La franquícia de pastisseries Chök, que té sis establiments a Catalunya i un al País Valencià, s’ha situat al bell mig de la polèmica pel tracte que ha donat a una de les seves clientes catalanoparlants. La clienta en qüestió, Eva Biga, va compartir el seu cas a Twitter i la història s’ha viralitzat tant que l’empresa ha hagut de fer canvis immediats a causa de la pressió popular. La usuària de Twitter va explicar el passat 17 de setembre que havia anat a la botiga Chök situada al barri del Born de Barcelona i que un cop allà va demanar dues vegades ser atesa en català. La persona que l’atenia no la va entendre i la clienta va repetir-li aquest cop en castellà i li va explicar com es deia el que necessitava en català. “Va riure amb menyspreu”, va explicar la clienta.
Avui he anat a la botiga Chök del Born a comprar. He demanat 2 cops el que volia en català i la persona que m’ha atès, com és habitual, no m’ha entès. El 3 cop li he demanat en castellà i li he explicat com es deia en català el que li estava demanant. Ha rigut amb despreci ??
— eva… (@evabiga) September 17, 2023
Llavors va ser ella qui li va preguntar a la dependenta si li feia gràcia sentir algú parlant en català. “Va seguir rient i li vaig demanar el full de reclamacions i em va dir que no me’l donava perquè era una racista“, va denunciar la clienta. Cap establiment pot negar el full de reclamacions i, en aquest cas, el client té tot el dret a trucar la policia perquè li entreguin. El fil a Twitter on va denunciar la situació concloïa amb una pregunta que s’han fet moltes vegades els catalanoparlants que es troben en aquestes situacions: “Fins quan hem d’aguantar això a Barcelona?”.

Chök reacciona per la pressió popular
El fil de Twitter va arribar a 1.500 likes i més de 1.000 repiulades. La pressió popular contra aquest establiment va aconseguir que només un dia després la mateixa usuària afegís una piulada on deia que el propietari de Chök li havia trucat i li havia demanat disculpes. “Diu que han contactat amb la Generalitat i amb la Plataforma per la Llengua. Volen millorar la presència del català als seus establiments. Diuen que són sensibles amb aquest tema. S’agraeix el pas”, va explicar la usuària afectada.

