El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Els experts qüestionen els influencers que ploren a les xarxes socials

Laura Escanes, Dulceida i Paula Gonu. Les tres influencers més importants de Catalunya són un exemple de la comercialització de les llàgrimes a través de les xarxes socials. Diverses vegades al mes, aquestes influencers s’exhibeixen davant de càmera plorant o explicant els seus problemes d’ansietat, cosa que alguns seguidors celebren perquè visibilitza la importància de la salut mental, mentre que d’altres critiquen pel rèdit econòmic que treuen de les seves llàgrimes. Celebrities i influencers han pujat al carro de mostrar, aparentment, totes les parts de la seva vida, inclosos els moments de tristesa. El problema, segons els experts, és que moltes d’elles no mostren el que han fet per resoldre-ho, tot i que Dulceida, Escanes i Gonu sí que han parlat de les seves visites al psicòleg en diverses ocasions.   

L’experta en gestió de conflictes i directora de la unitat de trauma, crisis i conflictes de la UAB, Ingeborg Porcar, creu que el problema no és la divulgació de les emocions a les xarxes, sinó la manera com es fa. “Si divulguem salut mental hauríem de parlar dels problemes, visibilitzar que hi ha gent que té dificultats i ho passa malament, però també mostrar la segona part, el com se soluciona”, explica Porcar, que apunta que la comercialització de les emocions “és un fenomen antic, no ve de nou”. Per això, la professora assenyala que s’hauria de visibilitzar el malestar, “treure’l de l’armari” i després, “ineludiblement buscar i ensenyar les solucions”. 

En aquest sentit, Porcar apunta que els influencers i famosos que mostren el seu malestar a les xarxes haurien de difondre el que els passa i també com estan pensant a resoldre-ho. “Això sí que estaria bé, a partir d’aquí sí que podríem debatre sobre més qüestions”, raona. “La majoria es rabegen en la seva desgràcia i, més enllà que el dolor generi clics, el problema és que la seva manera d’afrontar els problemes no és la correcta”, explica l’experta, que creu que s’està perdent “una finestra d’oportunitat”. “Estem desaprofitant una oportunitat de mostrar que davant aquests casos s’ha de demanar ajuda. S’hauria de fer una altra exhibició dels problemes de salut mental ensenyant que cal demanar ajuda i que fer-ho funciona”, assenyala. 

Paula Gonu parla sobre la depressió a Instagram. Ella és una de les influencers que, a banda de mostrar els seus sentiments a les xarxes, mostra la manera de solucionar els seus problemes de salut mental

Les xarxes no permeten la presa de consciència de les emocions

El doctor José Vicente Pestana, professor de psicologia social a la UB i psicoterapeuta d’orientació junguiana, coincideix amb la seva col·lega. Sosté que el fet que mostrar les emocions els doni rèdit econòmic és secundari, i que el que realment és preocupant és el mitjà d’expressió que utilitzen. “Les xarxes socials difícilment tenen una estructura i un ritme que permetin una correcta expressió i presa de consciència de les emocions”, apunta. 

Insisteix en aquesta idea assenyalant que quan es visibilitza un problema d’aquest tipus o es parla de salut mental es necessita “un llarg temps” per expressar i articular correctament el que passa. “Això és contrari a les xarxes socials, i per tant és difícil que vídeos o stories així siguin una expressió autèntica”, subratlla abans d’apuntar que potser aquesta mena de publicacions són “l’expressió d’una neurosi histriònica”. 

Per avaluar si es tracta d’una neurosi histriònica o realment expressar-se així a les xarxes socials ajuda les persones que ho fan, Pestana creu que cal “esperar a veure si fan alguna cosa per canviar-ho o només és una vàlvula d’escapament d’una olla de pressió”. “No soc capaç de qüestionar l’autenticitat de les persones que ploren o criden, però cal veure què fan després per afrontar els seus problemes”, insisteix. Per tant, Pestana defensa que s’ha d’observar si hi ha una intenció de canviar o si l’expressió és només per mantenir abans de jutjar si mostrar les emocions. 

Tik Tok i instagram són les plataformes escollides per mostrar problemes de salut mental / EP

Les maneres d’enfrontar els problemes de salut mental

Porcar insisteix a criticar la majoria de respostes als problemes de salut mental que es donen a les xarxes socials, en especial entre famosos. A tall d’exemple, cita l’última cançó de Shakira, una bomba cap al seu ex i la seva nova xicota. L’experta considera que aquests tipus de respostes són violentes, amb insults o crits. “Com a gestora de conflictes posa els pèls de punta. El cas de Shakira i Piqué, per exemple, és una fórmula molt dolenta d’expressar el que sents i el que necessites de l’altra persona un cop trenques”, apunta. 

Una altra tipologia de resposta a les emocions que tampoc és convenient és la negació. “Hi ha molts que neguen les emocions i altres que eviten el conflicte. Tampoc no són bons moments perquè senten aquestes emocions, encara que no les expressin”, explica. 

Això té a veure amb els estils emocionals. La psicòloga Eva Bach n’ha trobat set, entre els quals consten els que Porcar ha identificat en influencers que s’expressen a través de les xarxes socials. Són els següents: 

  • L’estil que ignora les emocions: la persona que creu que per no estar tristos hem d’evitar parlar de qüestions tristes o per no estar enfadats hem d’evitar abordar allò que ens molesta. Ignorar els sentiments i emocions és negatiu perquè sense reconèixer les emocions no es poden abordar. 
  • L’estil que les prohibeix o reprimeix: No permet sentir i nega les emocions perquè creu que així fan menys mal, però el que realment fa és accentuar-les. 
  • L’estil que invalida els sentiments: Desqualifica algunes emocions, diu que és incorrecte sentir-ho o que és ridícul. És una altra manera de negar-les i reprimir-les. 
  • L’estil que les vol canviar: Canvia al moment una emoció que sent per la contrària, especialment amb les que creu que són inadequades o perjudicials. Intenta fer-te riure si plores o et diu que t’animis si estàs trist. No té en compte que cal temps i acceptar el que sents. 
  • L’estil que projecta els sentiments cap enfora: Creu que la causa dels sentiments són els altres, és l’estil del xantatge emocional. Fa servir frases com ‘estic malament perquè no em fas cas’. 
  • L’estil que és addicte a una sola emoció: S’aferra a una emoció en concret i intenta provocar en els altres el mateix que sent
  • L’estil que magnifica les emocions: Es tracta del suflé emocional, amplifica i maximitza les emocions i entra en bucle. 

Eva Bach apunta a un vuitè estil, l’únic que és sa i el model que haurien de seguir influencers i celebrities per promoure una bona salut mental entre els seus seguidors. Es tracta de l’estil que parla del que sent, abraça les emocions, les manifesta de forma sana i actua per resoldre aquelles que són negatives i els problemes de salut mental. 

Més notícies
Una noia fent servir Tik Tok / EP
L’algoritme refinat de Tik Tok esperona els reptes perillosos
Notícia: L’algoritme refinat de Tik Tok esperona els reptes perillosos
Comparteix
El ‘blackout’ o la recepta de pollastre amb xarop, dos reptes molt populars, ja han causat morts
El perillosíssim repte de Tik Tok que ho està petant
Notícia: El perillosíssim repte de Tik Tok que ho està petant
Comparteix
Es tracta de cuinar pollastre amb un xarop contra la tos
El tiktoker JJ Niemann a Montserrat / IG
Un actor de Broadway ‘tiktoker’ triomfa amb un vídeo fet a Montserrat
Notícia: Un actor de Broadway ‘tiktoker’ triomfa amb un vídeo fet a Montserrat
Comparteix
Rep milions de visualitzacions i likes ballant a la plaça del Monestir
La 'influencer' italiana, Chiara Ferragni / Europa Press
Chiara Ferragni fa un vídeo a Tik Tok amb la veu d’una famosa tertuliana
Notícia: Chiara Ferragni fa un vídeo a Tik Tok amb la veu d’una famosa tertuliana
Comparteix
El clip de la 'influencer' italiana ja acumula més de dos milions de visites

Comentaris

  1. Icona del comentari de: almogaver.cat a febrer 12, 2023 | 16:21
    almogaver.cat febrer 12, 2023 | 16:21
    No soc ni molt menys "expert" Pero possiblement el Sr. reporter en qüestió i per mi qüestionat, parla dels seus complexos, per seguir no el que li dicta sa consciència, sinó el que li dicten; com si esteses escrivint per l'òrgan oficial del diari Pravda. El problema per ells, és que a mig terme ja creen una distància entre la veritat, els lectors i consciència, per anar fent una el·lipse voltejant el partit com pot ser ER. Aquests temps em fan recordar l'opressió i submissió de diaris i periodistes en els malaurats temps del Sr. Aznar i la seva estrella radiofònica Sr. De la Morena. En fi aquest distanciament pot portar a un trauma entre el què el reporter diu, el que no diu i el (encara que els sembli còmic) sa consciència. Voleu un exemple vivent d'integritat i temple? Doncs el teniu als vostres nassos. La Molt Honorable Presidenta del Parlament Sra. Laura Borràs. Apreneu d'aquesta dona íntegra i valerosa i deixe-vos d'arrossegar vos com llimacs de séquia de seca. Es patetic.
  2. Icona del comentari de: LoPep a febrer 12, 2023 | 16:32
    LoPep febrer 12, 2023 | 16:32
    Influencers i psicòlegs mereixen el mateix crèdit: cap.
  3. Icona del comentari de: Cal dir-ho a febrer 12, 2023 | 19:56
    Cal dir-ho febrer 12, 2023 | 19:56
    Cal ésser un "expert" per arrufar el nas sobre aquesta qüestió i moltes d'altres del segle XXI ?
  4. Icona del comentari de: Montse a febrer 12, 2023 | 20:24
    Montse febrer 12, 2023 | 20:24
    Els influencers son els flautistes d'ameli digitals, son gilipolles que nomes atrauen altres gilipolles com ells.
  5. Icona del comentari de: Una a febrer 13, 2023 | 03:32
    Una febrer 13, 2023 | 03:32
    De les llàgrimes dels polítics ja ni parlem
  6. Icona del comentari de: almogaver.cat a febrer 13, 2023 | 05:24
    almogaver.cat febrer 13, 2023 | 05:24
    @ en Pep 19:56 Anem a pams. Personalment psicòlegs, influenciadors i reporters, quan canten per art ben acordat, un mateix tema) Sempre hi poso molta atenció. Aquest pomell, sempre ens porta al que està més amunt. La constant del/s missatge/s, sempre vol: Influir o imbuir; dissuadir i reconduir; perseguir o destruir; a alguna persona, idea o creença. Com pot ser la bestial persecució per part de l'estat i òrgans afins, a la MHPP Sra. Laura Borràs; que recolzem a l'artificial guerra d'Ucraïna o que perseguíssim les filles del Sr. Putin fa tres mesos. O missatges Catalanòfobs que indirectament l;estat fomenta en algunes " Casas Regionales" en contra de la" Minoria Catalana" (GOI) Grup objectivament identificable.
  7. Icona del comentari de: Tal com raja a febrer 24, 2023 | 09:56
    Tal com raja febrer 24, 2023 | 09:56
    Hi ha gent que de la plorera fa un negoci. Mentre tinguin un públic que els compri els seus relats, continuaran fent-ho.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa