El traspàs de Rodalies s’ha acabat convertint en un veritable maldecap per al PSC i el PSOE, que governen tant a Catalunya com a Madrid. A l’allau de crítiques constant dels usuaris, que denuncien que el servei funciona amb retards i es produeixen incidències en la major part de les línies de la xarxa ferroviària catalana, ara també s’hi afegeix una guerra entre maquinistes contra Renfe i Adif, precisament perquè estan en contra del traspàs, del qual se’n farà càrrec una empresa mixta de l’Estat i la Generalitat.
De fet, la setmana negra que encara continua va començar dissabte de la setmana passada amb un caos que la companyia va atribuir al boicot dels maquinistes i ha seguit després amb diverses avaries, que ja no només afecten Rodalies, sinó també l’alta velocitat, perquè hi ha incidències que són en la infraestructura –la ja famosa catenària– i que dinamiten tota mena de serveis ferroviaris. Queden afectades fins i tot els d’altres companyies, com va passar ahir al matí amb un Ouigo que sortia de l’estació de Sants cap a Madrid i d’on va caldre evacuar els passatgers. Posteriorment, hi va haver una segona avaria a l’alta velocitat i una tercera, que en aquest cas va afectar Rodalies. Un cúmul de desastres que, malgrat compartir el color polític de la Moncloa, va portar la Generalitat a convocar una reunió d’urgència amb Adif i Renfe per exigir solucions. Només ha servit per anunciar més recursos per informar els viatgers de les incidències.
Aturades convocades per a cinc dies de març i dos d’abril
Enmig d’aquest caos, amb mitja ciutadania revoltada i l’altra mitja evitant els serveis ferroviaris, els comitès d’empresa de Renfe i Adif –formats per representants dels sindicats CCOO, UGT, CGT, la Confederació Intersindical-SF i SCF- han convocat aturades per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març i 1 i 3 d’abril: “És una resposta a l’incompliment de les promeses i els compromisos”, argumenta el secretari general de Comissions Obreres, Javier Pacheco -que enguany no es presenta a la reelecció en el congrés d’aquest mes d’abril-, en conversa amb El Món.
Segons el líder sindical, i com apuntaven els comitès d’empresa de les operadores ferroviàries en un comunicat conjunt dilluns passat, tant el govern espanyol, en mans de Pedro Sánchez, com la Generalitat de Catalunya, encapçalada per Salvador Illa, “no han sigut transparents” amb les decisions polítiques sobre el traspàs de competències de Rodalies: “Les organitzacions sindicals han estat mers receptors d’aquesta informació, sense possibilitat de participació en la presa de decisions. Aquestes mesures suposen una ruptura total dels acords previs, atès que les solucions adoptades pel Ministeri en coordinació amb la Generalitat són diametralment oposades als pactes”, denunciaven en el comunicat conjunt amb què anunciaven la convocatòria de la vaga.
Els punts de conflicte que han precipitat la vaga
El representant d’UGT del Grup Renfe, Francisco Cardenas, assegura que el govern espanyol “ha incomplert quatre dels cinc punts” acordats amb el titular de la cartera de transports de la Moncloa, Óscar Puente: “Els aspectes que ha negociat el ministeri amb la Generalitat i Esquerra Republicana no tenen res a veure amb els que havien acordat amb nosaltres”, assevera. Una idea que també subscriu Pacheco, que manté que l’administració espanyola han incomplert els compromisos establerts del novembre de 2023, moment en què també es van produir algunes jornades de vaga contra l’anunci del traspàs de Rodalies: “Per exemple, no s’ha fet la taula de coordinació de Rodalies pactada”, assevera. En aquest sentit, Cardenas assegura que un dels aspectes que els “preocupa” més com a sindicat és l’exclusió de les línies de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (XFIG), tal com ja ha passat amb un tram de la línia de tren del Maresme: “És un element clau per a la seguretat”, apunta el representant d’UGT de Renfe.
Per altra banda, el secretari general de CCOO assegura que l’objectiu d’aquesta vaga és “donar un toc d’atenció” als governs perquè consideren que les negociacions polítiques han de “coordinar-se” amb les organitzacions sindicals, ja que la situació actual pactada entre la Moncloa i Sant Jaume no “garanteix” fermament els drets dels treballadors: “Confio que puguem seure i parlar”, afegeix. Una idea que també comparteixen des de la UGT. Davant l’anunci de la vaga, la consellera de Territori, Habitatge, Transició ecològica i portaveu de l’executiu català, Sílvia Paneque, s’ha mostrat optimista sobre la possibilitat d’evitar que les aturades s’acabin duent a terme. En aquesta línia, arran de les crítiques contra el traspàs de Rodalies -especialment, de Junts-, la titular de la cartera ha volgut deixar clar que la vaga convocada “no és” contra el canvi de governança del servei, “sinó pel manteniment dels seus drets laborals i socials durant i després del traspàs”. I és per això que ha reiterat que “aquesta és una garantia que des del Ministeri de Transports i el Govern s’ha expressat de manera clara, no hi haurà pèrdua de drets laborals”.

Pugna entre sindicats per la vaga
La guerra oberta que mantenen les principals organitzacions sindicals de Renfe i Adif contra les operadores ferroviàries repercuteix, directament, en el dia a dia dels catalans. En aquest sentit, per tal de defensar els drets dels usuaris que fan servir habitualment el servei de trens, el secretari general de la Intersindical CSC, Sergi Perelló, denuncia el “corporativisme” que estan duent a terme “alguns sindicats”, en referència a CCOO i la UGT, amb aquesta convocatòria de vaga: “Estan fent xantatge corporatiu”, assegura Perelló, que lamenta que els principals afectats per les protestes seran els “treballadors” catalans que han d’agafar cada matí el tren per anar a la feina. “Com a sindicat ens sembla molt malament que s’avantposin els drets d’alguns treballadors, que es poden negociar, als dels altres treballadors que fan servir els trens”, continua.
En aquesta línia, el sindicalista apunta que, més enllà de garantir els drets dels professionals de les dues operadores ferroviàries -una qüestió que també defensa-, hi ha una qüestió més de fons, que és el transport públic: “El sistema de transport públic ha de ser un element de cohesió territorial, però fa dècades que no s’inverteix en Rodalies”, exclama. Així mateix, el sindicat català també considera que la manca de seguretat en el servei i les contínues avaries -que es produeixen per l’infrafinançament de la xarxa de trens de Catalunya- no només afecten els usuaris, sinó que signifiquen també una greu vulneració de les condicions laborals de tot el personal vinculat a Renfe i Adif.
En els darrers mesos, però, el govern espanyol ja ha començat a fer més inversions en la xarxa ferroviària per intentar pal·liar l’endèmica manca de finançament. Un objectiu que encara està lluny d’aconseguir-se. “Demanem un servei gestionat per la Generalitat que sigui eficient, però també unes condicions laborals dignes i segures”, apunta el secretari general de la Intersindical.

Els usuaris, els principals perjudicats de l’enrenou a Rodalies
L’argumentació del secretari general de la Intersindical la comparteix la portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies -una entitat que agrupa diversos usuaris del Camp de Tarragona-, Anna Gómez, la qual assegura que ja estan “molt cansats” del mal funcionament del servei: “Els usuaris som qui paguem els plats trencats, i això encara fa més mal quan ve des d’un despatx”, assevera la portaveu de la plataforma. En aquest sentit, Gómez es mostra molt “preocupada” perquè els ciutadans, especialment els tarragonins -que han estat castigats durant cinc mesos per un tall ferroviari en el servei de regionals-, acabin “desistint” de fer servir el tren: “Molts ja no han tornat després d’aquests mesos d’obres. Els que han trobat una alternativa [com pot ser el transport per carretera amb vehicle privat] ja s’hi han quedat”, assevera la portaveu, que assegura que els usuaris encaren amb “molta resignació” l’anunci de la nova vaga. “Ens diuen [des de l’administració] que tinguem paciència, però estem molt cansats. Tenen dos reptes, refer el servei i recuperar la confiança, i de moment estan molt lluny dels dos“, argumenta la representant dels usuaris, que lamenta que si no es posen en marxa solucions efectives es pot acabar “despoblant” el sud de Catalunya.
Tot i la desconfiança de la plataforma Dignitat a les Vies, els sindicats convocants de l’aturada asseguren que la vaga també tindrà efectes positius per a la ciutadania. Principalment, denuncien que la creació de l’empresa mixta -la nova operadora ferroviària que es coordinarà entre Barcelona i Madrid- suposarà un augment dels costos als quals hauran de fer front els ciutadans, ja que es duplicarà l'”entramat societari” amb un nou president, nous consellers i estructures paral·leles: “Aquesta duplicitat afectarà també les economies d’escala en la compra de trens, materials, instal·lacions de circulació i seguretat, formació i habilitacions”, apunten els sindicats convocants de la vaga. Sigui com sigui, i amb les negociacions entre sindicats i governs, tots dos controlats per la formació socialista, encara per començar, la nova vaga de treballadors a Rodalies embolica encara més el servei i dificulta que els usuaris recuperin la confiança en uns trens que continuen sense funcionar eficientment.