Plataforma per la Llengua ha denunciat per segon cop en tres anys la multinacional francesa Leroy Merlin, especialitzada en bricolatge, construcció, decoració i jardineria per incompliments en les disposicions lingüístiques del Codi de Consum de Catalunya. “Ara els hem tornat a denunciar, tot esperant la incoació d’un expedient sancionador“, reclama l’entitat en defensa de la llengua a l’Agència Catalana del Consum, que l’any 2022 va arxivar una denúncia per incompliments lingüístics contra la companyia que té gairebé una vintena d’establiments a Catalunya.
L’ONG del català explica en un breu fil d’X, abans Twitter, que ja van denunciar els incompliments lingüístics de Leroy Merlin l’any 2022, però aleshores l’Agència Catalana del Consum va arxivar la denúncia perquè, segons relata, “els fets denunciats passaven a formar part d’ofici de les actuacions inspectores”. Tot i això, l’entitat lamenta que tres anys després la situació d’incompliment és la mateixa i difon fotografies d’un establiment de Vic per denunciar que el català no té presència “ni als lineals, ni a la senyalística, ni a la cartelleria fixa amb preus”. A més, afegeixi que tampoc hi ha “cap presència del català” a les instruccions d’ús i maneig ni al web.
En aquest establiment de Vic, res: ni als lineals, ni a la senyalística, ni a la cartelleria fixa amb preus. Tampoc cap presència del català a les instruccions d’ús i maneig ni, tampoc, al web. Ara els hem tornat a denunciar, tot esperant la incoació d’un expedient sancionador. pic.twitter.com/eN3I52Knaf
— Plataforma per la Llengua – Catalunya (@PLlCatalunya) May 28, 2025
Fonts de l’ONG del català han puntualitzat a El Món que en alguns centres comercials com, per exemple, el de Cabrera de Mar “la retolació dels lineals sí que compleix la normativa”. En aquest sentit, lamenten que “una multinacional d’aquest nivell no té una política lingüística clara als seus establiments de Catalunya”, i deixen clar que a la resta del domini lingüístic “res de res”. I, a més, denuncien que en l’àmbit digital no hi ha “ni rastre de català” i que la multinacional opera amb diverses marques blanques que no inclouen el català.
Leroy Merlin: un cas extrapolable a altres grans superfícies
A més, fonts de Plataforma per la Llengua deixen clar que la deixadesa de Leroy Merlin amb incomplir la llei és “extrapolable” a altres grans superfícies i citen Bauhaus i Decathlon com empreses que no etiqueten en català, els manuals d’ús tampoc estan disponibles en llengua catalana i no hi ha presència de l’idioma en l’àmbit digital. De fet, l’any 2022 l’ONG del català va fer un estudi a partir de les valoracions dels usuaris de la Catal App, una aplicació per avaluar l’atenció lingüística dels establiments comercials dels territoris de parla catalana, i Leroy Merlin ocupava la part baixa de la taula, concretament el penúltim lloc. Només per sobre de Bricomart, que va obtenir un irrisori 0,70, la multinacional francesa va rebre una puntuació un 1,42, amb “una nota molt baixa tant en l’atenció oral com en l’escrita i la digital”. A banda de Leroy Merlin, en el passat Plataforma per la Llengua també ha denunciat Flying Tiger com Decathlon per incompliments reiterats del Codi de consum de Catalunya, ja que ni l’una ni l’altra no etiqueten els seus productes en català.