Ja no queden paraules per descriure la indignació dels usuaris de l’estació de Vic (Osona) pel mal funcionament de l’R3 de Rodalies, una de les línies més castigades per les avaries constants, els retards i la falta de combois. Els laments dels centenars de persones que cada dia han d’agafar el tren per desplaçar-se fins a Barcelona, Puigcerdà -les dues estacions finals de la línia- o altres punts del recorregut, com ara Ripoll, s’han convertit en una tònica constant: “Ja estem acostumats que l’R3 vagi sempre lenta o tard, és el de sempre”, explica amb resignació Montserrat Esteve, una veïna de la capital osonenca que fa més d’una dècada que agafa cada dia el tren per anar a treballar a Barcelona. Aquesta situació, però, s’ha agreujat arran del col·lapse generalitzat del servei ferroviari de Renfe Rodalies iniciat diumenge passat, 12 de maig, pel robatori de cablejat de coure a les instal·lacions de Montcada Bifurcació. “Si abans ja era molt pesat agafar el tren, ara és un suplici”, etziba Carles Busquets, que critica el caos a Rodalies amb uns amics assegut en una taula del bar universitari de Vic, una tertúlia habitual, segons assegura en conversa amb El Món, durant els darrers dies.
El robatori de cablejat de coure va afectar diverses línies de tren, però totes han anat recuperant –a poc a poc– la normalitat, a excepció de l’R3. En aquests moments, el servei funciona entre Puigcerdà (Cerdanya) i Montcada-Ripollet (Vallès Occidental), és a dir, que el tram que connecta la Catalunya central amb Barcelona no funciona. Els usuaris es veuen obligats a fer parada a Montcada per agafar un autobús llançadora que els porti fins a la parada de Fabra i Puig, i allà agafar el metro per dirigir-se al punt que vulguin de la capital catalana. Una nova realitat que, tal com va admetre el ministre de Transports, Óscar Puente, s’allargarà dos mesos: “És indignant, si normalment ja trigàvem molt a arribar a Barcelona, ara ens hi podem estar més de tres hores”, assevera Montserrat Esteve, que considera que a banda de la llarga durada del trajecte el problema també és “el caos informatiu” que viuen els usuaris.
Una indignació que també comparteix el portaveu de la plataforma Perquè No Ens Fotin el Tren, Marc Janeras, un grup organitzat que reivindica i denuncia constantment la mala situació de l’R3: “Està clar que el col·lapse gros s’ha produït pel robatori de Montcada, però el problema de la línia és sistèmic. Quan no és un all és una ceba“, etziba. Des de la plataforma també recorden que l’estació de Fabra i Puig “no és al centre de Barcelona i això suposa un temps extra pels usuaris per arribar al seu destí”, un temps extra que afecta “molts usuaris”: “Hem de calcular a la defensiva”, afegeix Janeras.

La falta de confiança en Rodalies buida les estacions de l’R3
Davant les mancances constants amb què es troba aquesta línia, bona part dels usuaris habituals han començat a perdre -encara més- la confiança en Rodalies i aposten per fer servir altres mitjans de transport, com la línia d’autobús exprés que connecta Vic amb Barcelona. Una falta de confiança que, com ha pogut comprovar aquest diari, ha deixat les estacions pràcticament buides. Ara bé, aquesta mena de busos no fan parades, cosa que impedeix la connectivitat amb altres punts intermedis del recorregut de l’R3, com Centelles o la Garriga: “Ja m’agradaria poder agafar el bus exprés, que va molt de pressa, però per anar a la feina [treballa a Parets del Vallès, una altra de les estacions de la línia] en transport públic no em queda gaire més alternativa que el tren”, explica Mercè Feliu mentre espera pacientment que arribi el seu tren a l’estació de Vic.
Segons relata la usuària, aquesta tendència a abandonar el tren ja fa temps que va en augment. Un dels principals motius ha estat els quatre mesos d’obres -entre el mes de novembre del 2023 i principis de febrer d’enguany- que es van efectuar en el tram entre la Garriga i Parets del Vallès (Vallès Oriental) per desdoblar la via i que van obligar a tallar el servei entre les dues estacions. Aquestes obres responien a una millora de la infraestructura llargament reivindicada des de Catalunya, però que sempre s’havia anat ajornant pel govern espanyol. De fet, va ser un dels punts que va impulsar la demanda del traspàs integral del servei de Rodalies, que van signar el passat mes de novembre el PSOE amb ERC però que encara no ha començat a desplegar-se. En els pròxims mesos, teòricament, arrencarà la segona fase del desdoblament de la via, que tornarà a paralitzar temporalment un tram del servei ferroviari.
Durant tot aquest temps que el servei va estar aturat entre la Garriga i Parets, alguns usuaris continuaven agafant el tren perquè tenien “molt clar” en quina parada calia baixar per agafar l’autobús, però d’altres ja preferien buscar noves alteratives de transport. Ara, però, “la falta d’informació i precisió” ha buidat força les estacions. “Estem desesperats i molt emprenyats”, exclama Feliu, que assegura que “alguns informadors et diuen una cosa, i d’altres una altra”.

Solucions “urgents” per a l’R3
Els usuaris exigeixen solucions “urgents” a tot el servei de Rodalies, i especialment a l’R3, per poder recuperar la “normalitat” del transport públic: “Prefereixo que tot torni a ser com abans, per molt que sigui horrorós, que haver de fer sempre el periple d’aquesta setmana”, apunta Carles Busquets. El vigatà també considera que és molt necessari saber què va passar exactament diumenge passat per evitar que es reprodueixi: “No ens pot tornar a passar un robatori d’aquests”, exclama. Unes reclamacions molt similars a les que fan des de la plataforma de defensa de l’R3: “Com pot ser que un element tan clau de la infraestructura estigui desprotegit d’aquesta manera i es pugui entrar a les tres de la matinada a robar coure sense que hi hagi imatges de seguretat, sense que hi hagi persones vigilant i sense que hi hagi els Mossos?”, argumenten.
De fet, aquestes mateixes responsabilitats són les que han obert una nova escletxa entre Govern de la Generalitat i l’espanyol. Mentre que el director de Rodalies, Antonio Carmona, ha atribuït la responsabilitat sobre la seguretat de les instal·lacions on es va produir el robatori als Mossos, el director de la policia catalana, Pere Ferrer, i la conselleria de Territori, en mans de la consellera en funcions Ester Capella, van tancar files i van dirigir la mirada cap Adif. Independentment dels retrets, l’executiu català ha demanat una “auditoria específica” per intentar esbrinar qui s’amaga darrere del robatori. Mentrestant, però, els usuaris encaren els mesos vinents amb paciència i resignació.