Després d’un mes d’incertesa, el Departament d’Educació, encapçalat per la consellera en funcions Anna Simó, ha culminat el procés d’adjudicació de places per al curs vinent. Un procés marcat pels “problemes tècnics”, l’augment substancial del nombre de funcionaris que comencen a formar part del sistema educatiu català -després del procés d’estabilització massiu per complir amb les ràtios del 8% d’interinatge marcades per la Unió Europea i el procés ordinari d’enguany-, i el malestar de la comunitat educativa. Aquest divendres, però, la conselleria ha publicat el llistat definitiu de places per al curs vinent, i, segons les dades facilitades, el 97% dels aspirants han aconseguit plaça en una de les seves tres primeres comarques -districte, en el cas de Barcelona- sol·licitades.
Des de la conselleria defensen la gestió que han dut a terme amb les adjudicacions d’estiu d’enguany, perquè, tot i les fortes crítiques de la comunitat educativa, que fins i tot van portar als sindicats de docents a convocar una concentració a les portes de la seu de departament a la Via Laietana, han estat “especialment complexes de gestionar” a causa del “gran increment de nous funcionaris”. Concretament, l’1 de setembre, un total de 31.153 començaran a formar part del sistema educatiu català com a funcionaris gràcies al procés d’estabilització de plaça a través de concurs de mèrits, el concurs oposició extraordinari i el concurs oposició ordinari. De fet, curiosament, el 2022, tres de cada quatre adjudicacions van ser d’interins; en canvi, el 2024, tres de cada quatre han estat de funcionaris.

Les mancances del decret de plantilles
Tot i que el volum de places a cobrir era el mateix que en altres anys -tot i que ara les places s’havien d’omplir amb una altra tipologia de personal, és a dir, en lloc d’interí, funcionari-, enguany s’ha obert un nou conflicte que ha fet trontollar el decret de plantilles. Un decret que permet a les direccions de centre “perfilar” algunes places en funció de les seves necessitats, cosa que d’entrada havia de servir per garantir la continuïtat de les plantilles, però que algunes direccions han utilitzat per crear places a mida. El problema, doncs, és que algunes d’aquestes places havien de quedar cobertes per un perfil d’interí escollit “a dit”, una qüestió que suposa un greuge comparatiu a la resta de comunitat educativa segons els sindicats de docents.