La consellera en funcions d’Educació, Anna Simó, acompanyada del secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, i la presidenta en funcions del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Núria Martín, han presentat aquest dijous al matí els resultats de les avaluacions de les competències bàsiques -que es realitzen en els estudiants de final d’etapa, és a dir, 6è de primària i 4t d’ESO. Unes proves que, segons assegura la consellera, “en termes generals” demostren “una millora” dels resultats que ja va començar l’any passat. Enguany, seguint la tònica dels darrers anys, els resultats demostren una millora en totes les matèries que s’avaluen en aquestes proves amb una excepció: el català, ja que els resultats d’aquesta matèria continuen decreixent des de 2021: “La davallada sostinguda és fruit d’una situació sociolingüística complexa als instituts”, apunta la consellera a preguntes dels periodistes, que defensa que “ja s’han implementat mesures” per revertir la problemàtica.
Pel que fa a aquesta matèria, el volum d’estudiants de secundària que se situen en un “nivell baix” d’assoliment de competències de català és d’un 13,2% -el més alt de totes les assignatures-, mentre que el volum d’alumnes que tenen un nivell “mitjà-baix” és del 33,3%. Val a dir, però, que aquests percentatges són superiors als de la darrera avaluació. És a dir, que enguany el percentatge d’estudiants que ha obtingut més bons resultats és lleugerament superior. Una situació molt similar és que la que s’ha constatat en les proves de competències bàsiques realitzades en els estudiants de final d’etapa de l’educació primària, on el percentatge d’alumnes amb un “nivell baix” és del 14,2% i el percentatge de nivell “mitjà-baix” és del 19,3% -dues xifres inferiors a la del darrer curs, és a dir, s’ha repuntat lleugerament en comparació al 2022-23. Tot i així, el català continua sent l’assignatura en què el nivell baixa constantment des de les proves de 2021 -ja que l’any 2020 no es van dur a terme a causa de la pandèmia.

Repunt en castellà i matemàtiques
A diferència de l’assignatura de català, enguany els estudiants han demostrat un nivell superior en competències matemàtiques i de llengua castellana que en comparació als darrers anys, tant en primària com en secundària. Concretament, les avaluacions d’aquestes dues matèries han millorat resultats en relació amb les dades del 2022, moment en què es van registrar els pitjors resultats històrics -des de 2013, segons les dades facilitades per la conselleria. Cal tenir en compte, però, que la millora ha sigut força més significativa -en aquestes matèries- a secundària perquè el punt de partida era molt més baix. L’única assignatura que enguany ha registrat uns resultats pitjors que els darrers anys, de mitjana, és llengua anglesa, ja que en els darrers anys s’havien assolit els millors resultats de totes les proves de competències bàsiques: “L’any 2022, les competències bàsiques van suposar un punt d’alerta, ja que la pandèmia va posar sobre la taula les mancances del sistema educatiu. Des de llavors s’ha treballat per reforçar les competències més febles”, explica Anna Simó.
La xifra més significativa que demostra la diferència entre les avaluacions de català i castellà és que, en les proves de final d’etapa de l’ESO, un 13,4% de l’alumnat ha obtingut un nivell “alt” en coneixements generals de la llengua, mentre que en castellà el percentatge s’enfila fins al 31,6%. És per aquest motiu, doncs, que des del Departament d’Educació consideren que cal continuar dedicant-hi tots els esforços necessaris per millorar la salut del català a la secundària: “Hem de continuar desplegant les mesures que ja hem posat en marxa, com el pla d’increment dels usos lingüístics intrapersonals dels centres o el pla per impulsar la comprensió lectora [que arrencarà el mes de setembre]”, apunta Anna Simó. De fet, la consellera considera que aquests resultats xoquen amb “la persistència jurídica” de situar el català en un segon pla -fent referència a la suspensió cautelar del decret de règim lingüístic del TSJC– i assegura que “continuaran blindant les direccions de centre”: “Presentarem un recurs contra la justícia abans que acabi el termini”, rebla.
Així doncs, des de la conselleria d’Educació fan una valoració “positiva” de les avaluacions de les competències bàsiques, que enguany demostren un repunt en bona part de les assignatures en comparació a les proves dels darrers cursos, però que encara no permeten recuperar els resultats previs a la pandèmia, moment en què es va produir un punt d’inflexió per al sistema educatiu.