El tòpic que menystenia les dones i les apartava de les carreres de ciències va caient i cada dia hi ha més estudis que demostren com hi destaquen qualitativament tot i que encara siguin minoria. És el cas de l’estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) En què es diferencien les graduades dels graduats en la seva trajectòria en el grau d’Enginyeria Informàtica?, que demostra que malgrat que només un 14,1% de l’alumnat d’informàtica són dones elles obtenen millors notes que els seus companys i que, de fet, ja arriben al grau més preparades que ells.
Els investigadors de l’STEAM University Learning Research Group, entre els quals hi ha Elena Planas, han arribat a la conclusió que les dones s’incorporen al grau amb més estudis previs –sovint tenen una titulació universitària prèvia, sigui acabada o només començada– i rendeixen millor a la carrera que els seus companys homes. Això trenca radicalment amb la premissa que a ells els van millor aquest tipus de carreres, mentre que elles són millors en altres professions, les relacionades amb les cures.
“L’objectiu era saber què estava passant dins d’aquest grau, perquè hi ha molts estudis sobre les causes per les quals hi ha una bretxa de gènere, però no sobre què passa un cop les dones hi accedeixen”, explica Planas en declaracions a El Món. Insisteix que aquest estudi s’ha fet d’acord amb les dades de la UOC dels últims tretze anys i que, per tant, “no és extrapolable” a tot el sistema universitari, però serveix per analitzar les diferències entre ells i elles en aquest grau.

Elles hi arriben amb carrera, ells venen dels cicles
Les dones s’incorporen al grau amb una titulació universitària, mentre ells hi arriben des de cicles formatius de grau superior. Això fa que elles tinguin més bones notes en general, sobretot en l’itinerari més teòric, que és el de computació. Un 40% de les dones escullen aquest itinerari, que inclou desenvolupament d’aplicacions per fer la vida més senzilla o solucionar un problema per a un grup de persones, contra un 28% dels homes que es decanten per aquesta opció. A més, es graduen un semestre abans que els homes gràcies al fet que, com provenen d’altres titulacions universitàries, tenen més assignatures convalidades.
Segons els investigadors, cal treure a la llum aquesta realitat per promoure la igualtat, la diversitat i la innovació a la universitat i per trencar els prejudicis que diuen que a les dones no els agrada programar i no estan capacitades per fer carreres STEM, l’acrònim en anglès per les disciplines de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques. Només així, apunten els autors de l’estudi, es podran trencar el sostre de vidre i la bretxa de gènere que encara mantenen fora d’aquests graus moltes dones que en realitat podrien fer-los.
“Hem observat que les dones accedeixen més grans i més madures que els homes a aquest grau, ja que es matriculen amb una titulació prèvia. Però d’aquí a fer hipòtesis sobre les causes… és complicat”, admet Planas. Alguns estudis paral·lels apunten que el fet que les dones entrin a informàtica quan ja tenen una altra titulació es deu a causes socials, com ara que se’ls exigeix més o que les dones tenen menys confiança en elles mateixes.
Aprofundir en les causes de desigualtat per enderrocar-la
La intenció de l’equip d’investigadors és aprofundir en futurs estudis en les raons d’aquestes diferències entre homes i dones al camp de la informàtica i esbrinar què fa que uns i altres prenguin les decisions que prenen. D’aquesta manera es podrien explorar les causes de la desigualtat i tenir eines per afrontar-la. Planas conclou que cal que en la informàtica hi hagi professionals tant homes com dones per assegurar que en aquest camp hi ha inclusió i perspectiva de gènere.