Canvis de format en recursos materials de les unitats d’ordre públic dels Mossos d’Esquadra. Tal com va anunciar el major del cos, Josep Lluís Trapero, en un seminari del Síndic de Greuges sobre la matèria, la Brigada Mòbil (Brimo) i les Àrees Regionals de Recursos Operatius (ARRO) incorporaran més indicatius lluminosos que seran d’alta densitat i càmeres de ‘directe’, a més de noves furgonetes i sistemes de mans lliures en els nous vehicles.
Així, els nous vehicles de Brimo i ARRO incorporen sistemes de gravació i retransmissió que permetran enviar les imatges en directe al Centre de Coordinació (CECOR) des d’on es dirigeixen els dispositius policials. Segons explica la Prefectura dels Mossos, l’emissió en directe dels fets a través dels uniformats sobre el terreny “ajudarà a prendre les decisions operatives” dels comandaments. De fet, és el cap del dispositiu que a través de les imatges demana permís a l’autoritat governativa –el director general de la Policia– si, per exemple, s’ha de carregar o dispersar amb elements com projectils de foam.
Un altra novetat del cos és que els nous vehicles de la flota antiavalots “milloren els elements reflectants del vehicle augmentant la seva visibilitat en horari nocturn i incorporen nous sistemes de comunicació de la xarxa RESCAT i missatges pregravats amb indicacions policials”. Així, a més del ja famós “els parla la policia”, s’incorporen al catàleg noves indicacions de tractament, d’avís de càrrega i intervenció o de prohibició de pas.
De fet, ara a la Brimo s’incorporen noves “iogurteres”, com es coneixen en l’argot dels dragons les furgonetes de treball. Els models adquirits són de les marques Mercedes Benz Sprinter, Volkswagen Crafter i Ford Ranger. En un primera fase, s’han adquirit un total de 42 vehicles: 18 Mercedes Benz Sprinter, 19 Volkswagen Crafter i 5 Ford Ranger. De fet, els canvis de furgoneta no són simples canvis de marca i model, ans al contrari, la renovació de la flota -amb més de deu anys d’antiguitat– implica transformacions a l’interior, tecnològiques i en compliment de les normes de salut laboral. Així com una d’important, el sistema d’emissions de gasos, una queixa habitual dels agents i dels ciutadans en controls fixes per la quantitat de fums que emetien les furgonetes a causa del motor de gas-oil antiquat que portaven.
La imatge corporativa dels nous vehicles es manté intacta en els models Mercedes Benz Sprinter i Volkswagen Crafter, mentre que en el cas del model Ford Ranger serà totalment de color blau. Però una novetat remarcables és que “a nivell lluminós, s’han millorat les ubicacions per fer els vehicles més visibles sobretot en circulació d’emergència i s’han incorporat sistemes d’il·luminació d’alta intensitat“. D’aquesta manera, l’equip del conseller Miquel Sàmper posa més llums a la Brimo.
Els nous vehicles incorporen el programa de gestió de flotes de tot el parc mòbil, el mateix sistema que els vehicles de seguretat ciutadana de patrullatge habitual. Aquest software permet seguir les incidències dels vehicles policials de forma remota. També s’hi han inclòs millores en comunicació i s’hi han instal·lat sistemes de mans lliures, tant de telefonia mòbil com de comunicacions policials. Així mateix, les noves furgonetes porten incorporat el botó del sistema d’emergències policials al volant i el canvi automàtic en tots els vehicles, que afavoreixen un millor control del vehicle per part de l’efectiu policial.