El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
El TSJC admet que un pare pugui forçar l’aplicació del 25% de castellà
  • CA

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha admès la personació del pare de dos alumnes d’institut en l’incident per l’execució de la sentència que imposa el 25% d’hores en castellà a les aules catalanes. En altres paraules, un pare podrà força una escola a aplicar el 25% de classes en castellà a les aules, segons la decisió del TSJC. En aquest cas, ha acceptat la petició perquè considera que el demandant defensa els drets lingüístics dels alumnes. En el cas de l’associació de guàrdies civils Jucil, que també es volien persona contra la causa, se’ls hi ha denegat per no complir amb aquest requisit.

El 7 d’abril passat el pare de dos alumnes de 1r d’ESO d’un institut de Catalunya va presentar al TSJC la sol·licitud per personar-se en la causa del 25% i demanar l’execució forçosa. Aquest dijous doncs, aquesta petició ha estat acceptada. Tot i això, no ha estat una decisió d’unanimitat, ja que la interlocutòria té el vot particular de dos dels cinc magistrats, que s’oposen a la personació de pares individualment, ja que això podria suposar la incorporació a la causa de molts altres pares d’alumnes.

Participants en la manifestació de Som Escola en defensa de la immersió lingüística, amb una petita pancarta / Jordi Borràs
Participants en la manifestació de Som Escola en defensa de la immersió lingüística, amb una petita pancarta / Jordi Borràs

Pel que fa a l’opinió de la Generalitat, ja es va oposar a la personació d’aquest pare i en cas que s’admetés, que només pogués instar al compliment de la sentència, però no els mecanismes per fer-la complir. Per altra banda, l’Advocacia de l’Estat, qui tampoc estava d’acord amb la personació de l’home, va dir que el pare només podia instar al compliment de la sentència a l’institut dels seus fills, però no a la resta.

La personació de Jucil descartada

Tot i la sorpresa de l’admissió de la personació del pare de l’institut català, el TJSC no ha admès la personació de l’associació Jucil, formada per guàrdies civils. En aquest sentit, el TSJC ha assegurat que aquesta associació no defensa els drets lingüístics dels alumnes de l’escola catalana i, per tant, no té cap sentit que es personin en la causa. Tot i això, el tribunal ha dit que els guàrdies civils que ho vulguin podrien personar-se de manera individual si els seus fills van a escoles catalanes.

Jucil demanava l’execució forçosa de la sentència, que es garantís que qualsevol fill de guàrdia civil destinat a Catalunya rebi almenys el 25% de les hores de classe en castellà i que s’indemnitzi les famílies amb 450 euros per cada trimestre que no es compleixi la sentència. Tant la Generalitat com l’Advocacia de l’Estat van dir que Jucil no està legitimada per demanar l’execució forçosa.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Vos passarem pel damunt a maig 19, 2022 | 17:27
    Vos passarem pel damunt maig 19, 2022 | 17:27
    Gràcies ERC, Junts i CUP. No ho oblidarem mai.
  2. Icona del comentari de: R2D2 a maig 19, 2022 | 17:42
    R2D2 maig 19, 2022 | 17:42
    I quan s'atrevirà a poder-ho forçar?
  3. Icona del comentari de: Ricard a maig 19, 2022 | 19:05
    Ricard maig 19, 2022 | 19:05
    A Catalunya el racista amb els catalans sempre té premi. Un Estat racista ens controla, espia, atonyina i reprimeix. Això és un apartheid. No dissimulem més, si us plau.
  4. Icona del comentari de: Pere Gallerí a maig 19, 2022 | 21:21
    Pere Gallerí maig 19, 2022 | 21:21
    Vist el baix nivell que hi ha en totes dues llengües, jo estic d'acord amb els que volen apujar aquest nivell. Per tant s'hauria d'apujar el nivell dels examens de totes dues, i el que en sospenguin alguna, que repeteixin curs.
    • Icona del comentari de: Sue Realisme a maig 20, 2022 | 07:44
      Sue Realisme maig 20, 2022 | 07:44
      Al meu parer, la primera llengua estrangera hauria de ser de lliure selecció (anglès, posem per cas) i no necessàriament en el percentatge pretès.
  5. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a maig 19, 2022 | 23:54
    Luisnomeacuerdo maig 19, 2022 | 23:54
    A por ellos oeeeeeee, a por ellos oeeeeeee a por ellos oeeeeeee. Que cantarina nos ha salido la Julia.
  6. Icona del comentari de: SPAIN = NORTH KOREA a maig 19, 2022 | 23:56
    SPAIN = NORTH KOREA maig 19, 2022 | 23:56
    Però com pot ser que una sola persona pugui fer això?? En quin país estem?? Passarà el mateix amb el català que exigeixi el català a l'escola ??? Tot això s'ha de portar a la justicia europea que s'ho mirin amb lupa i que tinguin ben clar que espanya es a dia d'avui la Corea del Nord europea.
    • Icona del comentari de: Sue Realisme a maig 20, 2022 | 07:50
      Sue Realisme maig 20, 2022 | 07:50
      el que s'ha de fer és una altra cosa, però no hi ha prou nassos...
  7. Icona del comentari de: Veterà antifranquista. a maig 20, 2022 | 07:43
    Veterà antifranquista. maig 20, 2022 | 07:43
    Cal no oblidar que el Poble Català va acceptar per ampla majoria - 77,8 %, que parlar català fos un dret i parlar castellà una obligació. Res que no s'hagi acceptat; tenim el què vam escollir.
    • Icona del comentari de: JordiP a maig 21, 2022 | 10:17
      JordiP maig 21, 2022 | 10:17
      No patinis, veterà. El que vam subscriure els catalans va ser fugir del que teniem, que era, precisament, alló contra el que dius haver lluitat. Una altre cosa és que, impel·lits per l'ànsia i la impaciència, ens colessin al pack prou esquerdes perquè tot pogués seguir igual que abans, si no pitjor. El Franco ha estat substituit per aixó, que és pel que lluitem actualment. Estàs lluitant, tú?
  8. Icona del comentari de: uno que vive en Tabarnia a maig 20, 2022 | 10:28
    uno que vive en Tabarnia maig 20, 2022 | 10:28
    fa anys que quant s,hem dirigeixen amb castella, que no espanyol, la resposta es amb catala
    • Icona del comentari de: MHP a maig 20, 2022 | 13:27
      MHP maig 20, 2022 | 13:27
      Bueno, val, doncs adios.
    • Icona del comentari de: Un que viu, ara per ara, en un país ocupa a maig 20, 2022 | 19:41
      Un que viu, ara per ara, en un país ocupa maig 20, 2022 | 19:41
      Més val adonar-se'n tard que mai. N'hi ha que sempre ho hem fet així. Funciona i si l'interlocutor és foraster es pot parlar en una altra llengua que entenguin tots dos i enlloc diu que s'hagi de fer en espanyol o en castellà. Encara més, algunes vegades en fer servir aquest sistema, m'he adonat que l'altre era catalanoparlant (?!), però se m'havia adreçat en espanyol o en castellà, i és clar aleshores canvien de llengua.
  9. Icona del comentari de: Tal com raja a maig 20, 2022 | 11:33
    Tal com raja maig 20, 2022 | 11:33
    Doncs jo exigeixo el 100% en català. També tinc dret a defensar els meus drets.
    • Icona del comentari de: MHP a maig 20, 2022 | 13:29
      MHP maig 20, 2022 | 13:29
      Bueno, val, doncs demana-ho. Per aixó vivim en un democràcia. El problema es que els lazis encara no us heu adonat.
      • Icona del comentari de: Al xovinista espanyol MHP a maig 20, 2022 | 19:33
        Al xovinista espanyol MHP maig 20, 2022 | 19:33
        Tu tros de quòniam te n'has adonat mai de que és la democràcia ?
        • Icona del comentari de: MHP a maig 21, 2022 | 11:21
          MHP maig 21, 2022 | 11:21
          I tant, noi, el que no t'has ha adonat ets tu. Els teus comentaris son una bona mostra.
      • Icona del comentari de: JordiP a maig 21, 2022 | 10:48
        JordiP maig 21, 2022 | 10:48
        Sembla que siguis ruc i antidemocràtic, nen. Hi ha (hi havien) lleis que estableixen la catalanitat del país i de la seva escola. Lleis que els tribunals, farcits d 'elements fatxoïdes, autocràtics, colonialistes, supremacistes, mesetaris i anticatalans s'han encarregat d'anar erosionant a base d'empentetes legals que ara ja són autèntics atropellaments amb AVE. Qualsevol anticatalà forà pot demanar que el català desapareixi de totes les escoles de Catalunya peró no s'accepta que una immensa majoria de catalans organitzi el tractament llinguïstic del seu país. I aixó, aconseguint que els nens catalans emprin el castellà tan bé o millor que els de qualsevol punt de l'Espanya imperial. I rebent tota classe de lloes dels sectors llingüístics i pedagògics de tot el món. Menys dels cèrcols polítics i judicials espanyols, obviament. És la intel·ligència, tontet.

Respon a uno que vive en Tabarnia Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa