La consellera Esther Niubó ja fa més de cent dies que s’ha posat al capdavant del Departament d’Educació -que ara també inclou la formació professional (FP) en la nomenclatura oficial. Durant aquests primers 100 dies de mandat dins la conselleria, la titular de la cartera que ha agafat el relleu de l’exconsellera Anna Simó amb l’objectiu de situar l’FP, segons detallen des del mateix departament, com un dels “eixos prioritaris” de la legislatura. De fet, des de la conselleria asseguren que aquest és el motiu per incloure la formació professional dins la nomenclatura del departament.
Des que Niubó s’ha posat al capdavant de la conselleria del govern de Salvador Illa, la nova titular de la cartera ha articulat diversos moviments per intentar pal·liar les mancances no resoltes del sector de l’FP. A hores d’ara, la consellera ha anunciat que, de cara al curs vinent, Educació millorarà i avançarà el procés de preinscripció i matriculació als graus de formació professional, tant als cicles mitjans com superiors. Concretament, Niubó va detallar que l’oferta inicial dels cicles mitjans i superiors es farà pública a finals de maig de l’any vinent i el “procés de gestió de places”, és a dir, el procés d’assignació -després de la darrera repesca extraordinària-, finalitzarà a principis de setembre. D’aquesta manera, doncs, el nou calendari permetria començar el curs amb tots els alumnes assignats o matriculats -a diferència del curs vigent. Aquesta és una de les “grans prioritats” de la consellera per a l’FP, però per a la comunitat educativa es tracta d’una mesura “insuficient”, ja que consideren que cal més propostes per millorar l’orientació -una de les claus per combatre l’abandonament escolar prematur.

El pla de desburocratització
Una de les novetats que la nova consellera va presentar en la seva primera roda de premsa al capdavant d’Educació -tot i que no es tracta, ben bé, d’una novetat, ja que es va començar a treballar durant l’anterior legislatura- és el pla de desburocratització. Es tracta d’una mesura que pretén “reduir la càrrega burocràtica del sistema educatiu”, una de les reclamacions persistents i enquistades de la comunitat educativa. Aquest pla comptarà amb deu mesures específiques per simplificar la paperassa que han de dur a terme les direccions de centre, com per exemple la creació d’una “interfície unitària” d’accés “més senzill” al qual cada docent pot accedir per consultar recursos i dades de contractació, o la simplificació del procediment anual d’introducció de dades -un procés que, fins ara, duien a terme les direccions de centre cada inici de curs. A hores d’ara, però, el pla encara no s’ha començat a desplegar arreu dels centres educatius catalans.
A banda, durant aquests primers cent dies de legislatura Niubó també ha impulsat la creació de postgraus universitaris per a la millora de la formació docent en matemàtiques i comprensió lectora, dos dels aspectes on els estudiants de Catalunya han demostrat un nivell més baix -tant a les proves PISA com a les competències bàsiques. Des de la conselleria defensen les decisions que ha pres Niubó durant els primers cent dies de legislatura: “En el període dels 100 primers dies de la nova legislatura, el Departament ha aprovat 22 acords de Govern en diferents àmbits com ara OCDE, els currículums d’alguns cicles de formació professional, inversió en obres de centres, dotació econòmica per als plans educatius d’entorn o el reforç en l’atenció a l’alumnat amb 300 noves dotacions de professorat per a l’actual curs escolar“, argumenten a través d’un comunicat. Tot i així, una de les prioritats de la consellera és recuperar la confiança de la comunitat educativa -tal com ho va deixar clar durant la seva primera roda de premsa-, i a hores d’ara la comunitat es manté en peu de guerra a l’espera de resultats.