Nou dia d’incidències i retards a Rodalies. L’operadora ferroviària del servei, Renfe, ha anunciat “retards generalitzats” i cancel·lacions de trens a les línies R2 sud i R4 -les que connecten el Camp de Tarragona– a causa de la “conflictivitat laboral”: “Des de primera hora del matí d’aquest dissabte, les línies R2 sud i R4 estan patint retards generalitzats i freqüències de pas alterades per un conflicte amb el sindicat de maquinistes”, ha reconegut Renfe. Aquest dissabte, fins a les vuit de la tarda, l’operadora ferroviària ha detallat que s’han suprimit 106 trens previstos i s’han produït demores de mitja hora en les dues línies. A banda, també s’ha suprimit el reforç de trens previst per aquest dissabte a la nit entre Sitges i la capital catalana, el qual s’havia de dur a terme per cobrir l’elevat volum de gent que es desplaçarà fins al municipi del Garraf per celebrar el carnaval.
Des de Renfe recorden que aquests retards es deuen al conflicte amb les organitzacions sindicals del sector, que ja han anunciat noves mobilitzacions contra el traspàs de Rodalies: “Aquesta situació també afecta la provisió de trens a tallers i tindrà repercussions a la programació del servei en dies laborables, sobre les quals Renfe informarà en les pròximes hores”, apunten des de l’operadora ferroviària a través d’un comunicat, en el qual també han anunciat que no tenen capacitat per assumir el reforç del servei en aquestes dues línies que connecten el Camp de Tarragona per la celebració de carnestoltes: “A més, a causa d’aquesta situació laboral, s’ha hagut de suspendre el reforç programat entre Sitges i Barcelona per aquesta nit de Carnestoltes”, puntualitzen des de l’operadora ferroviària.
📢#ATENCIÓ!
— Rodalies Catalunya (@rodalies) March 1, 2025
🔴 El servei de Rodalies està patint retards i supressions puntuals de trens a les línies R2 Sud, R4 i Regionals del sud per conflictivitat laboral. S’està treballant per minimitzar les afectacions.
Un pols entre sindicats i Renfe
La posada en marxa del traspàs de Rodalies, que de moment ha començat pel canvi de governança d’un tram de l’R1, ha estat el detonant que ha fet revifar el conflicte entre les organitzacions sindicals del sector i l’operadora ferroviària. A mitjans de febrer, els comitès generals d’empresa de Renfe i Adif ja van posar sobre la taula la possibilitat de tornar a mobilitzar-se contra el traspàs, ja que al·leguen que no s’han complert els acords pactats per desconvocar la vaga de 2023. A través d’un comunicat conjunt, els comitès d’empresa ja van advertir que el traspàs d’un primer tram de la línia del Maresme i la decisió de descatalogar-la de la xarxa ferroviària d’interès general -una decisió també força criticada pels experts- contravenien la garantia d’integritat dels grups d’Adif i Renfe “mantenint les seves plantilles i la seva operació”.
Per la seva banda, el sindicat espanyol de maquinistes ferroviaris (Semaf) asseguren que els retards d’aquesta jornada s’han produït a causa d’un “error de coordinació entre la Generalitat, Renfe i Adif”. A través d’un comunicat, l’organització sindical ha assegurat que les autoritats no han esmenat el problema tot i que el coneixien “amb més de 24 hores d’antelació” i que han establert un quadrant de torns de feina “il·legal” que “incomplia diversos punts de la normativa vigent”. En aquesta línia, el sindicat ha desmentit els arguments de Renfe que atribueixen els retards a la “conflictivitat laboral” i ha endurit el to, ja que consideren que els problemes són responsabilitat de les empreses ferroviàries i la Generalitat. Concretament, els acusen d’haver incomplert amb els horaris pactats.