Ser cec encara pot limitar molt la vida per falta d’adaptació de moltes estructures socials. És molt difícil, per exemple, anar a fer la compra. T’hi ha d’acompanyar algú del teu entorn. Si no, és impossible triar els productes de les lleixes dels supermercats. Però hi ha una manera de trencar aquesta tendència, i Bonpreu l’ha trobat: la compra assistida de manera individualitzada per personal de la cadena. Una pràctica que dona independència als cecs perquè ja no els cal buscar acompanyant per a un acte tan bàsic i quotidià com anar a comprar provisions per omplir la nevera.

És una iniciativa que els col·lectius de cecs valoren molt positivament. De la mateixa manera que agraeixen que la cadena també hagi decidit fer les seves targetes de client en braille, un pas fonamental per a l’accessibilitat del servei perquè per als cecs totes les targetes – bancàries, de clubs esportius, la sanitària, les dels centres comercials– són iguals al tacte: un tros de plàstic llis.

Una targeta client amb sistema braille / Jordi Play

L’Associació Catalana per la Integració de les Persones Cegues celebra aquesta aposta de Bonpreu per millorar l’accessibilitat als seus establiments. El portaveu de l’entitat, Joan Heras, assegura que adaptar les targetes client al braille pot semblar una cosa menor, però en realitat “és molt rellevant per a les persones cegues”. Gràcies a l’inscripció en braille, poden identificar directament la targeta client sense haver de comprovar totes les targetes de la cartera. “És un pas molt important cap a l’accessibilitat”, celebra Heras, que assenyala que han decidit fer aquesta iniciativa amb les targetes de tots els clients, fet que té “una funció visibilitzadora molt potent”. D’aquesta manera, explica, tota la població és conscient que aquesta problemàtica existeix. A més, afegeix que la iniciativa demostra que “és fàcil i possible” avançar cap a l’accessibilitat. 

Una compra accessible amb acompanyant

Fonts de Bonpreu asseguren que tenen “compromís i consciència amb la societat”, el que els ha portat a prendre mesures com l’adaptació de les targetes client o el nou disseny dels fullets promocionals, que han millorat la gamma de contrast cromàtic. “Totes les iniciatives s’han posat en marxa amb l’assessorament i validació de la Comissió Braille Espanyola de l’ONCE”, expliquen aquestes mateixes fonts, que posen en valor la iniciativa d’acompanyar les persones cegues durant tot el recorregut pel supermercat si així ho desitgen. 

Heras celebra aquesta iniciativa en considerar que “està molt ben resolta”. “Quan vas a un establiment a comprar pots demanar que t’acompanyi el venedor durant tot el recorregut, perquè no té sentit desplaçar-se sol sense saber on són els productes ni poder-los triar”, explica Heras, que considera la mesura “essencial”. “Garanteix la nostra autonomia en un establiment gran. Ens alegra molt que l’enfocament de l’empresa sigui respectar la diversitat dels clients i fer-los sentir còmodes independentment de les seves capacitats”, afegeix. 

Joan Heras, cec, compra al supermercat Bonpreu amb l’ajut d’un empleat / Jordi Play

A banda, Heras assenyala que hi ha altres supermercats que prohibeixen els empleats oferir aquest servei. “Tenen poca sensibilitat amb els clients i amb els treballadors, perquè ells sí que volen fer-ho”, lamenta. I assenyalr que això respon a l’interès econòmic. 

Assignatures pendents

El secretari i portaveu de l’Associació Catalana per la Integració de les Persones Cegues, un ens que aquest any compleix trenta anys, insta Bonpreu a fer un pas més. “S’ha de revisar la web per millorar qüestions d’accessibilitat a banda de començar a etiquetar alguns productes en braille”, demana Heras, que puntualitza que això sobretot s’hauria de prioritzar en productes perillosos com ara el lleixiu. “Carrefour, per exemple, ja treballa en l’etiquetatge inclusiu”, afegeix. Heras reclama iniciar la política de començar per coses senzilles que garanteixin l’accessibilitat per a tots els clients. Tot i aquestes peticions a l’empresa, Heras considera que tot això ho hauria de regular una normativa: “Hauria d’estar reglamentat per garantir l’autonomia de tothom”. 

Joan Heras posant les coses a la cinta amb l’ajuda del venedor / Jordi Play

Noves iniciatives per sensibilitzar-se amb tots els col·lectius

Bonpreu assegura que manté un compromís amb la societat que ha fet néixer la necessitat d’adoptar mesures perquè tots els col·lectius puguin gaudir d’un servei essencial en condicions òptimes. Per prosseguir amb aquest objectiu, els supermercats Bonpreu començaran a partir del gener les “hores tranquil·les o silencioses”.

Es tracta d’una iniciativa amb l’objectiu d’aconseguir que durant un interval de dues hores a la setmana hi hagi el mínim soroll possible a la botiga. Es desconnectarà el canal àudio, no hi haurà fil musical i s’apagaran les pantalles que no són per gestionar els torns. Amb aquesta acció Bonpreu pretén “beneficiar aquelles persones amb sensibilitat alta als sorolls i seguir vetllant per tots els col·lectius amb la màxima sensibilitat possible”.

Joan Heras s’acomiada del venedor que l’ha acompanyat durant el recorregut / Jordi Play

Comentaris

    Serafi Bandarra i Grataconys Novembre 28, 2021 | 08:13
    Molt be, que n' aprenguin la resta.

Nou comentari