El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Un debat on ningú ha volgut prendre mal
  • CA

Primer debat televisiu per les eleccions del 14-F. Nou candidats i un moderador. Un format ferragós i bilingüe. De fet, ha estat la primera polèmica. Un debat a TVE per a tot Espanya, que tot i l’esforç del moderador per convèncer els debatents que ho fessin en castellà, s’ha fet en català per part dels partits independentistes, a mitges pel sobiranista, i en castellà pels obertament unionistes.

Ha estat el primer debat i ha fet la sensació que els candidats se l’agafaven d’entrenament. Tothom es prenia mides, perquè el format multipartit ho permetia. El moderador Xabier Fortes ha hagut d’animar els participants a que debatissin i no s’entretinguessin tant en fixar les seves posicions. Laura Borràs (JxCAT), Carles Riera (CUP), Salvador Illa (PSC), Àngels Chacón (PDeCAT), Pere Aragonès (ERC), Alejandro Fernández (PP), Carlos Carrizosa (Cs), Jessica Albiach (Comuns) i Ignacio Garriga (Vox) han debatut o contrastat les seves idees en quatre grans blocs: pandèmia, economia, procés i pactes electorals.

Cap d’ells ha donat sorpresa. Però el frec a frec entre independentistes, i entre unionistes, i entre els dos blocs, ha tingut algun moment distret i entretingut. Això sí, ningú ha volgut prendre mal. Amb la vista posada al debat de TV3 tradicional en cada campanya. Els candidats han aprofitat les seves cartes, sobretot Chacón i Garriga, que amb una motxilla buida han arriscat i han guanyat protagonisme al debat. Fins al punt, que Chacón semblava que mai hagués estat consellera d’un Govern de JxCAT i ERC. El buit de debat a Vox ha permès que Garriga disposés d’una autopista per explaiar-se en els seus plantejaments ultradretans.

Tot i l’etern debat sobre la pandèmia, amb crítiques a la gestió d’Illa i del Govern, i el d’Economia, la part més intensa ha estat en parlar del Procés i de pactes electorals. Borràs i Aragonès han tingut un debat florentí on s’hi ha posat pel mig Albiach. Aragonès ha ironitzat tillant-la de “convergent” en tant que treia l’espantall del PSC. Borràs li ha recordat que ara qui vota com el PDeCAT a Madrid és ERC. El cupaire Riera ha carregat contra l’independentisme màgic dels junters i contra també la solució “màgica” de la taula de diàleg d’ERC, però tampoc ha aclarit del tot un full de ruta clar. També ha repartit als comuns, quan a Albiach li ha etzibat que a la “monarquia no se l’havia d’investigar, sinó enderrocar”. Aragonès ha assegurat a Albiach, que ha maldat per replicar el govern Colau a la Generalitat, que “al seu Govern no hi haurà xenòfobs” deixant la porta a la comuna a dir si es referia a candidats de JxCAT. Borràs ha contratacat advertint que la seva formació era “l’única garantia d’un Govern independentista i no d’un govern amb independentistes com el que hem tingut”.

Aragonès, que s’ha volgut mostrar com un polític eficient, s’ha vist un poc poruc al principi i cap al final, ha entrat al cos a Illa. Ha estat un dels moments estelars del debat quan ha sentenciat que “això era cosa de dos”, en referència al socialista i a ell mateix. Illa gat vell no ha volgut mostrar entusiasme. “Jo estic disposat a parlar amb qui sigui i del que sigui, dins la llei”, ha replicat. “Un altre capítol de JxCAT i ERC, no!”, ha posat de condició. Aleshores, Albiach s’hi ha ficat i recordat que “això no és cosa de dos, cal sumar 68 escons. Mentrestant que Carrizosa i Fernández li gairebé suplicaven que pactés amb ells i no amb els republicans. De fet, han reclamat el vot per garantir que el PSC no els faci el salt. Vox també ha apuntat que no faria un lleig a votar per foragitar els independentistes del Govern. Illa i Aragonès han jugat al favorit amb un to presidencial i han jugat sense trencar cames. Illa ha insistit amb el passar pàgina i Aragonès en la via àmplia. Els retrets entre els partits unionistes han estat semblants als dels partits independentistes, això sí, controlant molt bé que no sortís la sang. Queda molta campanya, i en política un dia i un debat és una eternitat.

Més notícies
Debat de candidats de les eleccions del 14F a TVE
L’ús del català anima el debat de TVE
Notícia: L’ús del català anima el debat de TVE
Comparteix
Aragonès, Riera, Chacón i Borràs enraonen en català per a tot l'estat | Al canal 24h s'ha fet traducció simultània
1×1 del debat electoral a TVE
Notícia: 1×1 del debat electoral a TVE
Comparteix
Un adjectiu per a cada participant

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Abril Pasqual a febrer 01, 2021 | 02:47
    Abril Pasqual febrer 01, 2021 | 02:47
    Avorrit, previsible, mateixos antics i antiquats guionistes per a temps nous. Les mateixes mentides, les mateixes poca-soltades. Arguments encarcarats de fórmula pretèrita gens ajustats al coneixement de la gent d'avui dia i a les seves. inquietuds. Massa aspirants i poc temps.
    12
    Icona de dislike al comentari de: Abril Pasqual a febrer 01, 2021 | 02:47 36
    Respon
  2. Icona del comentari de: Por fin hablan claro.... hasta Aragonés a febrer 01, 2021 | 06:52
    Por fin hablan claro.... hasta Aragonés febrer 01, 2021 | 06:52
    Cuando Albiach le pone los ejemplos de LA XENOFOBIA de Muchos de los componentes de JXCAT ( Puigdemont ) Aragonés le asegura que no gobernará con Xenófobos. Os dais cuenta ya que lo que decimos hace mucho tiempo, lo de la Catalunya Xenófoba Populista es verdad? Poco a poco ....
    42
    Icona de dislike al comentari de: Por fin hablan claro.... hasta Aragonés a febrer 01, 2021 | 06:52 144
    Respon
    • Icona del comentari de: La xenofòbia es demostra amb fets i paraules a febrer 01, 2021 | 08:34
      La xenofòbia es demostra amb fets i paraules febrer 01, 2021 | 08:34
      Com els CIEs de la monarquia bananera que jo poden visitar observadors internacionals o aquella frase tan repetida dels funcionarios del estado "hable en ejpaÑol"
      • Icona del comentari de: Xenofobia Populista a febrer 01, 2021 | 16:04
        Xenofobia Populista febrer 01, 2021 | 16:04
        Los seguidores de Trump tampoco lo ven como populista ni como Xenófobo, o sea que tampoco lo veas tú no me sorprende, sería ilógico. Lo dicho, JuntsxCat está lleno de xenófobos, lo quieras admitir o no.. que entiendo que debe de joder ...
        • Icona del comentari de: Gali Boadella Montserrat a febrer 01, 2021 | 17:37
          Gali Boadella Montserrat febrer 01, 2021 | 17:37
          La veritat es que quan llegeixo els comentaris de diaris catalans parlant de xenofobia em queda clar que no saben qué es xenofobia. Dir que una persona no ha nascut al pais i ve de fora no es xenofobia. Jo visc a Mexic, vaig neixer a Mexic, aqui van venir colons de les espanyes a colonitzar. D´aqui que a aquesta época s´en digui America colonial. Dir doncs colonos no es xenofobia, es descriptiu. Jo vaig coneixer l´Espanya franquista i em consta que molts dels espanyols que anaven a viure a Catalunya ho feien amb esperit de colons: estaven convençuts de que tenien dret a viure a Catalunya per dret de conquesta. Les meves tietes, que eren mestres, van perdre la seva plaça i la van donar a mestres que venien de les espanyes. I tots els funcionaris venien en pla d`ocupació. Aixó son fenomens historics, no son ideologia ni valoracions personals. Dir doncs que a Catalunya hi ha colonos es una dada objectiva. Inclus dir que no t`agrada aquesta gent si ve en pla conquistador es totalment legitim. Com podries dir que no t`agrada l`arbre de Nadal perque no es propi del pais i prefereixes posar el pessebre perque no vols que una tradició alemanya esborri una de més catalana. Crec que esteu posant les coses fora del tinter amb objectius politics.
          • Icona del comentari de: Josep a febrer 01, 2021 | 18:08
            Josep febrer 01, 2021 | 18:08
            Es clar, cal distingir l'ocupant de les persones establertes en un altre país o territori per causes econòmiques, polítiques o desastres naturals. És més, quan aconseguirem la independència no s'expulsarà ningú, però, ben segur seran els propis "funcionaris" espanyols que canviaran de "destinació", tot i la possibilitat que tindran de restar on viuen ara. De fet ja hi ha exemples ara, a banda dels funcionaris espanyols que no volen "venir" si no tenen incentius econòmics, recordeu que funcionaris espanyols com DeAlonso, el del "les hemos destrozado el sistema sanitario", ja s'han avançat i van tocar el dos tot sols.
  3. Icona del comentari de: Ferrovial, Corrupcio Jun1ueras, a on es la FISCALIA? a febrer 01, 2021 | 07:09
    Ferrovial, Corrupcio Jun1ueras, a on es la FISCALIA? febrer 01, 2021 | 07:09
    Aragones del tripartit i indult del Ferrovial, el corrupte Junqueras protegit per la FISCALIA.PSOE. Quin ESCANDOL DEL GURTEL J7NQUWRAS, 17 MILIONS I afiscalia ho permet. JUSTICIA JUNQUERAS DE DELGADO
    31
    Icona de dislike al comentari de: Ferrovial, Corrupcio Jun1ueras, a on es la FISCALIA? a febrer 01, 2021 | 07:09 151
    Respon
    • Icona del comentari de: Os presento al nostrat sonat a febrer 01, 2021 | 09:45
      Os presento al nostrat sonat febrer 01, 2021 | 09:45
      Per ser un país normal també hem de tenir sonats. Esperem que siguin menys dels que tenen a la monarquia bananera de ejpaÑistán.
      • Icona del comentari de: Delfí Artós a febrer 01, 2021 | 10:45
        Delfí Artós febrer 01, 2021 | 10:45
        Tens raó, amb l'augment de l'independentisme, també tenim la part nostrada "proporcional" de freaks i sonats, però, alerta a confondre'ls amb quitacolumnistes espanyols que intenten reventar, sense succés, l'esperança en l'eina independència, de molta de gent.
  4. Icona del comentari de: vendetta a febrer 01, 2021 | 08:15
    vendetta febrer 01, 2021 | 08:15
    faltan primaries y el fnc els unics independentistas de veritat
    • Icona del comentari de: Si noi, a febrer 01, 2021 | 19:42
      Si noi, febrer 01, 2021 | 19:42
      Pascal ha demostrat voler la independència per sobre de tot, per això està a un nou partit "indepe", oi?
  5. Icona del comentari de: Cromanon a febrer 01, 2021 | 08:18
    Cromanon febrer 01, 2021 | 08:18
    Mes de lo de sempre. Ja estem cansats de les estratègies de partits que no pretenen cap cambi. La democràcia segueix secuestrada
    33
    Icona de dislike al comentari de: Cromanon a febrer 01, 2021 | 08:18 44
    Respon
    • Icona del comentari de: Perpinyà a febrer 01, 2021 | 17:29
      Perpinyà febrer 01, 2021 | 17:29
      Secue... què ? Vols dir segrestada ? Aprèn a escriure.
  6. Icona del comentari de: Cromanon a febrer 01, 2021 | 08:21
    Cromanon febrer 01, 2021 | 08:21
    La falta de unió del independentisme demostra com ERC actua solament per els interessos de partit. Es uns vergonya
    210
    Icona de dislike al comentari de: Cromanon a febrer 01, 2021 | 08:21 310
    Respon
    • Icona del comentari de: Si noi, a febrer 01, 2021 | 08:30
      Si noi, febrer 01, 2021 | 08:30
      La unió que demostran els corruptgents regalan la Diputació de BCN a la també corrupta Nuria Marín, quan va guanyar ERC, ens demostra que teniu com a prioritat la independència, oi? Vindrà de la mà dels psocialistes també?
      355
      Icona de dislike al comentari de: Si noi, a febrer 01, 2021 | 08:30 270
      Respon
  7. Icona del comentari de: rd a febrer 01, 2021 | 08:37
    rd febrer 01, 2021 | 08:37
    perdre el temps veure debats a les teles de les ecspanyes
  8. Icona del comentari de: Erc s'enfonsa, amb aquest xicotet Aragones, glu, glu, glu a febrer 01, 2021 | 09:12
    Erc s'enfonsa, amb aquest xicotet Aragones, glu, glu, glu febrer 01, 2021 | 09:12
    Aragones, quin ridicul. Junqueras i si el canvies, por fa!!!
    15
    Icona de dislike al comentari de: Erc s'enfonsa, amb aquest xicotet Aragones, glu, glu, glu a febrer 01, 2021 | 09:12 43
    Respon
    • Icona del comentari de: Pere de la Vila Reial a febrer 01, 2021 | 10:03
      Pere de la Vila Reial febrer 01, 2021 | 10:03
      És la primera vegada que veig Pere Aragonés defensant la seva posició amb correcció. Només m'ha sobrat que es pensi que ja és guanyador i es posi en el terreny de l'Illa, autèntic autómata connectat a la central del psoe. El cara a cara hauria de ser entre ell i Laura Borràs. El psoe ja sabem el que vol per a Catalunya.
  9. Icona del comentari de: miquel puigpelat a febrer 01, 2021 | 09:42
    miquel puigpelat febrer 01, 2021 | 09:42
    Realment paguen la pena aquests debats?. Algú pot canviar el seu vot per sentir un debat?. Personalment, crec més en la trajectòria d'un partit polític, que no el que puguin dir en un debat. A més, sempre són els mateixos (excepte l'efecte Illa) i dient les mateixes coses. O canviem els polítics o la manera de fer política.
    • Icona del comentari de: Si noi, a febrer 01, 2021 | 09:54
      Si noi, febrer 01, 2021 | 09:54
      si hem de creure en la trajectoria política d'un partit com corruptgència no anem bé. Canvian de nom tot sovint per amagar els molts casos de corrupció que arrossegan des de la seva fundació. Han demostrat ser una associació criminal per delinquir, i la independència com esquer per seguir robant i processant cap enlloc. La candidata Laura Hagrid està investigada per corrupció, bona tria pels corruptes, compleix els requisits!
      355
      Icona de dislike al comentari de: Si noi, a febrer 01, 2021 | 09:54 654
      Respon
      • Icona del comentari de: Joan de Canyamars a febrer 01, 2021 | 13:30
        Joan de Canyamars febrer 01, 2021 | 13:30
        Qualsevol polític que mostri un perfil independentista diàfan, serà acusat de corrupció i si no es corrupte, ja inventaran el que faci falta. Per això hi ha la GC. O és que no recordeu el judici anomenat "del Procés". tots acusats per el relat policial i inflat per la fiscalia, el jutge instructor i l'advocacia del estat. I amb aquests arguments de la sentencia, la justícia Alemanya i la Belga han rebutjat l'extradició del exiliats.
        56
        Icona de dislike al comentari de: Joan de Canyamars a febrer 01, 2021 | 13:30 204
        Respon
        • Icona del comentari de: Si noi, a febrer 01, 2021 | 14:09
          Si noi, febrer 01, 2021 | 14:09
          La diferència és que tant els PRESOS POLÍTICS com els exiliats no ho son per corruptes, han estat condemnats per S E D I C I O i per delictes qu'els països Democràtics no veuen. En canvi la semana pasada van condemnar Antoni Vives (JxC) per corrupció i la cap de llista Laura Borràs també està investigada per corrupció.
  10. Icona del comentari de: Ramoneta i puta a febrer 01, 2021 | 09:48
    Ramoneta i puta febrer 01, 2021 | 09:48
    Què està malat el meu fill Ramon? Que l'han arrestat per fexista? T'has adormit aquest matí? Tens vacances? T'han tornat a tancar al frenopàtic? ...
    • Icona del comentari de: Ramon a febrer 01, 2021 | 12:49
      Ramon febrer 01, 2021 | 12:49
      Guaita, el pertorbat se'ns ha fet un canvi de pentinat. Compte, doncs, que ara no cal dir-li tarugu, ara ja serà sabatot.
  11. Icona del comentari de: Pol a febrer 01, 2021 | 10:35
    Pol febrer 01, 2021 | 10:35
    El debat sobre la justícia espanyola: Les eleccions se celebraran el dia 14 de febrer perquè ho han decidit des del lawfare espanyol, segons ells hi ha " un interès públic molt intens en la celebració de les eleccions (!?)" la qual cosa és una opinió política dels jutges espanyols; també que Madrid no ha decretat cap lock out (?!) i que no es pot estar tant de temps "sense President de la Generalitat de Catalunya" (?!)... (A Madrid Rajoy va estar si no recordo malament, un any sense govern...!) Qui digui que el poder judicial espanyol, en la defensa de la unitat d'Espanya, no barreja i suplanta el poder legislatiu i l'executiu, que s'ho faci mirar. Votem independència !
  12. Icona del comentari de: Delfí Artós a febrer 01, 2021 | 10:49
    Delfí Artós febrer 01, 2021 | 10:49
    Tens raó, amb l'augment de l'independentisme, també tenim la part nostrada "proporcional" de freaks i sonats, però, alerta a confondre'ls amb quitacolumnistes espanyols que intenten reventar, sense succés, l'esperança en l'eina independència, de molta de gent.
  13. Icona del comentari de: Clara a febrer 01, 2021 | 11:44
    Clara febrer 01, 2021 | 11:44
    Una curiositat, algun comentarista que hagi vist el debat ens en pot fer cinc cèntims sobre si Illa ha utilitat el castellà propi dels catalanoparlants, o ha fet servir la variant de Madrid, de la qual n'Illa en va fer una immersió durant mesos i per la qual cosa va enriquir el vocabulari castellà i, entre altres, canviava les D finals de mot per Z ?

Respon a Delfí Artós Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa