Missing 'path' query parameter

“Ha anat molt bé, molt col·laboradors!”. Així ha definit Natalia Martínez de Pisón, assessora externa del govern de l’Aragó i cap de la delegació tècnica per a les pintures de Sixena, l’actitud del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) en acabar la jornada d’avui fent la fotogrametria dels murals. Poc després de les sis de la tarda, han sortit de l’edifici, després d’una jornada de treball que havia començat des de quarts d’onze del matí. Els quatre tècnics han sortit acompanyats de personal del museu, que els explicaven que la que feien servir per sortir era la porta d’accés a les oficines i no la que han utilitzat per entrar aquest matí i esquivar la protesta de les entitats sobiranistes.

De fet, els tècnics de l’Aragó, segons han admès en conversa amb El Món a les portes del museu, han quedat sorpresos de la resposta del MNAC, i més quan la seva visita es pot interpretar com una maniobra de pressió, alenada pel govern aragonès, del PP. Una visita basada en la interlocutòria de la titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 2 d’Osca, que la setmana passada donava al MNAC set mesos per retornar les pintures murals o bé que, en deu dies, aportés el seu cronograma, a la vista de la “complexitat” de l’operació acreditada amb informes del mateix museu i la impossibilitat de complir la sentència de manera immediata.

Ara bé, la resolució, però, permetia als tècnics de l’Aragó encetar els tràmits per a la devolució argumentada, a priori, per una sentència declarativa sobre les pintures murals i les profanes del monestir de Sixena. L’Aragó no ha volgut donar cap marge ni oferir cap mostra de debilitat en el que ha convertit una veritable croada política. Però els tècnics de l’Aragó han pogut copsar l’extrema dificultat de les obres i han mostrat una extrema precaució amb els tècnics del MNAC per extreure una mostra. En tot cas, han començat les tasques de la fotogrametria, que era la feina que per a la qual van demanar l’entrada al museu. I tot amb les “facilitats” que els ha atorgat el Museu. En aquest sentit, tot i que des del govern d’Aragó han volgut fer servir la “tensió” d’aquest matí per la protesta, els tècnics han constatat el tracte de respecte, rigor i cordialitat que els ha ofert el MNAC.

Els tècnics de l'Aragó, amb Natàlia al capdaan, en sortir del MNAC/Quico Sallés
Tècnics de l’Aragó acompanyats d’un treballador del Museu, en sortir del MNAC/Quico Sallés

Quatre tècnics i tres dies al MNAC per examinar els murals de Sixena

L’endemà que la jutgessa iniciés el procés d’execució de la sentència, la conselleria de Cultura aragonesa va remetre una carta a la conselleria de Cultura catalana advertint que aquest dilluns arribarien els tècnics per portar a terme una “fotogrametria”, és a dir, prendre mides de planta i alçat de les pintures, amb fotografies del murals que s’han de retornar. Una arribada que també van fer saber els tècnics aragonesos al MNAC.

Just abans de les onze del matí, els quatre tècnics han començat a treballar en l’estudi dins el museu. Ho han pogut fer amb totes les facilitats que els ha donat el Museu i també malgrat la protesta d’una cinquantena de persones, entre elles, l’expresidenta del Parlament i exconsellera de Cultura, Laura Borràs, i els dirigents de l’ANC, amb Lluís Llach al capdavant, el president del Consell de la República, Jordi Domingo i membres de la direcció de l’AMI. De fet, els tècnics han entrat per una porta de servei del personal museu. S’hi han estat fins a gairebé les sis de la tarda, l’horari feiner del MNAC, que no obre al públic els dilluns. Els tècnics ja han avançat que s’estaran fins dimecres fent les fotografies de volum.

Tècnics de l'Aragó, al MNAC/Fabián Simón
Tècnics de l’Aragó, al MNAC/Fabián Simón

Dues sales del museu on treballaran

El govern de l’Aragó ha explicat en un comunicat que els tècnics treballen tant en les pintures profanes i com en els murals del Monestir de Sixena. Uns treballs, han apuntat, “necessaris per conèixer amb detall les mesures, la textura i el color real” i que això “facilitarà el seu posterior tractament i muntatge al monestir”. De tota manera, el MNAC ja va comunicar a la jutgessa que també havia dut a terme aquesta tasca, però calia saber el destí exacte de les obres per procedir a la segona part, és a dir, com plantejar el projecte de desmuntatge, “si és que”, com apunten fonts del MNAC, “hi ha alguna empresa especialitzada que gosi fer-ho”

A més de la conservadora-restauradora Natalia Martínez de Pisón, l’equip està integrat també per membres del laboratori de Fotogrametria de l’Escola d’Arquitectura de la Universitat de Valladolid. Cap d’ells no ha amagat en cap moment la sorpresa de veure l’estat delicat de les pintures i la complexitat d’intentar dissenyar un projecte no només per retirar-les, sinó per traslladar-les i reinstal·lar-les. De moment, han accedit a les pintures profanes de la sala 17, que el MNAC ja va comunicar a la jutgessa que no presenten problemes insalvables per retirar-les.

A la tarda han començat a la sala 16, on hi ha les pintures murals. A través d’una grua elevada, s’escanegen les obres per realitzar un registre geomètric de les mesures exactes i de la seva superfície i textura. Això, han indicat, permetrà després disposar d’un mapa de superfície. A continuació, es duu a terme la fotogrametria, una tècnica que superposa imatges i que permet conèixer el color real de les obres. Aquests treballs es desenvolupen en unes tres o quatre hores.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter