a Gavà el maig de 2023, l’avaria al sistema de telecomunicacions del 9 de setembre del 2022, i el robatori de coure del dia de les eleccions al Parlament el 12 de maig de 2024, entre d’altres.

Usuaris de l’R3 a l’estació de Rodalies de Vic / ACN

Les avaries a la xarxa, la meitat de les causes d’incidència

En aquest sentit, les causes més freqüents de les incidències van ser les avaries, el 50,8% dels casos i els imprevistos (33,8%). En aquests tres anys i vuit mesos, també destaquen 34 atropellaments i almenys dues persones més que van mostrar intenció de llançar-se a la via; els 45 casos en què el tren es va demorar o suprimir davant la manca de maquinista per motius que es desconeixen – només en un cas es fa constar que és per malaltia. 

A més, dels 1.339 dies que hi ha entre el gener de 2021 i l’agost de 2024, en un 35,7% de dies es van patir incidències greus

Per altra banda, les línies que van acumular més incidències i retards van ser les Regionals que comuniquen Barcelona amb les comarques de Tarragona i Lleida, tenint en compte que una mateixa incidència pot afectar diverses línies alhora perquè comparteixen part del trajecte. En aquest recompte no s’hi inclouen els dies amb disfuncions al servei a l’R2 Sud. 

Segons les dades de Territori, l’R12 entre l’Hospitalet de Llobregat i Lleida via Manresa -una llínia ja desapareguda- va sumar 69 dies diferents amb afectacions, l’R13 entre Barcelona i Lleida per Valls va veure’n 259, l’R14 entre Barcelona i Lleida per Tarragona i Reus va patir 337 incidències, l’R15 entre Barcelona i Riba-roja d’Ebre  en va patir 369, la que més en va veure.

Les incidències a Rodalies arriben al Parlament

En aquestes dades no s’hi inclouen els talls de les obres de Roda de Berà, que van començar l’1 d’octubre del 2024 i no van finalitzar a principis de març, amb la teòrica finalització de l’obra, ja que s’han continuat acumulant nombrosos retards i encara cal enllestir els treballs a Sant Vicenç de Calders. Tampoc hi consten els nombrosos retards per diverses incidències a la infraestructura d’aquesta tardor i hivern i la darrera vaga convocada pels sindicats i que les organitzacions majoritàries van acabar desconvocant.

Dues persones en l’estació de França, on opera Rodalies / David Zorrakino (Europa Press)

A causa d’aquests anys d’incidències i avaries acumulades, aquest dimarts té lloc el primer ple monogràfic de la història sobre Rodalies al Parlament de Catalunya. La forta crisi a Rodalies s’ha convertit en un dels grans entrebancs del govern de Salvador Illa, que ha vist en les darreres setmanes com l’oposició s’ha unit en bloc per reclamar millores urgents per al servei.

Les diferents entitats d’usuaris consultades mantenen que un dels aspectes fonamentals per resoldre a curt termini alguns dels problemes de Rodalies és la “voluntat política” de les administracions, tant la catalana com l’espanyola.  

Més notícies
Notícia: Plataforma per la Llengua posa l’accent en prestigiar el català entre els joves 
Comparteix
L’Assemblea General de socis aprova els set eixos de l'acció de l'ONG del català per a aquest 2025
Notícia: La consellera de Drets Socials cessa la cúpula de la DGAIA
Comparteix
Mónica Martínez prescindeix d'Isabel Carrasco i Joan Mayoral
Notícia: Una Sánchez-Camacho prepotent indigna la comissió de l’operació Catalunya
Comparteix
L'exlíder del PPC escridassa els diputats davant els quals compareixia, que li han arribat a dir "què s'ha cregut?"
Notícia: Un jutjat de Barcelona avala la publicació del llibre sobre José Bretón
Comparteix
El magistrat no disposa d'elements per decidir si vulnera l’honor dels dos nens assassinats

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter