Els Mossos d’Esquadra han alertat a través de les xarxes socials d’una estafa que no és nova, però que continua fent perdre diners a persones que cauen en el parany. Els estafadors suplanten la identitat d’Endesa a través d’un correu on, suposadament, envien als clients la darrera factura de la llum avisant-los que s’ha produït un problema en el seu cobrament. Tanmateix, els conviden a accedir a un enllaç per tal de descarregar-la. La realitat, però, és que amb l’enllaç es descarreguen un “malware” al dispositiu, la qual cosa permet als estafadors robar-los informació personal, com dades bancàries. Davant això, els Mossos han alertat que no s’ha de clicar en aquest enllaç.
La tècnica que fan servir els estafadors es coneix com a ‘pishing’, que consisteix a suplantar una identitat per tal de demanar a les potencials víctimes que comparteixin dades rellevants, com contrasenyes o el número de compte bancari. Aquest missatge pot arribar a través d’un correu electrònic, un missatge de text o una trucada.
L’estafa de l’entitat bancària
Una altra estafa, també feta amb el mètode ‘pishing’, de la qual s’ha alertat en els darrers mesos és la de l’entitat bancària. En aquest cas, els estafadors es fan passar per l’entitat financera de les víctimes, a les quals truquen o envien un correu electrònic alertant-les que uns lladres volen entrar al seu compte bancari i que ho pot evitar accedint a un enllaç que resoldria el problema. El resultat també és la pèrdua de diners.
Per tal d’evitar que a cap persona li robin els diners del seu compte bancari amb aquest mètode, el passat novembre els Mossos van publicar un vídeo compartint alguns consells. Primer de tot, van recomanar ignorar aquesta mena de missatges. En cas, però, que es cregués que pogués tractar-se d’una situació factible, suggereixen posar-se en contacte amb l’entitat bancària per confirmar l’autenticitat del missatge. La policia catalana també va recomanar protegir tots els comptes amb una doble verificació i canviar regularment les claus d’accés.