Potenciar la formació professional i pal·liar les mancances que fa anys que s’arrosseguen ha estat una de les principals línies mestres que s’ha marcat la consellera d’Educació, Esther Niubó, en el seu primer any de mandat. Des que es va situar al capdavant de la conselleria, una de les seves prioritats ha estat reforçar les baules més febles de l’FP, com per exemple el procés d’assignació de places que es du a terme al llarg del mes de juliol. L’agost de 2024, Niubó va heretar el càrrec setmanes després del desgavell en el repartiment d’alumnes en els centres de formació professional, moment en què la conselleria encara estava en mans d’Esquerra Republicana (ERC). En aquell moment, dues setmanes abans de l’inici escolar, més de 30.000 estudiants que s’havien preinscrit en algun cicle d’FP es trobaven als llimbs esperant plaça. Una situació que va provocar un fort terrabastall entre la comunitat educativa, amb un nou procés d’assignacions en ple mes de setembre, i que va escalfar el curs polític. Un any després, malgrat el canvi de consellera, el desgavell s’ha tornat a produir.
Les darreres dades facilitades pel Departament d’Educació mostren que gairebé quinze mil alumnes que han sol·licitat una plaça en algun cicle de formació professional encara no l’han obtingut. En detall, segons les xifres de l’administració, del total de 96.319 sol·licituds que es van rebre durant el període de preinscripció, 81.479 tenen una plaça assignada. És a dir, 14.840 alumnes, tant de cicle mitjà com de superior, encara no tenen una plaça assignada. Tot i que el nombre d’estudiants que esperen plaça s’ha reduït significativament en comparació a les xifres de l’agost de l’any passat, el conflicte és el mateix: milers d’alumnes que hauran d’esperar al mes de setembre per saber on cursaran els seus nous estudis. Ara bé, en la roda de premsa de presentació de les xifres de l’FP, la mateixa titular de la cartera va defensar que una part dels alumnes que no han rebut plaça de formació professional és perquè ja s’han inscrit en altres estudis, com ara batxillerat o alguns estudis artístics concrets. Independentment dels arguments, en els darrers dos anys milers d’alumnes han arribat al mes d’agost sense tenir una plaça assignada en cap cicle d’FP per al curs vinent.

L’oposició converteix l’FP en un ariet polític
Amb l’objectiu de desgastar als responsables de la conselleria d’Educació, l’oposició ha aprofitat els resultats del procés d’assignació a l’FP per sol·licitar una compareixença “immediata” de Niubó davant el Parlament. Una sol·licitud que arriba dues setmanes després que la consellera es veiés forçada a retre comptes davant la cambra catalana pel desori de l’adjudicació de places dels docents, el qual ha acabat amb la fulminació del fins ara subdirector general de Plantilles, Provisió i Nòmines Enric Trens, un dels càrrecs directius del departament. Encara recuperant-se de la crisi, l’oposició ha aprofitat l’oportunitat per furgar en les ferides de la conselleria. “El Govern no pot permetre que 15.000 estudiants no tinguin clar el seu destí quan només queda un mes per iniciar el curs”, lamentava la diputada de Junts, Anna Erra, en un vídeo difós pel partit, en el qual va titllar de “nou desgavell” el procés d’assignació de places.
Des de Junts asseguren que aquest darrer procediment ha posat de manifest la “mala gestió” de la conselleria perquè un 10% dels alumnes que s’havien preinscrit en algun cicle continua sense plaça. El problema per Junts, però, és que no es tracta d’un fet aïllat, sinó d’un cercle viciós que es repeteix cada estiu: “Va ser el primer problema greu que va tenir la consellera Niubó després d’assumir el càrrec i, un any després, ha estat incapaç de resoldre-ho”, afegien des de Junts. Tot i la petició de la formació juntaire, la consellera no ha anunciat cap compareixença al Parlament per abordar els dubtes sobre l’assignació de places d’FP pel curs vinent. De fet, treuen pit de les millores impulsades al llarg del primer any de mandat en aquest sector del sistema educatiu català.

La conselleria defensa el seu posicionament amb l’FP
Malgrat que aquest estiu s’ha tornat a repetir l’habitual desgavell de places a l’FP, des del departament defensen que les seves polítiques han contribuït positivament a consolidar la formació professional com una opció de pes per als estudiants: “L’FP és un dels eixos principals [de la conselleria], i per això el curs que ve [és a dir, el que comença aquest setembre] s’incrementen 7.583 places per donar resposta a l’interès creixent per aquests estudis”, argumenten des del Departament d’Educació, els quals defensen que es tracta d’un increment “ambiciós” que respongui a les necessitats dels estudiats d’arreu del país.
L’equip que encapçala la consellera Niubó també destaca que una de les principals polítiques que han dut a terme aquest any per millorar les mancances de la formació professional és posar en marxa un nou mecanisme de preinscripció per agilitzar i “simplificar” el funcionament, el qual ha constat de tres fases al llarg del mes de juliol. Ara, aquests alumnes que han obtingut plaça hauran de confirmar-la telemàticament en cas que encara hi estiguin interessats.
Tot i els alumnes que es troben als llimbs abans de l’inici de curs, Niubó defensa que les seves modificacions en la preinscripció han tingut un impacte positiu per als estudiants. De fet, la mateixa responsable de la cartera va assegurar durant la roda de premsa de presentació dels resultats que gràcies als canvis implementats a l’FP han disminuït “les sol·licituds presentades sense requisits”.
Un canvi que ha permès que menys persones quedessin fora del procés de preinscripció, cosa que resol un dels grans problemes amb què havia topat fins ara el departament. Des d’Educació també apunten que gràcies a fomentar més l’orientació els alumnes han marcat quatre o més opcions en les seves preinscripcions d’FP, fet que els facilita aconseguit plaça.
En detall, segons les dades de l’administració, un 56% dels alumnes preinscrits han marcat quatre o més opcions, mentre que en anys anteriors la xifra no arribava al 50%. Ara bé, malgrat els canvis impulsats -i celebrats- per la conselleria, el procés d’assignació encara ha provocat escletxes i ha deixat, de moment, milers d’alumnes sense plaça. El darrer procés d’assignació ha confirmat, un cop més, que Educació encara té molta feina per fer polir algunes mancances que fa anys que s’arrosseguen en la formació professional. I, si no resol el conflicte en els pròxims mesos, l’estiu vinent es tornarà a produir.