Missing 'path' query parameter

La conselleria d’Educació està a l’ull de l’huracà després d’haver atribuït els mals resultats en les proves PISA a la “sobrerepresentació” d’alumnat nouvingut. El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, ha assegurat aquest dimarts que els resultats de les proves tenen a veure amb l’alta complexitat de Catalunya, on hi ha molts alumnes nouvinguts. Els països amb major complexitat han obtingut pitjors resultats, però la polèmica ha esclatat quan Garcia Plata ha dit que en aquestes proves la “sobrerepresentació” d’aquest tipus d’alumnat ha causat aquests mals resultats. “L’alta representació d’alumnat nouvingut a la prova –un 24% de la mostra total, quan la representativitat al sistema català és d’un 15%– també influeix en les dades”, ha defensat. Preguntat sobre qui havia fet la llista dels centres que participarien en la prova i dels seus alumnes, Garcia Plata ha tirat pilotes fora i ha apuntat cap al Ministeri d’Educació, tot i que la conselleria ratifica aquestes llistes.

“Lamentables declaracions” i pocs recursos

Sindicats i grups polítics de l’oposició s’han afanyat a criticar el Govern pels mals resultats en les proves i per aquestes afirmacions. La Federació d’Educació de CCOO “rebutja enèrgicament les lamentables declaracions d’alts càrrecs d’Educació que han fet recaure en la població immigrada els resultats obtinguts en l’informe PISA”. CCOO considera que Educació “no ha posat recursos suficients per atendre aquest alumnat” i que és injust culpar-los ara dels mals resultats. “Els centres de màxima complexitat necessiten més acompanyament i més recursos, perquè sinó el sistema educatiu no és equitatiu i no genera igualtat d’oportunitats ni cohesió social”, apunten des de CCOO. Insisteixen que el problema no és la població immigrada, sinó la manca de recursos, per la qual cosa “exigeixen una rectificació clara i contundent”.

El sindicat majoritari en educació, USTEC, també ha lamentat que l’escola inclusiva quedi “en dubte” amb aquestes declaracions d’Educació sobre la “sobrerepresentació” d’immigrants i ha coincidit amb CCOO que el problema és que no hi ha prou recursos al sistema. USTEC ha demanat el 6% del PIB per educació, una reivindicació a la qual s’ha unit el secretari general de Professors de Secundària, Xavier Massó. “El que falla no és ni la pandèmia ni el creixement d’immigrants, sinó el model educatiu que s’està implementant”, ha reblat.

La portaveu nacional d'USTEC, Iolanda Segura / ACN
La portaveu nacional d’USTEC, Iolanda Segura / ACN

El sector polític titlla de “xenòfobes” les declaracions d’Educació

L’oposició també ha criticat les paraules de Garcia Plata i fins i tot hi ha hagut formacions que les han titllat de “justificació xenòfoba” dels mals resultats educatius. Una de les formacions que s’hi ha referit així ha estat el PP, que ha exigit “una rectificació per part del Govern d’ERC”. “La responsabilitat no és dels estudiants sinó dels que dissenyen les polítiques educatives”, ha defensat el partit d’Alberto Núñez Feijóo. En la mateixa línia, Junts ha demanat la compareixença de la consellera Anna Simó al Parlament perquè expliqui aquestes declaracions i les mesures que aplicarà el departament per frenar aquest daltabaix en els resultats educatius de Catalunya.

Més notícies
Notícia: L’oposició carrega contra el Govern pels mals resultats a les PISA
Comparteix
Defineixen els resultats com "alarmants" i exigeixen al Govern que actuï de manera urgent
Notícia: Educació defensa que les seves proves mostren una millora respecte a les PISA
Comparteix
La conselleria sosté que les proves de competències bàsiques del departament, fetes un any després, mostren que s’ha parat el cop
Notícia: Catalunya naufraga en les PISA: el pitjor nivell de lectura des del 2006
Comparteix
Les matemàtiques també empitjoren 24 punts en només una dècada i Catalunya es troba al final de la llista en gairebé totes les proves relacionades amb números
Notícia: Catalunya obté el seu pitjor resultat en ciències a les proves PISA
Comparteix
Encara es manté per sobre de la mitjana espanyola en una edició marcada per les anomalies detectades en de les proves de comprensió lectora a Espanya

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter